Párhuzamos járatok

A vasút-autóbusz párhuzamosságok megszüntetése a legfőbb célja a közlekedési tárcának a közösségi közlekedés átalakítása során – ismételgette Antali Károly miniszteri biztos az őszszel. A megszületett menetrendek azonban mást mutatnak: egyre több vasúti vonalra indítanak buszjáratokat, méghozzá új, politika közeli vállalkozásokkal.

2009. 12. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már olvasható a MÁV-Start honlapján a jövő vasárnap életbe lépő menetrend. A vasúti közszolgáltatás jövő évi programja meglepően sokat változott az utolsó hetekben. A már-már szimbolikus gesztusként szünetelő huszonkilenc és fél mellékvonal mellett számos közérzetjavító intézkedés került be a táblázatokba. Így például Baja és Szekszárd térségében naponta közlekedik majd az intercity, és bevezetik az interrégió-vonatokat. Az is jó hír, hogy megmenekültek azok a megyeszékhelyeket a fővárossal öszszekötő járatok, amelyekről korábban elterjedt: busszal helyettesítik őket. Így Salgótarján, Eger, Szekszárd és Hódmezővásárhely nem marad kötött pályás összekötetés nélkül.
Időközben azonban mintha sutba dobta volna a szaktárca azt a törekvését, hogy megszüntesse a párhuzamosságokat. Erre Antali Károly szerint azért lenne szükség, hogy az adófizetők pénzén ne támogasson a kormányzat ugyanazon a vonalon vasúti és közúti kapacitásokat is. Vagyis a bezárásra ítélt vasúti járatok utasait autóbuszokkal szállítják el, de a buszjáratokat is le kívánták állítani olyan útvonalakon, ahol a vasúton kifizetődőbb a közlekedés. Példaként hangzott el a Budapest–Győr-viszonylat.
Az autóbuszos lobbi nyomására nemhogy leállították volna a meglévő buszjáratokat, de számos új viszonylatban jelentős közúti kapacitás megrendelésére készül a kormány. A lapunkat tájékoztató szakember arról beszélt, hogy a hamarosan nyilvánosságra kerülő Volán-menetrend szerint a korábban szüneteltetésre szánt vidéki nagyvárosokból naponta több tucat járat közlekedik majd a fővárosba és vissza. Az új igények kielégítésére nagyszámú új autóbusz forgalomba állítására lesz szükség. Informátorunk úgy számolt, hogy a pályázatot legalább 100 km/h végsebességre képes, háromtengelyes új buszokra írják ki, és ezeket a feltételeket – ismerve a Volán-társaságok pénzügyi helyzetét – csak magánbefektetők lesznek képesek teljesíteni. Mivel az OrangeWays önálló járatindítását nem merte megkockáztatni a kormány, ezért valószínűleg a Volánbusz alvállalkozóin – mint például a Kontakt-Busz és Color Tours Kft.-n – keresztül jutnak munkához a narancsosok és mások. Pletykák szerint az említett cégek kínai buszait gyártó vállalatot olyan magyar magánszemélyek vették meg, akik a Volánbusz menedzsmentje közelében lelhetők fel. Autóbuszos berkekben úgy tudják, hogy a háttérből offshore kapcsolatokon keresztül Lepp Gyula és Kóka János mozgatja a szálakat. Utóbbi sikertelenül törvényjavaslatot is benyújtott magáncégek prémiumjáratai engedélyezése érdekében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.