A tizennégy agytröszt egyike a magyarországi Gazdaságkutató Intézet, a GKI. A Gondolkodj globálisan – cselekedj európaian címet kapott kötet munkáját a párizsi Notre Europe (Mi Európánk) intézet két munkatársa irányította.
Az unió egyik legvitatottabb kérdéséről, a Nabucco-projektről és arról írt fejezetében, hogy az miként befolyásolja az unió stratégiai energiapolitikáját, Joannisz Grigoriadisz, az athéni Európai és Külpolitika Hellén Alapítványának kutatója arra figyelmeztet, az uniós támogatást élvező gázvezeték megvalósulása több, eddig még el nem döntött politikai kérdéstől is függ.
A Nabucco célja, hogy az unió földgázfüggőségét csökkentse Oroszországtól, de a projektet érő folyamatos akadályok láttán Brüszszel már azt is elfogadhatónak látja, hogy Oroszország bizonyos feltételek teljesülése mellett szintén biztosítson földgázt a vezetékbe.
A görög kutató szerint ha a Törökország és Örményország között lezárt határt megnyitják anélkül, hogy megoldanák az azerbajdzsáni Hegyi-Karabah elleni örmény agresszió óta fennálló térségi konfliktust, akkor a feldühödött bakui kormány addigi támogatója, Törökország, valamint a Nyugat ellen fordíthatja energiafegyverét. Grigoriadisz nem tekinti lehetetlennek, hogy ebben az esetben Azerbajdzsán felmondja a Nabucco melletti földgázszállítási kötelezettségeit.
De az iraki fejleményeknek is „kritikus befolyásuk” lesz a projektre. Ugyanis az amerikai csapatok jövő évi kivonulásával az ország stabilitása romolhat, beleértve az energiában gazdag északi, kurd tartományt. Ebben az esetben nehezen képzelhető el, hogy be tudnák tartani az iraki miniszterelnök ígéretét, amely szerint országa biztosítaná a Nabucco vezetéken Európába áramló földgáz mennyiségének felét. Tovább bonyolíthatja a képet, hogy Ankara is fellázadhat a Nabucco ellen, ha tovább folyik az unió halogató taktikája a török EU-csatlakozási fejezetek lezárásban.
Közös útvonal. Az orosz Déli Áramlat- és a Nabucco-gázprojektekben részt vevő államoknak és cégeknek együtt kellene működniük a költséghatékonyság érdekében – mondta Paolo Scaroni. A Déli Áramlatban érdekelt olasz Eni vállalat vezetője azt mondta, a két vezeték egy szakaszon közös útvonalon haladhatna. (MN)
Így néz ki, ha Magyar Péter úgy gondolja, bármilyen nőt megkaphat