Ki nevet a végén?

Bár a Tesco brit multinacionális vállalat, térhódítását a szigetországban sem kíséri lelkesedés. Versenyelőnyét az élet minden területén kihasználja, aminek rövid távú következményeit ma még csak a hagyományos termelők, kereskedők érzik. Néhány civil szervezet azonban már felemelte szavát a bevásárlóközpontok káros gyakorlata ellen, amelynek hátrányait előbb-utóbb a vásárlók is megtapasztalják.

Molnár Csaba
2010. 03. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az állattenyésztők és növénytermesztők megélhetését veszélyeztető gyakorlat csak egyike a nagy áruházláncok okozta károknak.


Wimbledonban a tenisztornához kapcsolódó számos hagyomány egyike, hogy a nézők tejszínes epret esznek, miközben a gyepen folyó játékot figyelik. A tradíció anynyira erős, hogy sokan, bár személyesen nem lehetnek jelen a bajnokságon, a televízió előtt is epret majszolva nézik a teniszközvetítést. Az angol kiskereskedelmi piac csaknem nyolcvan százalékát uraló bevásárlóközpont-láncok, a Tesco, az amerikai Wal-Marthoz tartozó Asda, a Sainsbury’s és társaik ki is használják ezt az eperrajongást, és a torna idejére időzítik „egyet fizet, kettőt kap” akcióikat. Csakhogy az előnyösnek tűnő ajánlat árát nem ők fizetik meg.
„Az epertermelőknek kell állniuk a promóció költségeit a wimbledoni torna két hete alatt. Ez az időszak még csak nem is a fő eperszezon, mégis erősítenünk kell a mítoszt. Minden egyes eladott kosár eper mellé egy másikat kell adnunk ingyen” – nyilatkozta William Hudson epertermelő a The Timesnak. Hudson a folyamatos árletörő gyakorlat miatt felhagy a termeléssel. Kérdéseit meg sem hallgatták, az egyik felvásárló így reagált a megkeresésére: „Nem kötelességünk átvenni a készletét.”
Az állattenyésztők és növénytermesztők megélhetését veszélyeztető gyakorlat csak egyike a nagy áruházláncok okozta károknak, olvasható a Tescopoly elnevezésű civil szervezet honlapján. A szervezet játékos nevét az angol piac harminc százalékát uraló, tavaly hárommilliárd fontnál (880 milliárd forintnál) is több hasznot termelő Tesco és a Monopoly társasjáték nevéből képezték.
Bár a bevásárlóközpontok azt állítják, végső soron a kisember jár jól, hiszen a leszorított árakkal olcsóbban kerül asztalára az élelmiszer, így pedig több pénz marad a zsebében, ha a beszállítók felől nézzük ezt a képletet, pont a legszegényebbek vesztenek ezen az üzleten. A belföldi beszállítók viszonylag magasabb költségeik miatt labdába sem rúghatnak a harmadik világban élő, éhbérért is dolgozni kénytelenekkel szemben. De a harmadik világ olcsón termelő cégeinek alkalmazottai sem beszélhetnek egyértelmű sikerről.
„A minap értekezletre hívtak bennünket, és közölték, hogy másnap mindnyájunkat kirúgnak. A következő napon újra alkalmaztak bennünket, de a bérünk már csak a fele volt a korábbinak. Azelőtt majdnem egy hónap szabadságot kaptunk évente, ebből tizennégy nap maradt” – idéz az angol Action Aid segélyszervezet egy Costa Rica-i munkást, aki a Tescónak szállító banánültetvényen dolgozik.
Az Action Aid beszámolója szerint az évi húszmillió rekesz banánt forgalmazó Tesco (és társai) olyan latin-amerikai és nyugat-afrikai ültetvényekről veszi a banánt, ahol a kilencvenhét forintnak megfelelő órabérért dolgoztatott munkások, akik félnek a fizetéskieséstől, azt sem engedhetik meg maguknak, hogy addig abbahagyják a munkát, míg az egészségre ártalmas növényvédő szerekkel permetezik az ültetvényt.
Egy másik, szegénység ellen küzdő angol civil szervezet, a War on Want Savanyú a szőlő című tavalyi jelentésében az angol bevásárlóközpontokban árult olcsó borok forrását vizsgálta. Dél-Afrika az egyik leggyorsabban hódító bortermelő ország, amely több mint 300 millió litert exportál évente, ezzel a világ kilencedik termelője. Az Egyesült Királyság a dél-afrikai bor legnagyobb felvásárlója, a termelés harminc százalékát veszi át. A dél-afrikai bortermelő ágazat tehát dinamikusan fejlődik, de hasznából leginkább a bor kilencven százalékát továbbértékesítő ügynökök és a bevásárlóközpontok részesülnek. A dél-afrikai szőlőtőkék mellett dolgozó százezernyi embernek – akik jellemzően a helyi viszonyok között is szegények, a bevándorlók közül kerülnek ki – eközben alacsony fizetéssel, folyamatos megaláztatással, lakhelyhiánnyal és teljesen kiszámíthatatlan elbocsátással kell szembenéznie.
A bevásárlóközpontok méretükből fakadóan hatalmas versenyelőnyt élveznek a kisebb boltokkal szemben. Az angliai IGD élelmiszer-kiskereskedelemmel foglalkozó elemzőszervezet jelentése szerint néhány esztendeje egy év alatt 2157 független bolt húzta le végleg a redőnyt az Egyesült Királyságban, miközben egy évvel korábban csak 1079 volt a bezárt boltok száma. Ha egy bolt bezár, a veszteség szinte visszafordíthatatlan, mivel a jelenlegi gazdasági környezetben új, „független” boltot nyitni felér a pénzügyi öngyilkossággal. Az angol parlament kis boltok jövőjét vizsgáló bizottságának öt évvel ezelőtti megállapításai szerint e boltok eltűnése egyértelműen káros, hiszen „e szektor a fő mozgatóereje a vállalkozásnak, a foglalkoztatásnak, a szakértelem továbbadásának, a helyi szintű gazdaságnak és a kifinomult üzleti hálózatok kialakulásának. Ezenkívül fontos szerepet játszik az egészséges élelmiszerek és szolgáltatások vásárlókhoz történő eljuttatásában, illetve a közösségi tevékenységek szervezésében is.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.