Ismeretlenül ismerős város

Olyan városba röptet bennünket Horváth (EÖ) Tamás Ahol a part szakad című regénye, amelyről először nem könnyű megállapítani, létezik-e, vagy a képzelet szüleménye. Aztán ráébredünk: a könyv egy lidérces álmot rögzít a nyolcvanas évek végnapjairól, a rendszerváltozás küszöbén. S a regénybeli város is egy létező település rémálombeli megfelelője.

2010. 03. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy szocialista ipari torzszülemény a szóban forgó város, az egykori Leninváros, Sztálinváros megfelelője, de hasonlít bármely iparivá duzzasztott magyar falu Sztálin-barokk negyedére is. A főhős Ág János, már nem egészen ifjú értelmiségi, tanárember, a nyolcvanas évek csöndes hazai forradalmának aktív szereplője, aki hazatér érettségi találkozóra arra a helyre, ahová gimnáziumi éveinek dicstelenül szürke napjai kötik. Ebben a városban tíz évvel korábban, a nyolcvanas évek elején, a nyitás nyitányának kezdetén kapta meg azt a lehetőséget, hogy egy városi KISZ-ünnepségen elmondja az Erdélyből áttelepült, üldözött költő híres szabadságversét. Aztán az utolsó pillanatban mégis valaki más, egy középszerű rendszer kegyeltje részesül a lehetőségben. Részben a kontraszelekció miatt, részben viszont azért, mert Ág János maga lépett vissza az utolsó pillanatban, ugyanis ráébredt, hogy ha elszavalja a verset, cinkosa lesz a Kádár-rendszer hatalomátmentőinek cégtáblaátfestő színjátékban, amelynek során az őskommunisták szociáldemokratává, majd kapitalistává változtak. Ág János, ahogy egész életében, inkább vállalja a sehová sem tartozó, modern lézengő ritter, az örök egyetemista értelmiségi csavargó szerepét, semhogy egy pillanatig is hitelesítse a lágy diktatúrát, a hamis konszolidációt.
Ám az örök diák, falusi, városszéli középiskolai tanár szerepvállalásának van egy árnyoldala. Az effajta tiszta ember egy idő után mindenből kimarad, leírják, mellékszereplővé, sőt nem létezővé varázsolja a hatalom. Ezt sugallja a regény víziója. Ág János megérkezik a városba, amelyet felelőtlen tervezői a folyóparti löszre építettek. Hősünk úgy érzi, hogy vele együtt apokaliptikus, özönvízszerű eső zúdul a településre, amely így bármikor a vízbe szakadhat a parttal együtt. E városból ráadásul kitörölték az ő létezésének minden nyomát. Mintha mindenki őt okolná az 1956-os hősök újratemetéséért, az újkori özönvízért is. Egyetlen ember ismeri meg, egykori üldözője, Gaál, a levitézlett KISZ-titkár és városi funkcionárius. Ág és Gaál állandó vitája adja a regény szerkezeti keretét. Előbb-utóbb kiderül: a kiérdemesült kommunista tisztában van azzal, hogy a megújulást áhítóknak van igazuk. Ám azt is tudja, hogy a lágy diktatúrának sikerült átformálnia a népet először az „előbb a has jön, csak aztán a morál” elv követőivé, aztán olyan emberekké, akinél a has után semmi sem következik. Ág Jánosnak azzal is szembesülnie kell, hogy a költőről, akinek a verse őt is üldözötté tette, már mindenki tudja, hogy besúgó volt. S azt is tudomásul kell vennie, hogy ebben a szakadó partra sodródott országban minden a hatalomátmentőknek kedvez majd.
A keserűen igaz regény befejezése többesélyes, akár a regény jelen idejének, akár napjainknak valósága. Hősünknek el kell döntenie, folytatja-e a menekülést az ismeretlenül ismerős városból. Vagy otthonra talál, s megkísérli a lehetetlent: az emberek visszaformálását érző lényekké.
(Horváth [EÖ] Tamás: Ahol a part szakad. Magyar Napló, 2010.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.