Professzorok lázadnak a reform ellen

Közel harmincszor annyi természettudományt oktató tanár ment nyugdíjba 2009-ben, mint ahány fiatal ezt a pályát választotta. Ha nem változik a helyzet, néhány év múlva nem lesz, aki fizikát tanítson az iskolákban. Az ELTE fizikusai, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke és a főrektor is a hagyományos tanárképzési rendszer azonnali visszaállítását követeli, mert szerintük az életveszélyes helyzet fő oka a Magyar Bálint által bevezetett új képzési struktúra.

2010. 01. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 2009–2010-es tanévben az egész országban 24 hallgató iratkozott be természettudományostanár-képzésre. Biológiából 9, fizikából 4, kémiából 1, informatikából 10 hallgató választotta a tanárképzés mesterszakot, két év múlva tehát legfeljebb ennyi szaktanár hagyhatja el az egyetemek falait, miközben a nyugdíjba menők száma évente 600-700. A matematika szakokon is aggasztó a helyzet, hiszen az ELTE-n három év alatt közel hatvan százalékkal esett vissza a matematikatanári szakirányra jelentkezők száma – ismertette a megdöbbentő adatokat állásfoglalásában az ELTE Fizikus Professzori Tanácsa. A szaktekintélyek leszögezik: nem átmeneti zavarról van szó, a három éve bevezetett bolognai rendszer sodorta végveszélybe a területet. A professzorok szerint a fizika- és a kémiatanárok „elfogyását” csak úgy lehet megakadályozni, ha a természettudományostanár-képzésben azonnal visszaállítják a hagyományos tanárképzési rendszert, vagyis az egységes, ötéves osztatlan képzést.
Emlékezetes: az egyetemi képzési szerkezetet teljes egészében átalakító felsőoktatási „reformot” még Magyar Bálint, az előző oktatási miniszter vezette be, Hiller István pedig hűen folytatta elődje munkáját. A reform lényege, hogy korábbi ötéves képzések helyett hároméves alapképzési plusz kétéves mesterképzési rendszert vezettek be. Az első három évben csak teljes ágazatokat átfogó alapképzésekre jelentkezhetnek a fiatalok, ilyen például a természettudományos terület, a tanárképzést nem választhatják. A hároméves alapképzés elvégzése után újra kell felvételizniük a diákoknak a mesterképzésre, így az alapképzést elvégzett szakemberből még ugyanúgy lehet mérnök, ahogy tanár is. A professzorok szerint az a fő probléma, hogy a tanár szakokra érettségi után nem lehet azonnal jelentkezni, a szakirányú képzésre pedig csak rövid idő, két év áll rendelkezésre, ami általában nem elegendő kétszakos, csupán egyszakos tanárok kiképzésére. A diákok vélhetőleg azért is választják inkább a mérnök szakot, mert ott jó kereseti lehetőség várja őket, míg a tanári pályán ezzel nem igazán lehet számolni, különösen akkor nem, ha az ember csak egyszakos. A professzorok a hagyományos képzési rend visszaállítása mellett kiemelt ösztöndíjjal támogatnák a természettudományostanár-képzés hallgatóit, és a hiányszakot választó, már végzett tanárokat is kiemelten javadalmaznák. Leszögezik azt is: ha Magyarországon nem lesz elegendő számú, jól képzett természettudomány szakos tanár, hazánk gazdasági felemelkedése elképzelhetetlen.
A professzorok javaslatát Pálinkás József, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke és Szabó Gábor, az egyetemi vezetőket tömörítő Magyar Rektori Konferencia elnöke is támogatja. A főrektor lapunknak ezzel kapcsolatosan megjegyezte: annyira súlyos károkat okozott a bolognai rendszer a természettudományos képzésben, hogy csak a régi képzési rendszer azonnali visszaállítása akadályozhatná meg a bajt, vagyis rendkívül gyorsan végrehajtott törvénymódosításokra van szükség.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.