Elvitték a piacunkat

A privatizáció a külföldi befektetők részéről döntően csak a piacszerzésre irányult. A folyamat végén ma már alig beszélhetünk magyar termékekről, egyáltalán nem beszélhetünk nemzeti érdekeket szolgáló, magyar tulajdonú bankokról – jelentette ki Molnár Béla KDNP-s országgyűlési képviselő a Hazai Termék, Hazai Munkahely Alapítvány által megrendezett hétvégi konferencián.

2010. 02. 09. 23:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar áruk kiszorítása a piacról előre eltervezett lépések sorozata volt. Elsőként a kiskereskedelmi pozíciókat foglalták el multinacionális óriásvállalatok. Ma a belkereskedelmi forgalom 75-80 százaléka rajtuk keresztül bonyolódik. A magyar tulajdonú kereskedelmi egységek részesedése ráadásul tovább csökken – mondta Megyesi Zoltán, a Koppány Hungaricum kereskedelmi lánc tulajdonosa. E trend jelentősen hozzájárult a jelenlegi, 10 százalékot meghaladó munkanélküliség kialakulásához. Míg egy átlagos hipermarket mintegy 100, szakképzetlen árufeltöltőt foglalkoztat jórészt 4-6 órás állásban, addig a jellemzően hazai tulajdonban lévő kis szaküzletek ugyanakkora alapterületen hatszor annyi eladói munkakört biztosítanak nyolc órában.
A hazai boltok nem viszik ki az országból a nyereségüket, hanem itthon költik el saját növekedésükre, azaz új munkahelyek teremtésére. Árubeszerzésük is több szállal kötődik a hazai gyártókhoz és nem rendelkeznek a hipermarketekhez hasonló erőfölénnyel. Közismert, hogy az adókedvezményeket és pályázati forrásokat élvező multik esetenként 180 napra fizetik ki beszállítóikat, vagyis velük finanszíroztatják meg árukészletüket. Nyomott árakat kényszerítenek a termelőkre, visszavásárlási garanciát írnak elő, termékbelistázási díjat szednek, helypénzt fizettetnek, polcon tartási díjat és marketingköltség-hozzájárulást követelnek meg. Mindezt a magyar beszállító kénytelen elfogadni, mert ha nem teszi, a hipermarket egy laza vállrándítás kíséretében importáruval helyettesíti a termékét. Magyarországon – a nyugati országokkal ellentétben – piacvédelem nincs, sőt a fogyasztóvédelmi szabályok is veszélyesen megengedők. Eközben a magyar export elé más uniós tagállamok nyíltan adminisztratív akadályokat gördítenek.
Sürgős lépésekre lenne szükség a piacvédelem, a magyar cégek helyzetbe hozása terén – összegezték a kereskedelmi, informatikai és a banki szférát képviselő előadók a konferencián. Be kell szüntetni a hazai cégek hátrányos megkülönböztetését az adózásnál és a pályázati források elosztásában, szabályozni kell a belkereskedelem működését. A hazai kiskereskedelmi szereplőknek pedig összefogva, láncokba tömörülve kell megállítaniuk saját térvesztésüket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.