Zöldre festett méreg

Amióta a környezetvédelem vált a nemzetközi politikai és gazdasági élet irányadó gondolatává, a nagy cégek is fontosnak tartják ennek az eszmének az ápolását. Sokat hangoztatják elkötelezettségüket, és lehetőleg rengeteg zöld színt használnak fel a céges logóban, miközben környezetkárosító tevékenységüket sokszor egyáltalán nem korlátozzák.

2010. 01. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Régi tapasztalat, ha egy társaság bemutatkozó filmecskéje zöld alapon zöld betűkkel kezdődik, fehér ruhás mérnökök pedig boldogan mosolyogva egy erdőben sétálnak madárdalt hallgatva, az a cég minden bizonnyal súlyosan környezetkárosító tevékenységet folytat, és bizonyos lelkiismeret-furdalása van. Így gondolkodik az összes acélmű, vegyi üzem és bányatársaság, miközben persze kilóg a lóláb. A McDonald’s hasonlóan kettős játékot játszik. Miközben ételei egyértelműen egészségtelenek, imázsát sportossá és fiatalossá alakította a vezetőség, arra buzdítva a náluk étkezőket, hogy evés után sokat mozogjanak. A hamburgeresek emellett létrehoztak egy alapítványt, amely világszerte komoly összegeket mozgat meg és támogatja a rászorulókat. Az igencsak aktív cég most újabb változást tervez: világhírű, vörös alapon arany M betűs logóját zölddé alakítja.
A logóváltoztatás nagyon drága és kockázatos lépés. Az aprócska változtatás is súlyos következményekkel járhat, ha a vásárlók nem ismerik fel a céget, vagy nem azonosítják az új jelképet a régi tartalommal. Mivel a McDonald’s régi és híres cég, a jellegzetes M betű miatt valószínűleg senki sem fogja az új, zöldéttermeket összekeverni egy Fradi-kocsmával. A zölddé válás trükkjét azonban nem a hamburgercég találta fel. A British Petrol 1931-től 2000-ig használta híres címerpajzsát a BP betűkkel, amelyek 1989-ig fekete vagy kék mezőben voltak láthatók, a társaságot pedig főként úgy pozicionálták, mint egy a világ élvonalában szereplő brit céget. A pajzs üzenete főként az volt, hogy az olajtársaság hatalmas és sikeres, azzal pedig senki sem foglalkozott, vajon az olajkitermelés vagy -felhasználás környezetkímélő-e. Ez ugyanis egyértelmű, olajat kinyerni a föld alól, majd azt elégetni, károsítja a környezetet. Húsz évvel ezelőtt azonban – érezve az igényt a változásra – a pajzs zölddé változott, s tíz éven keresztül a BP-címer a környezetért felelősséget érző, mégis előremutató vállalkozást szimbolizált.
Érdemes megemlíteni a Gabriel Resources kanadai bányavállalatot, amely a „felelősségteljes bányászat” címszó alatt hangoztatja elkötelezettségét honlapján, ahol megtalálható harmatcsepp egy levélen, egy vízesés és egy virágos mező is. A cég Magyarországon a verespataki aranybánya-beruházás révén lett hírhedt, amelyet sok mindennek lehet mondani, de környezetvédőnek biztosan nem.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.