Boldog rákok, nomád csirkék

Varga Klára
2010. 01. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elmúlt években veszedelmesen megszaporodtak a gasztroműsorok a magyar tévécsatornákon. Főznek modellek, gengszterek, pártértelmiségiek, kiérdemesült médiaszemélyiségek, s olykor még szakácsok is. Sokáig azt gondoltam, mi, magyarok túl szegények vagy képzetlenek vagyunk ahhoz, hogy olyan tévés gasztroműsorral álljunk elő, amelyben a látvány magáért beszél, vagy legalábbis nem mond ellent a szereplők valamelyikétől elhangzó mondatoknak.
A Bocuse d’Orról, a világ legjelentősebb szakácsversenyéről készült spanyol dokumentumfilm azonban még annyit sem mutat meg érzékletesen a versengő ételekből, mint a mi kis Mesterszakács című gasztrovetélkedőnk. Nem eléggé fontos az alkotóknak, mi készül végül a lemészárolt bresse-i csirkéből, a rajnyi kifogott laposhalból és királyrákból? Vagy a néző nem fontos valójában, egy dekadens korban a bennfenteskedés a legfontosabb, vagy valami más?
A verseny látványa ijesztő. A huszonnégy ország papírsapkás csapata kis, fémajtajú odúkban főz öt és fél órán át a lyoni szakácsiskola épületében, aztán elővonszolnak ketten-ketten valami irdatlan nagy tepsit, amin inkább legóelemnek, mint ételnek látszó kockák, kúpok, gömbök, tarajok sorakoznak geometrikus rendben. A zsűri megnézi (két perc), aztán meg is kóstolja (egy perc) a tévénéző számára egyforma, sivár látványvilágú versenyétkeket. Ezalatt a nézőtérről népes tömeg biztatja zászlókat lengetve a szakácsolimpikonokat, hogy hajrá, hajrá, és aztán csak nézik, ahogy a zsűri eszik. Igaz, a Jesus Almagrót, a spanyol versenyzőt végigkísérő filmkockákból kiderül, a közönség is szakácsokból, családtagokból áll, vagyis azokból, akik a versenyt megelőző két évben befalták a felkészülés során megsütött több mint ötszáz kiló csirkét, százötven kiló laposhalat és kétszázhatvanöt kiló királyrákot. Mert Jesusék például ennyi alapanyagot használtak el a verseny előtt, míg elérték, hogy öt és fél óra alatt el tudják készíteni az esélyesnek mondhatóan bonyolult és furcsa külsejű pályaművet. A nézőben a film és a verseny láttán több kérdés is felvetődik. Például, hogy tényleg ez a mérhetetlen pazarlással előállított sportteljesítmény lehet-e a szakácsművészet célja? S azután, hogy mennyi szakralitás, mennyi szeretet, menynyi odaszánás lesz az így elkészült, állítólag a világon a legjobb ételekben? Mert a laposhalakról a filmben a norvég halászok többször is elmondják, hogy ezek boldog halak, a francia tenyésztők a bresse-i csirkéről azt állítják, nemcsak nemzeti színű (kék láb, fehér toll, piros taréj), de szabadon, ridegtartásban is él. A királyrák meg kamcsatkai, és ebben az oroszok szerint minden benne van.
Csak arról nem beszél senki, hogy az ételt elkészítő szakács boldog-e, amikor az órára pillogva gyomorgörcsösen, izzadságosan próbálja magára erőltetni a Bocuse d’Or kánonját, próbálja a spanyol konyhát Bocuse-franciára lefordítani ahelyett, hogy kihajítana a zsűri elé egy olyan gusztusos igazi spanyol paellát, amilyet a családja eszeget vidáman a film végén.
(A csirke, a hal és a királyrák. Duna TV, december 28.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.