Megállapodás? Szóban már megegyezett a BKV menedzsmentje és a szakszervezeti vezetők a kollektív szerződésről – érkezett a hír lapzártánkkor BKV-s forrásokból. Úgy tudjuk, késő este elkezdték a dokumentum szövegezését. Arról, hogy milyen formában kárpótolják a bérletes utasokat a hatnapos sztrájk miatt, tegnap nem született végleges döntés. Tárgyaltak különböző változatokról, de azokat a fővárosi önkormányzattal is egyeztetniük kell. Az Index tegnap adta hírül, hogy 2011-ig szól az a szerződés, amely szerint a BKV néhány hónappal a 2008. áprilisi sztrájk után jutányos áron bérbe adta bérbuszflottájának egyik luxus, 9900-as Volvóját az egyik sztrájkoló buszos szakszervezetnek. A Kilián Autóbusz Üzemegység Szakszervezet a büfével, vécével, audio-video rendszerrel, klímával felszerelt buszért havonta 130 ezer forint plusz áfát fizet. Az érdekképviselet öt nap alatt, vidéki fuvarokkal két és fél nap alatt megkeresi a BKV-nak fizetendő bérleti díjat. A szerződés további érdekessége, hogy az egyébként lízingelt busz üzemeltetői jogát a BKV fenntartotta, azaz a lízingdíjtól kezdve a biztosításokig fizet mindent, még a tárolást is. Az Index tudomása szerint egy 2009-es évre szóló célvizsgálat alapján a BKV nem fizetett rá az üzletre: a szakszervezettől kapott bérleti díj nagyjából fedezte a cég busszal kapcsolatos költségeit. (MN)
Szerződésben állt a BKV-hoz tartozó DBR Metró Projektigazgatósággal Balázs Péter külügyminiszter családi cége – tudta meg lapunk. Az Univ-Plus Tudományos és Üzleti Tanácsadó Bt. összesen másfél millió forintot kapott 2008 szeptemberében a DBR-től azért, hogy előkészítse a 4-es metró projektjének brüsszeli bemutatóját, illetve hogy a cég képviselője kiutazzon Strasbourgba, és ott tárgyaljon az Európai Unió közlekedési biztosával.
Az Univ-Plus Bt.-nek a külügyminiszter a százszázalékos tulajdonosa, de abban kültagként szerepet vállal egy családtagja is. A társaságnak a Főpolgármesteri Hivatal illetékes képviselőivel is konzultálnia kellett. A DBR és az Univ-Plus szerződésére a 4-es metró tavaly decemberben lemondott ellenőrző mérnökének, Jávor Péternek a jelentése is kitért, és azt furcsának minősítette. Egyes vélemények szerint ugyanis ezeket a feladatokat a DBR Metró Projektigazgatóság házon belül is el tudta volna végeztetni, ráadásul amúgy is naponta egyeztet egymással a hivatal és a projektigazgatóság.
Tény, hogy Balázs Péter 2008 szeptemberében még nem volt külügyminiszter. Vagyonnyilatkozatában maga a tárcavezető is megemlíti, hogy az Univ-Plus Kft.-nek ő a tulajdonosa. Balázs Péter egyébként miniszteri kinevezése előtt a Párizs–Pozsony transzeurópai vasútvonal Európai Bizottság által kinevezett koordinátora volt. Vagyis otthonosan mozgott a közösségi közlekedés témakörében, és jó kapcsolatokat ápolt az illetékes uniós vezetőkkel is. Ezt a kapcsolati tőkét használta ki aztán, amikor a 4-es metró EU-projektként való elfogadtatásáért lobbizott.
Lapzártánkig sem a Budapesti Közlekedési Vállalattól, sem a Külügyminisztériumtól nem kaptunk választ kérdéseinkre.
A csúszásról. Klados Gusztáv a Klubrádióban nyilatkozott a 4-es metró csúszásának okáról. A projektvezető megerősítette Tarlós István (Fidesz) azon nyilatkozatát, miszerint a metrókocsikat és az irányítórendszert két külön cégtől rendelték meg, és a szerződések nem tartalmazták azt, hogy a kettőnek kompatibilisnek kell lennie egymással. Klados „nem tudja”, miért nem került bele feltételként ez a szerződésekbe, de szerinte így olcsóbb lesz. Az összehangolásra megpróbálnak szakembereket szerződtetni. (MN)