Lehangoló eredmények a felvételin

Már a hivatalos eredmények is igazolják, hogy abszurdan nehéz az a matematika felvételi vizsga, ami eldöntötte több mint hatvanezer középiskolába jelentkező sorsát. A négy évfolyamos gimnáziumokba jelentkezők átlagosan csaknem 30 százalékkal, a hat évfolyamos középiskolába felvételizők 37 százalékkal értek el rosszabb pontszámot a tavalyi eredményeknél.

2010. 02. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a Hiller István vezette oktatási tárca a vizsgák megírása után néhány nappal feszültségkeltéssel és félrevezetéssel vádolta meg lapunkat, amiért arról írtunk, hogy a tanárok, diákok és szülők egybehangzó állítása szerint felháborítóan nehéz volt az oktatási tárca szakbizottsága által összeállított, négy évfolyamos középiskolákba belépőként szolgáló központi matematikafelvételi, a most nyilvánosságra hozott hivatalos statisztika cáfolhatatlanul bizonyítja: minden idők legnehezebb vizsgáját íratták meg a négy és hat évfolyamos gimnáziumba jelentkező fiatalokkal.
Az Oktatási Hivatal hivatalos adatai szerint a megszerezhető ötvenből átlagosan 16,5 pontot szereztek matematikából a diákok, ami 33 százalékos teljesítményt jelent. Ez elképesztően kevés ahhoz képest, hogy a központi felvételi vizsgát csak a legerősebb, tartós túljelentkezéssel bíró gimnáziumok hirdethetik meg, vagyis a feladatlapot a korosztály legjobb képességű diákjai töltötték ki. Tavaly 22,6 pont volt az átlagteljesítmény, az idei eredmény ennél harminc százalékkal rosszabb. A felháborodott szülőket és diákokat igazolta a négy évfolyamos gimnáziumok magyar nyelvi vizsgájának eredménye is. Az érintettek túlságosan primitívnek tartották a példasort, amely szerintük alkalmatlan volt szűrésre, mert szinte kivétel nélkül mindenki meg tudta oldani a feladatokat. A tavalyi 27,9 ponttal szemben idén 35,5 pontot értek el átlagosan a magyarvizsgán a diákok, ami 27 százalékos javulást és 71 százalékos átlagteljesítményt jelent. A hat évfolyamos gimnáziumba felvételizőkkel még az idei nyolcadikosoknál is jobban kiszúrtak a feladatkészítők, ők ugyanis minden idők legrosszabb eredményét érték el. Itt a matematika és a magyar is abszurdan nehéz volt. Magyarból húsz százalékkal, matematikából pedig 36 százalékkal értek el rosszabb eredményt a diákok a tavalyi eredményeknél. Köztudott, hogy a hat évfolyamos gimnáziumokba jelentkező diákok zöme a kiemelkedően tehetséges gyerekekből kerül ki, így az általuk elért 20 pontos átlagpontszám (40 százalékos teljesítmény) indokolatlanul nehéz matematikavizsgára utal. A nehézségi fokot idén egyedül nyolc évfolyamos gimnáziumba jelentkezők esetén sikerült eltalálni, ők nem is háborogtak a feladatlapok összetétele miatt. Ez volt az egyetlen kategória, ahol körülbelül hasonló pontszámot (átlagosan 64-70 százalékos teljesítményt) értek el a gyerekek a magyar- és matematika- vizsgán egyaránt, így nem csak az egyik tantárgy döntötte el gyerekek sorsát. Az adatok ismeretében Bakonyi László, az Oktatási Hivatal elismerte: az idén nehezebbre sikeredett a matematikafelvételik feladatsora. Megjegyezte, a négy évfolyamos gimnáziumok esetében nem a legszerencsésebb, hogy magyar nyelv és irodalomból a diákok több mint kétszer olyan jó eredményt értek el, mint matematikából.
Emlékezetes, a szülők és a diákok állítása szerint felháborítóan nehéz volt a hagyományos, matematikafelvételi feladatsora, ugyanakkor primitíven könnyű a magyar gimnáziumi felvételi. Így azt is a matematikatudás dönti el, ki kerülhet a magyar– történelem tagozatos osztályba. A matematikavizsgán átlagosan egy perc jutott egy példára, amit ennyi idő alatt lehetetlen volt megoldani, miközben több feladat olyan nehéz volt, amilyet csak matematikaversenyeken szoktak adni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.