Egymásnak feszül tizenkét hang

A huszadik század Sztravinszkijhez és Bartókhoz fogható nagyságú zeneszerzője, Arnold Schönberg Mózes és Áron című operájának színpadra állításával világpremierre készülnek a Nemzeti Filharmonikusok. Kocsis Zoltán, a zenekar fő-zeneigazgatója a csonkán maradt mű harmadik felvonásának szövegére szerzett zenéjével kiteljesedik Schönberg monumentális vállalkozása. A vallásfilozófiai kérdéseket boncolgató Mózes és Áron Kocsis Zoltán által befejezett változatát először január 16-án hallhatja a közönség a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben.

Klementisz Réka
2010. 01. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Leginkább Mozart Requiemjének befejezéséhez mérhető a Schönberg főművének tartott Mózes és Áron befejezésének jelentősége – hangzott el tegnap azon a sajtótájékoztatón, amelyen Kocsis Zoltán zeneszerző, Kovács Géza, a Nemzeti Filharmonikusok főigazgatója, Kárpáti János zenetörténész és Antal Mátyás, a januári bemutatón is közreműködő Nemzeti Énekkar karigazgatója a kultikus mű színpadra állításának hátterét ismertette. A harmadik felvonásához mindössze a törvény elsődlegességét hirdető Mózes és a választott nép megmaradását legfőbb értéknek tekintő Áron drámai dialógusát írta meg Schönberg, a komponálást azonban a harmincas évek elején félbehagyta.
Az osztrák zeneszerző biblikus zeneművét – több mint ötven évvel a csonka opera zürichi ősbemutatója után – tavaly júniusban itthon is színpadra állították a Miskolci Nemzetközi Operafesztiválon. A Nemzeti Filharmonikusok Kocsis Zoltán vezetésével akkor még csak az opera első két felvonását játszották. – A harmadik felvonáshoz mindössze Schönberg sűrű szövegkönyve állt rendelkezésre. Abszurdnak éreztem, hogy Mózes és Áron párbeszéde, éppen az a folyamat, amelynek végén Áron erkölcsileg megsemmisül, csak prózában hangozhatott el – mondta Kocsis Zoltán, aki a nyári bemutató után rögtön bele is vágott, és Schönberg örököseinek engedélyével, a zeneszerző fennmaradt instrukciójának figyelembevételével zenét komponált a szöveghez.
A Mózes és Áron ritkán játszott, nehezen befogadhatónak tartott zenemű. – Schönberg messze meghaladta a klasszikus összhangzattan kereteit, nyugvópont nélküli zenét szerzett, amelyben a skála mind a tizenkét hangja azonos szerephez jut. A schönbergi atonális komponálás lényege, hogy a zenében nincsenek rímek és középpontok. Schönberg fokozatosan jutott el a dodekafon komponáláshoz, amelynek gyökerei egyébként már Bachnál is felfedezhetők – magyarázta a zeneszerző. – A hangsúlyok nélküli zene esztétikája eltér a megszokottól, annak azonban, aki megérti Schönberg zenei nyelvét, azt a költőiséget, ahogyan a tizenkét fokú hangskála szigorú törvényeit alkalmazza, egyedülálló élményt nyújt – tette hozzá. A január 16-i bemutatón Wolfgang Schöne (Mózes) és Daniel Brenna (Áron) éneklik majd a főszerepeket, a produkció színpadra állításában összesen több mint kétszázharmincan vesznek részt. A koncertet élőben sugározza majd a Bartók rádió, a felvételt pedig elérhetővé teszik az interneten is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.