Házi mozi és innováció

Nemrég látott napvilágot Borsos Árpád A mozi mint innováció magyarországi elterjedése – A hálózat alakulásának földrajzi jellemzői napjainkig című könyve. Az író a nagyközönségnek is érthetővé teszi, hogy a kulturális földrajz a társadalomtudomány egyre fontosabbá váló terrénuma, amely az emberi kultúra földrajzi, természeti környezetre gyakorolt hatásával foglalkozik. Ugyanakkor azt is megmutatja, hogyan érvényesülnek a tudomány törvényei a mozizás területén, s modelljét adja egy komplex kutatási módszernek is.

2010. 02. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vajon hitte volna bárki is 1895. december 28-án, Párizsban a Boulevard dés Capucines 14. szám alatti Grand Café közönségéből, hogy a Lumiére fivérek legelső, mai szemmel kezdetleges mozgóképes vetítése megrendíti a Gutenberg-galaxis egyeduralkodó voltát az ismeretek és a kultúra közvetítésében, mi több, önálló, minden korábbinál népszerűbb művészeti ággá is fejlődik? És hogy be kell vallanunk: bizony, a Gutenberg-galaxist legyőzte a Lumiére-galaxis?
Magyarországon a mozi a fővárosban és vidéken is hamar tért hódított, a két világháború közötti magyar filmipar pedig valósággal virágzott, s aztán a hatvanas évek közepétől először alig észrevehetően, majd a mozizás fejlődésének üteméhez hasonló gyorsasággal zsugorodni kezdett. A szerző kifejti, a mozgóképes kultúrának mérhetetlen károkat okozott, hogy 1945 után a mozi egészséges fejlődésének folyamatát felváltotta a politikai megrendelésen alapuló adminisztratív irányítás. Sokat ártott a szocializmus egy falu, egy mozi elve, amely alapján felépült Magyarországon egy széles, a valódi érdeklődést figyelmen kívül hagyó mozis park. A kulturális földrajz elvei szerinti térspecifikus és valósághű vizsgálódást elsöpörte a tervutasításos rendszer.
A negatív folyamat másik fő oka a házimozizás. Borsos Árpád könyvének statisztikai adatbázisával, színes képanyaggal, s főként komplex vizsgálódással és meggyőző okfejtéssel bizonyítja, hogy már a hatvanas évek derekától, a fekete-fehér tévézés és a korlátozott műsoridő korában is jelentősen megcsappant a közönség mozilátogató kedve. A televíziózás fejlődésével egy ütemben, lassan, de fokozatosan először a korszerűtlen, vidéki, falusi mozik nézettsége csökkent. A rendszer megpróbált korrigálni, de hiába, hiszen már a nagyvárosokban is egyre inkább elnéptelenedtek a filmszínházak és a vetítőhelyek. Ékes bizonyíték erre, hogy amikor a nyolcvanas években, úgymond energiatakarékossági okokból csökkentette a televízió a saját műsoridejét, megállt a folyamat, s elkezdtek visszaszivárogni a látogatók a mozikba. Ám ez az átmeneti növekedés a kampány leállítása után megszűnt. Az 1990-ben visszatért, napjainkban már a művészetekre is ésszerű korlátozás nélkül rákényszerített piacgazdaság kegyetlen törvényei, a multiplexek térhódítása és a házimozizás megannyi válfajának már-már követhetetlenül sebes fejlődése eredményezte, hogy hazánkban az egykor túlfejlesztett, majd sorsára hagyott hagyományos moziparknak mára csak nyomai maradtak. A szerző azt sem titkolja, hogy a folyamat hazai felgyorsulását az is fokozta, hogy nálunk – tisztelet a kivételeknek – a települések nagy részén a vezetés nem is próbált gátat vetni a multiplexek kórossá fejlődött túlkínálatának.
Borsos Árpád összegzésként kimondja: a fő ok mégis az, hogy paradox módon a mozi innovációjának térbeli zsugorodását nem kis mértékben gerjeszti éppen a mozgóképi kultúra technikai bázisának szédületes fejlődése. Figyelemre méltó a vizsgálódás összetett módszere, amellyel évről évre, az országos mozihálózat folyamatos sorvadását statisztikai táblázatokkal, grafikonokkal, térképekkel illusztrálva, a támogatások és a miniszteri rendeletek hatását, főként eredménytelenségét pontról pontra, konkrétumokkal bizonyítva, a kulturális földrajz megannyi komponensét feltárva cáfolhatatlanul rajzolja meg egy törvényszerű folyamat ívét, minden elemét, a kezdetektől a mai állapotokig. Teljesült a munka megfogalmazott célja: „a kutatás legfontosabb hozama, hogy a társadalmi kommunikáció koronként eltérő intenzitású, változó funkciójú és jelentőségű eszköze, a mozi mintegy száztíz éves, a kezdetektől napjainkig tartó életpályájának átfogó képét rajzolta meg. Ennek során a nemzetközi trendekkel való összehasonlítást is elvégezte.”
(Borsos Árpád: A mozi mint innováció magyarországi elterjedése – A hálózat alakulásának földrajzi jellemzői napjainkig. Publikon Kiadó, 2009, 156 oldal, 2390 Ft.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.