Már vizsgáznak, de jelentkezni még lehet

Bár a központi írásbeli gimnáziumi felvételi vizsgák egy része már lezajlott, a diákoknak még van néhány hetük arra, hogy eldöntsék, melyik középiskolába jelentkezzenek. Érdemes több iskolát megjelölni, mert az egységes felvételi vizsga miatt sok lehet az azonos pontszám, ebben az esetben pedig tudás helyett akár sorsolás is dönthet a gyerekek között. A nyolcosztályos gimnáziumba jelentkező gyerekek szöveges értékelését osztályzatokra váltják.

2010. 02. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tavaly életbe lépett felvételi-reform óta rendkívül bonyolulttá vált a középiskolai felvételi rendszer. A Hiller István-féle drasztikus átalakítás miatt a gimnáziumok egyáltalán nem szervezhetnek saját, a tantestület által összeállított írásbeli felvételi vizsgát, a hat és nyolc évfolyamos középiskoláknak pedig még a szóbeliztetést is megtiltották. Az iskolák alapesetben kizárólag a tanulmányi eredmények alapján rangsorolhatják a diákokat. Ha azonban egy gimnáziumban nagy a túljelentkezés (az utolsó három évben átlagosan legalább másfélszeres), akkor az iskola kérheti a diákokat, hogy írják meg az egységes, az oktatási tárca háttérintézménye által összeállított központi vizsgát.
A középiskoláknak tavaly október 31-ig kellett nyilvánosságra hozniuk, hogy alapkövetelmény-e náluk a központi vizsga, vagy pusztán tanulmányi eredmények alapján rangsorolnak. A diákoknak ugyan még nem kellett leadniuk középiskolai jelentkezési lapjaikat, arról azonban már dönteniük kellett, hogy megírják-e a legtöbb nívós gimnáziumban alapkövetelménynek számító központi felvételit, azok ugyanis a hét végén megkezdődtek. A központi vizsga egy matematika, valamint magyar nyelv és irodalom feladatlapból áll, mindkettő kitöltésére 45 perc van. A hat és nyolc évfolyamos gimnáziumok múlt pénteken, a hagyományos, négy évfolyamosak szombaton tartották a központi vizsgát. Ha valamelyik diák – például betegség miatt – nem tudott részt venni a vizsgán, azoknak január 28-án tartanak pótnapot. A négy évfolyamos, kiemelkedő tudású gyerekeket kereső tehetséggondozó gimnáziumok központi felvételije szombaton lesz. A szülők a vizsga megírásától számított nyolc napon belül megtekinthetik a dolgozatokat, másolatot készíttethetnek róla, és kifogással élhetnek a javítás ellen. A panaszt első körben az iskola bírálja el. Ha a diák ezzel a döntéssel sem ért egyet, akkor az Oktatási Hivatalhoz kell fordulni, amely három munkanapon belül dönt az ügyről.
A gimnáziumok alapesetben csak a tanulmányi eredmények alapján rangsorolnak, de ha tartanak központi írásbelit, akkor a diákok felvételi pontszámának legalább 50 százalékát az itt nyújtott teljesítmény alapján kell számítani. A központi írásbeli felvételit tartó négy évfolyamos gimnáziumok szervezhetnek szóbelit is, ennek eredménye legfeljebb a pontszámok egynegyedét teheti ki. A hat és nyolc évfolyamos gimnáziumok azonban tavaly óta egyáltalán nem élhetnek a szóbeliztetéssel. Az iskoláknak február 11-ig kell értesíteni a központi vizsga eredményeiről a diákokat, akik teljesítményük ismeretében dönthetik el, hova jelentkeznek. A diákoknak annyi jelentkezési lapot kell kitölteniük, ahány intézménybe jelentkeznek. Mindenkinek le kell adni egy tanulmányi adatlapot is, amelyen a bejelölt helyek közötti jelentkezési sorrendet állítják fel. A felvételizők általános iskoláinak feburár 19-ig kell eljuttatni a jelentkezési lapokat az érintett középiskolákba, a rangsorolást tartalmazó adatalapokat pedig a Felvételi Központba. A tanulók március 18-án és 19-én még egyszer változtathatnak a megjelölt iskolák közötti jelentkezési sorrenden. Azokban a hagyományos, négy évfolyamos gimnáziumokban, ahol tartanak szóbeli vizsgát, február 22. és március 13. között rendezik meg ezeket.
A középiskolák április 26-ig értesítik a diákokat arról, hogy melyik középiskolába nyertek felvételt. Aki nem került be sehova, az részt vehet rendkívüli eljárásban. Az Oktatási Hivatal májusban közzéteszi azoknak az intézményeknek a listáját, ahol még van szabad férőhely. A rendkívüli eljárásban a diákoknak már saját maguknak kell intézniük a jelentkezést a kiválasztott iskolában. Egyetlen tanköteles korú gyerek sem maradhat oktatás nélkül: ha valakit ebben a körben sem vesznek fel sehova, akkor annak a lakóhelye szerint kijelölt kötelező felvételt nyújtó iskolába kell majd járnia.
Az utóbbi évek egymást érő oktatási reformjainak átgondolatlanságát mutatja, hogy a nyolc évfolyamos gimnáziumokban is tanulmányi eredmény alapján számítják a felvételi pontokat, ám időközben az oktatási kormányzat alsó tagozatban eltörölte az osztályzást. Az ilyen gimnáziumba felvételiző gyerekek szöveges értékelését az általános iskola intézményi szabályzata alapján változtatják majd át érdemjegyekké, amit a középiskola köteles lesz elfogadni. Furcsa a négy évfolyamos gimnáziumokba felvételiző diákok tanulmányi pontjainak kiszámítása is: a középiskola csak az osztályzatokat veheti figyelembe, a nyelvvizsgát, vagy országos versenyen elért kiemelkedő eredményt nem lehet beszámítani a teljesítménybe.
A szóbeliztetés megtiltása és az egységes felvételi vizsga szakemberek szerint túlságosan könnyű volta tavaly oda vezetett, hogy a 6 és 8 évfolyamos középiskolákban rengeteg gyerek végzett azonos pontszámmal, így az intézményeknek igazságtalan szempontok alapján kellett dönteniük. Azonos pontszám esetén először a halmozottan hátrányos helyzetű tanulót kell felvenni, majd az iskola körzetében lakókat. Ha ezek alapján sem sikerült dönteni, akkor jönnek előtérbe az iskola saját szempontjai, például az, hogy a gyerek testvére az intézménybe jár-e, végső esetben pedig sorsolnak.
Érdemes tehát minél több helyre beadni a jelentkezési lapot, hiszen a gyerekek könnyen lecsúszhatnak egy-egy helyről olyan igazságtalan szempontok miatt, mert nincs testvérük, nem laknak elég közel az iskolához, vagy egyszerűen nincs szerencséjük a sorsolásnál.
Csak remélni lehet, hogy az idei hat és nyolc évfolyamos gimnáziumi felvételiket nem lengi körül ugyanaz a botrány, mint egy évvel ezelőtt, amikor debütált a felvételi- reform. Tavaly tömegesen születtek azonos teljesítmények a hat és nyolc évfolyamos gimnáziumok központi felvételi vizsgáján, így egyes iskolák sorsolással döntötték, hogy kit vettek fel. A szakemberek a Hiller-féle új felvételirendszert okolták az igazságtalanságért, amely megtiltotta nekik a szóbelizetést, miközben az oktatási tárca alá tartozó Oktatási Hivatal olyan könnyű felvételi feladatlapot állított össze, amit a kiemelkedően tehetséges gyerekek többsége könnyedén megoldott, így a vizsga nem szórta szét a mezőnyt. Doba László, a fővárosi Eötvös gimnázium igazgatója egy évvel ezelőtt elképesztően könnyűnek, igénytelennek nevezte a hatosztályos magyar központi vizsgát, amely szerinte nem kérte számon az általános iskolában megszerzett tudásanyagot, de gondolkodásra és kreativitásra sem volt szükség. A szakember szerint a feladatokat egy negyedikes gyerek is könnyedén megoldotta volna. Külön kiemelte, hogy helyesírásra az ötven pontból mindössze kettőt lehetett adni. Doba kijelentette: az általa javított nyolcvan magyar dolgozatot átlagosan kilencvenszázalékosra teljesítették a felvételizők. Az Eötvösben azonos pontszám esetén az döntött, hogy kinek a szülei, illetve testvérei voltak a gimnázium diákjai. Ezen kívül a kiemelkedő versenyeredményt, sportteljesítményt elérőket és a hátrányos helyzetűeket részesítették előnyben.
Hoffmann Rózsa KDNP-s oktatáspolitikus, aki tizenkét éven át volt a nyolcosztályos Németh László Gimnázium igazgatója, akkor leszögezte: a kiemelkedően tehetséges gyerekek esetében a sematikus teszten felül kell a szóbeli is, hiszen csak így mérhető fel egy gyerek olvasottsága, egyéni gondolkodásmódja. Ennek eltörlésével megszűnt az igazságos felvételirendszer. Hozzátette: erős a gyanúja, hogy az oktatási kormányzat tudatosan állított össze olyan
könnyű vizsgát, ami alapján lehetetlen szelektálni. A baloldal célja ugyanis az, hogy 12 éven át egy intézményben tartsa a gyerekeket, ebbe a képbe pedig nem férnek bele a tehetséggondozó hat és nyolc évfolyamos gimnáziumok. Az akció azért különösen felháborító, mert nemcsak az iskoláknak ártanak, de súlyos igazságtalanság áldozatává teszik az érintett kisdiákokat is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.