Az Erények nyomában

L Á T - H A T Á SKarácsony előtt két nappal könyvbemutatóval egybekötött kiállításmegnyitóra invitálta a közönséget a Melange Galéria. Az időzítés már csak azért is tökéletes volt, mert egy újjászülető műegyüttesről szól a könyv és a tárlat, az esztergomi várpalotában lévő, az erények allegorikus alakjait ábrázoló falképekéről. No meg azért is, mert a frankfurti Städel Kunstmuseum kiállításának köszönhetően a nagyvilág is arra a művészre figyel mostanság, akinek a nevét az esztergomi képekkel is kapcsolatba hozzák: Alessandro di Marianóra, akit Sandro Botticelli néven tartunk számon a festészet legnagyobbjai között.

P. Szabó Ernő
2010. 01. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Három női fejet látunk az egyik nagyméretű tablón. Középen az esztergomi falképek egyik alakjának, a Temperantiának, a Mértékletességnek a feje, balra tőle Botticelli Pallasz Athénét és a kentaurt ábrázoló kompozíciójának részlete, jobbra pedig egy gráciáé a Lemmi-freskókról. A képek kérdeznek, pontosabban megszólítják a nézőt úgy, hogy ő tegyen fel kérdéseket a képekkel kapcsolatban: mi a közös és mi a különböző bennük, lehetséges-e, hogy ugyanattól a kéztől származnak? A kérdés, amióta felmerült annak a lehetősége, hogy az esztergomi freskó a firenzei reneszánsz egyik legnagyobbjának a személyéhez köthető, igen sokakat foglalkoztat. Mindazokat, akik számára fontos a magyarországi kulturális örökség, a töredékeiben is imponálóan gazdag Mátyás-kori reneszánsz emlékeinek megőrzése, továbbadása, a világgal való megismertetése. Sokakról persze igazán csak azóta beszélhetünk, hogy a festőművész-restaurátor Wirdl Zsuzsanna, aki korábban másfél évtizeden át Itáliában dolgozott, megnyerte a millennium alkalmából a falképek restaurálására kiírt pályázatot, majd többévnyi kutatómunka után munkatársaival, Prokopp Mária művészet- és Vukov Konstantin építészettörténésszel együtt előállt szenzációsnak mondható feltételezésével.
A szakemberek azonban már több évtizede feltették a kérdést. A magyar reneszánsz egyik legismertebb kutatója, Balogh Jolán maga is megemlíti Botticellit a Mátyásnak dolgozott művészek között, Nagy Zoltán, az esztergomi múzeum egykori igazgatója, Vitéz János-kutató pedig – olasz kortársak szerint – szóban azt is fölvetette, hogy az Erényeken Botticelli keze nyomát láthatjuk. Prokopp Mária, aki 1962 óta kutatja a falképeket, már 1972-ben Filippo Lippi pratói körében határozta meg a Studiolo falképeinek stílusát. Az is igaz viszont, hogy más tekintélyes szakemberek máig nem vették a fáradságot, hogy megnézzék a falképeket, amelyek egy részéről a többéves restaurálási munka után eltűntek a korábbi beavatkozások nyomai, s lehetőség nyílt rá, hogy, ha töredékesen is, de valóban azt lássuk, ami a tizenhatodik században a falra került.
A restaurátor és a két történész szakember által írt könyv tanulmányai sok-sok izgalmas adalékkal, műhelytitokkal ismertetik meg az olvasót. Főként azonban arra ösztönzik, a kiállításon látható fotókkal, rekonstrukciós rajzokkal együtt, hogy figyelmesen mélyedjen el a részletekben, elfogulatlanul ítélje meg a hasonlóságokat és eltéréseket különböző műveken látható stílusjegyek, fej- vagy éppen fülformák, ráncok, szemöldökök között, elgondolkodjon a restaurálás során felbukkant két apró figura és Botticelli Dante-illusztrációi közötti kapcsolaton, vagy éppen összevesse Alessandro di Mariano különböző szignóit. Nézni, kérdezni, elmélyülni – erre ösztönöz a kiállítás, és erre a biztatásra az új év első napjaiban Botticellitől függetlenül is igen nagy szükségünk lehet.
(Az Erények nyomában, Melange Galéria, január 15-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.