A tanárnak nem kell tanulnia

Eltörlik a pedagógus-továbbképzéseken való kötelező részvételt – derül ki a közoktatási törvényhez benyújtott szocialista módosító javaslatból. Korábban az érdekvédők perekkel fenyegetőztek, mert a jövő évi büdzsé megvonja a tanároktól a képzések támogatását, miközben előírja az azokon való részvételt. Pénzt továbbra sem adnak, a képzések elmaradása viszont további drasztikus minőségromlást idézhet elő.

2009. 11. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vonják vissza a bukott törvényt! A szakképzési törvény szociális és munkaügyi miniszter által benyújtott módosításának visszavonását követeli a Fidesz. A parlamentben megbukott jogszabály-módosítás privatizálta volna a szakmai vizsgát. A magánosítást megakadályozó két módosító indítvány – az egyik szocialista, a másik fideszes – ellenszavazat nélkül ment át az Országgyűlésben. Kuzma László, a Fidesz szakpolitikusa lapunknak kijelentette: a törvénymódosításnak még számos olyan eleme van, amely súlyosan káros a szakképzésre, ezért a törvényjavaslat azonnali visszavonását követelik. Csorbítaná a szakminisztériumok jogait az ágazatukhoz tartozó szakképzések vizsgakövetelményeinek kidolgozásában, ezért megkérdőjeleződne a vizsgák szakmai tartalma. A szakképző intézmények ellenőrzését, a vizsgáztatás engedélyeztetését és a szabálytalanságok miatti szankcionálást egy „homályos kilétű” hivatal végezné. Kuzma leszögezte: hírek szerint a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet látná el az ellenőri feladatot, ezzel azonban súlyosan sérülne a tisztességes verseny elve, hiszen a többiek engedélyeiről döntő szervezet maga is képző intézmény.


Miközben az iskolák ötödik és hatodik évfolyamán kötelező a tanítási időkeret bizonyos részét nem szakrendszerű oktatásra fordítani, a jövőben a tanároknak nem kell részt venni az új típusú oktatási formára felkészítő 120 órás tanfolyamon – derüli ki az MSZP oktatási munkacsoportja által benyújtott közoktatási törvénymódosítási javaslatból. A többek között Tatai-Tóth András által jegyzett törvénymódosítás az egyéb továbbképzéseken való kötelező részvételt is megszünteti. A törvény szerint a továbbképzés programjának biztosítania kell, hogy a tanár az előírt követelményeket a felkészítésen való részvétel nélkül, önképzés keretében is elsajátíthassa.
Az ügy előzménye, hogy a jövő évi büdzsé januártól megszünteti a tanárok továbbképzésének fejenként 11 700 forintos normatív támogatását. Az elvonás kapcsán a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete, valamint az Alapítványi és Magániskolák Egyesülete perek ezreit helyezte kilátásba, mivel szerintük jogsértő, hogy miközben az állam eltörli a továbbképzések támogatását, továbbra is kötelezi az azokon való részvételre a tanárokat. A pedagógusoknak általában öt-hét évente kellett részt venniük valamilyen tanfolyamon, amelynek költsége akár a százezer forintot is elérheti. A pedagógusok tiltakozására igazi szocialista válasz született: nem a pénzt adták vissza az oktatás minőségét javító továbbképzésekre, hanem az azon való részvétel kötelező jellegét törölték el. A dolog még nehezebben magyarázható, ha figyelembe vesszük, hogy a Hiller István miniszter által felkért szakmai testület többek között a tanárok felkészületlenségével, elavult pedagógiai módszereivel magyarázta az iskolai erőszak terjedését, amelynek megfékezésére többek között a speciális továbbképzéseken való részvételt ajánlotta.
A nem szakrendszerű oktatást tavaly vezették be az általános iskolák ötödik évfolyamán, a teljes tanítási időkeret 20–50 százalékában. Az ilyen időkeretben tartott foglalkozások nem tantárgyi bontásban zajlanak, és nem lexikális ismereteket oktatnak. Az órákon a készségfejlesztés folyik új, alternatív oktatási módszerek alkalmazásával. Az oktatási tárca háttérintézményeként működő Oktatási Hivatal ugyanakkor nemrég publikált jelentésében rámutat: kevesebb mint az iskolák egyharmadában működik hatékonyan a nem szakrendszerű oktatás, pedig az intézmények a törvénynek engedelmeskedve bevezették azt. A hatékonysági problémák egyik oka, hogy hiányos a bennük részt vevő tanárok képzettsége. A vizsgált intézményekben a pedagógusok csupán 46 százaléka végzett szakirányú továbbképzést. – Ha már pénzt nem adnak a képzésekre, akkor annak kell örülnünk, hogy nem kell saját zsebből finanszíroznunk a tanfolyamokat, az oktatás minősége és a gyerekek fejlődése szempontjából azonban nem ez a jó megoldás – jelentette ki az ügy kapcsán Kerpen Gábor. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke lapunknak leszögezte: tény, hogy voltak az utóbbi időben alacsony színvonalú képzések, amelyek csak a pénzt vitték, de eredményt nem hoztak. A megoldás az lenne, ha szigorítanák a képzési feltételeket, és a valóban magas színvonalú, a hazai oktatást fejlesztő képzéseken való részvétel költségét állná az állam.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.