A legnagyobb művész, a legfinomabb kézzel

Március 16-án lenne százéves Gerevich Aladár, a magyar sport valaha élt egyik legnagyobb alakja, a kardvívás hétszeres olimpiai bajnoka. Esetében nem illik azzal a közhellyel élni, hogy történelmet írt, hiszen 1932 és 1960 között valamennyi ötkarikás játékon ott állt a dobogó tetején, így sokkal közelebb áll a valósághoz az, hogy ő maga a történelem.

2010. 03. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gerevich lenyűgöző technikája ellen, miután ezzel nem vehettem fel a versenyt, a taktikához kellett folyamodnom. Ám a jól előkészített akcióimat is képes volt a másodperc tört része alatt romba dönteni briliáns és villámgyors támadásaival – írta önéletrajzi könyvében Kárpáti Rudolf, aki a három muskétás harmadik tagjához, Kovács Pálhoz hasonlóan maga is hatszor nyert olimpiát. Ennél komolyabb dicséretben aligha részesülhetne, de mások visszaemlékezései is mint a magyar kard legfinomabb kezű, legnagyobb művészeként említik Gerevich Aladárt, akinek akcióit a gyors, csiszolt mozdulatok, a ruganyos könnyedség és a sokszínűség jellemezte. Villám riposztjai, tempó fejvágásai az akkori modern vívás gyöngyszemei voltak.
1910. március 16-án Jászberényben született, de vívni csak tizennégy esztendősen kezd, édesapjánál, idősb Gerevich Aladár mesternél, Miskolcon. Három év múlva megnyeri a Rendőrtiszti Atlétikai Club junior versenyét, ezután kerül Budapestre, ahol Italo Santelli tanítványa lesz. (Az olasz származású mester az 1896-os millenniumi mesterkardverseny megnyerése után Magyarországon telepedett le, itt teremtett iskolát, s nélküle talán soha nem lett volna világelső a magyar kardvívás.)
A nemzetközi élvonallal az 1931-es bécsi Eb-n találkozik, majd négy hazai válogató eredményei alapján bekerül az 1932-es Los Angeles-i olimpiára utazó csapatba, Jekelfalussy-Piller György, Kabos Endre, Petschauer Attila, Glykais Gyula és Nagy Ernő mellé. A legfontosabb, az aranyéremről gyakorlatilag döntő összecsapáson a Jekelfalussy-Piller, Kabos, Petschauer, Gerevich összetételű négyes – sokak szerint minden idők legerősebb magyar kardcsapata – 9:2-re kaszabolja le az olaszokat. Gerevich mind a három asszóját megnyeri, a végén 5:3-ra győz Gaudini ellen.
„A terem harsog a magyarok huj-huj-hajrájától. Mindenki Gerevichhez rohan, őt akarja ölelni, csókolni. A vívók felkapják, a nézők odatódulnak hozzá, és a magyar közönség örömmámorban ünnepel” – olvasható a Nemzeti Sport korabeli tudósításában. A lelkendezés még a francia zsűritagra is átragad, akit a krónika csak „Monsieur” Gardére-ként említ: „Gerevich világcsoda! Ez a fiatal vívó a magyar kardvívás legnagyobb ígérete” – jelenti ki.
A Los Angeles-i olimpia más okból is fordulópont Gerevich Aladár életében. A hosszú út során szövődik szerelemmé, majd később házassággá találkozása Bogáthy-Bogen Ernával, a magyar női tőrvívás kiválóságával, aki az olimpián a harmadik helyen végez.
Gerevich négy év múlva, Berlinben már egyéniben is vív, neki is lesz egy bronzérme, Kabos nyer, azt pedig mondani sem kell, hogy a csapat hozza az aranyat. A világégés miatt két olimpia elmarad – Petschauert 1943-ban halálra kínozzák a munkaszolgálaton, Kabos 1944-ben a Margit híd felrobbantásakor veszíti életét, és Budapest ostromának napjaiban meghal a Maestro is… –, ám 1948-ban, Londonban folytatódik a sikerszéria.
Ezen az olimpián áll össze a Gerevich, Kovács, Kárpáti trió, s Gerevich duplázik, mert ő nyeri az egyénit. A nyolcas döntőben első asszójában 1:4-ről leheletfinom találatokat adva győz 5:4-re Kovács ellen, majd a további hat ellenfelét is kipipálja. A verseny reggelén otthonról táviratot kap „Palkó megérkezett” szöveggel, s második fia, a későbbi világbajnok megszületése jó hatással van a vívására.
Gerevich Helsinkiben, Melbourne-ben és Rómában is tagja volt a győztes kardcsapatnak, a finn fővárosban egyéniben Kovács mögött ezüstérmes lett, és még a tőrcsapatba beszállva (!) is szerzett egy bronzot. (Érdekesség, hogy a magyar bajnokságokról tőr egyéniben hat, kardban csak négy első helye van. No persze itt valamivel nagyobb volt a hazai konkurencia…) Gerevich Aladár nemcsak a magyar sport valaha élt egyik legnagyobb alakja, minden idők legeredményesebb vívója, aki az egyetemes olimpiai éremtáblázat 16. helyén áll. S ő az egyetlen, aki ugyanabban a számban, jelesül a kardcsapatok versenyében, hat egymást követő olimpián tudott győzni.
A római olimpián már ötvenéves volt, de páratlan fizikuma miatt még mindig a legjobbak között tartották számon. A legenda szerint ekkortájt történt meg, hogy fogadásból helyből felugrott egy egy méternél jóval magasabb íróasztalra. Páratlan eredménysora – ne feledjük kilenc világbajnoki címét, amiből kettő egyéni, és a másodikat 45 évesen szerezte – annak tükrében lenyűgöző igazán, hogy a kardvívás művészeként nem a versenyzést tartotta a vívás értelmének, hanem az önfeledt pengeforgatást. S ebben a szellemben olykor be is áldozta a versenyt. Megesett, hogy reggel kiötlött egy bonyolultabb akciót, amit makacsul mindenképpen meg akart valósítani, ám az ellenfelei átláttak a szitán és kiejtették. De úriemberként tudott veszíteni is. „Az ördögbe!” – mondta olyankor, amikor nem sikerült neki valami, a visszaemlékezők szerint nagyjából ez volt a legdurvább kifejezés, ami valaha is elhagyta az ajkát. Legfeljebb még dobbantott hozzá a lábával, ha nagyon dühös volt.
Ám efféle dobbantást azért nem sokan láthattak.

Gerevich Aladár Nemzeti Sportcsarnok. A Magyar Olimpiai Bizottság, a Magyar Vívószövetség, a Wesselényi Miklós Sport Közalapítvány, valamint a Nemzeti Utánpótlás-nevelési és Sportszolgáltató Intézet március 26-án a Nemzeti Sportcsarnokban szoboravatással egybekötött ünnepségen emlékezik meg Gerevich Aladárról (1910– 1991), és az intézmény ezen a napon felveszi a legendás vívó nevét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.