Súlyos kudarc a hazai felnőttképzés

Miközben a magyar lakosság 16 százaléka funkcionális analfabéta, a népesség közel egyharmada pedig alulképzett, a felnőttek csupán 3,1 százaléka vesz részt felnőttképzésben, ami súlyos lemaradást jelent az Európai Unió többi országával szemben – derül ki az Állami Számvevőszék Kutató Intézetének tanulmányából. A hatékonysággal is komoly baj van, mivel éppen a legrászorultabb rétegeket nem tudják bekapcsolni a képzésbe.

2009. 11. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Súlyos hiányosságok, komoly hatékonysági problémák és bizonytalan eredményesség – így jellemezhető a Herczog László szociális és munkaügyi miniszter által felügyelt hazai felnőttképzés. Az Állami Számvevőszék Kutató Intézete által készített tanulmány szerint Magyarország nagyon el van maradva a többi európai uniós országtól a felnőttképzés terén. A közösség országaiban áltagosan a 25–54 éves lakosság 9,6 százaléka vesz részt egész életen át tartó tanulásban, Magyarországon pedig csupán 3,1 százalék. A jelenlegi adatok szerint a felzárkózásra a közeljövőben sincs semmi esélyünk, hiszen a 2005 és 2008 közötti adatokat vizsgálva az uniós országok közül Magyarországon nőtt a legkisebb mértékben a képzésben részt vevők aránya. Míg hazánkban négy esztendő alatt alig 0,2 százalékkal sikerült növelni a felnőttképzésben részt vevők számát, addig például Dániában és Svédországban 10,8 százalékkal nőtt a létszám, vagyis folyamatosan nő a szakadék a legjobbak és hazánk között, ami nyilvánvalóan a szaktárca elhibázott felnőttképzési stratégiájának következménye.
A tanulmány rámutat: a képzésben való alacsony részvétel azért súlyos probléma, mert a felnőttek 16 százaléka funkcionális analfabéta, vagyis a mindennapi életben képtelen használni az írás és az olvasás képességét, a lakosság 30 százaléka pedig súlyosan alulképzett. Az elemzők szerint ezeknek a rétegeknek a képzése lenne a legfontosabb, erre azonban nem alkalmas a jelenlegi rendszer. A felnőttképzésben súlyosan alulreprezentáltak azok a leszakadt rétegek, amelyek felzárkóztatása, illetve elhelyezkedése érdekében a legfontosabb lenne a tanulásba való bekapcsolódás. Míg az álláskeresők 42 százaléka legfeljebb nyolc általánost végzett, addig a képzésben részt vevők között csupán 25 százalékos az ilyen végzettséggel rendelkezők aránya. Ennek két fő oka van: az egyik, hogy a felnőttképzés kínálata nincs összhangban az igényekkel. A képző cégek főként szakképzéseket, szakmai továbbképzéseket és diplomás továbbképzéseket kínálnak, a leszakadt rétegeknek azonban először olyan általános képzésre lenne szükségük, amely pótolja alapképzettségbeli hiányosságukat. A másik probléma, hogy azokon a településeken, ahol nagy arányban élnek a képzetlen, állástalan rétegek, szinte egyáltalán nincs felnőttképzési lehetőség. Mindkét probléma a felnőttképzés piacorientáltságával magyarázható: azzal, hogy az állam kiengedte a kezéből a területet, a magáncégek olyan képzéseket indítanak, amelyeket jó áron el tudnak adni, a leszakadt rétegek képzése pedig nem ez a terület.
Az elemzés rámutat arra is, hogy az állam nem a megfelelő képzéseket finanszírozza, a munkaügyi központok pedig nem látják át a helyzetet. Azt írják: a Munka-erőpiaci Alapból finanszírozott képzések között dominánsak a kevésbé hatékony és csekély eredménnyel járó képzések, ráadásul a munkaügyi központok által javasolt képzésen részt vevő álláskeresők sokkal kisebb arányban tudnak elhelyezkedni, mint azok, akik maguk választották ki, hogy milyen képzésen vegyenek részt.
Nemzetközi összehasonlításban a magyarországi felnőttképzés nagyon gyengén teljesít az esélyegyenlőség javítása és a leszakadt rétegek felzárkóztatása terén – öszszegeznek az elemzők. Hozzáteszik: a felnőttképzés igazi célja nem lehet csupán annyi, hogy pillanatnyi elhelyezkedést biztosítson. A hosszú távú perspektívát olyan tudás átadása jelenti, amellyel a képzésben részt vevők versenyképesek lehetnek. A tanulmány azt javasolja a számvevőszéknek, hogy vizsgálja meg a felnőttképzésre fordítható uniós pénzek felhasználását, mert amióta a források megnyíltak, a költségek jelentősen megemelkedtek, miközben azok eredményessége – vagyis az, hogy a végzettek milyen arányban tudtak elhelyezkedni – egyelőre nehezen mérhető.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.