Sokk a premier előtt

Bár korábban a Magyar Állami Operaház úgy hirdette meg, hogy Sümegi Eszter énekli a Tábornagyné szerepét A rózsalovag március 20-i bemutatóján, elvették tőle a premiert, és csak március 21-én léphet fel. A művésznő jogi képviselője pert fontolgat, az Operaház vezetése kioktat.

Tölgyesi Gábor
2010. 03. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Zenetörténészek szerint Richard Strauss legsikeresebb operája A rózsalovag, amelyet Mozart muzsikájának huszadik század eleji átértelmezéseként méltatnak. A magyar Operaház drezdai ősbemutatója után már négy hónappal, 1911. május 21-én műsorra tűzte a művet, amelyet eddig kétszázharminckilenc alkalommal játszottak Budapesten, Alszeghy Kálmán, Mihályi Ferenc, Szemere Árpád, illetve Mikó András rendezésében. A kétszáznegyvenedik előadás a Lett Nemzeti Opera vezetője, az egykori filmszínész Andrejs Zagars instrukciói alapján lesz látható.
Jochen Breiholz 2006 óta a rigai opera nemzetközi kapcsolatokért felelős igazgatója, dramaturgja, korábban újságíró volt. Tegnap az Operaházban A rózsalovag sajtótájékoztatóján elsőként tőle lehetett megtudni, hogy nem a hagyományos rokokó díszletek, jelmezek között állítják színre Richard Strauss romantikus vígoperáját, a rendezői opera jegyében hanyagolják a komponista által megkövetelt színpadképet, a művet szecessziós környezetbe helyezik. Breiholz szerint ugyanis a rokokó és a huszadik század elejének atmoszférája megegyezik: bolond, erotikus, szexuálisan túlfűtött világ volt mindkettő, amelyben az álarcok excentrikus dolgokat takartak.
A német Breiholz a rendező segítsége lehet Hugo von Hofmannsthal librettójának megértésében is, mert mint a tegnapi sajtótájékoztatón kiderült, Zagars nem beszél németül. – Bartókot csak magyar rendezheti, Jenufát meg cseh? – válaszolt pikírten az Operaház művészeti igazgatója, Kovalik Balázs arra a kérdésre, nem okoz-e nehézséget a rendezőnek, hogy e világnyelvet nem bírja. Ám a nyelvismeret hiánya abból a szempontból is érdekes, hogy a rendező már a próba első napján, január 25-én kifogásolta Sümegi Eszter pontos szövegtudását, majd ezt követően szóban elvette tőle a március 20-i premiert. – A másodszereposztás épp olyan jó, mint az első – oktatott tovább Kovalik a tegnapi sajtótájékoztatón, aki február 26-án a művésznőt – külön meghallgatása után – írásban értesítette a döntésről. Kovalik szerint mindehhez joga van a „művészi szempontoktól” vezérelt Operaház vezetésének. Külföldi rendezőt pedig azért hívtak, mert az intézmény nyitni kíván a világ – ezúttal Riga – felé.
Sümegi Eszter jogi képviselője, Timoránszky Péter írásbeli panaszt tett az Operaház főigazgatójánál, Vass Lajosnál és pert fontolgat, mivel szerinte az eljárás személyiségi jogokat sért, közigazgatási és munkajogi szempontból is jogellenes. A levélből kiderül, miután Sümegi Eszter értesült a rendező döntéséről, meghallgatást kért az Operaház egykori fő-zeneigazgatójától, a Művészeti Tanácsadó Testület elnökétől. Fischer Ádám a vezetőség döntését eleinte azzal magyarázta, hogy Sümegi Eszter nem tudja a szerepét, ám a jelen lévő Kovács János karmester ezt megcáfolta. Fischer Ádám ezek után – a meghallgatáson szintén jelen lévő Timoránszky Péter szerint – a kényszerítés jogi fogalomkörébe tartozóan kétszer is közölte, amennyiben Sümegi művésznő nem hajlandó tudomásul venni, hogy a premieren nem énekelhet, úgy a következő évadra vonatkozó felkéréseket függőben tartja, és nem tudja megmondani, a művésznő mikor léphet fel.
A meghallgatás atmoszférájáról érzékletes képet fest Timoránszky március 5-én keltezett levele. Az egész beszélgetés hangulata, maga az a tény, hogy Fischer Ádám úr közben mintegy fél órán keresztül a szendvicsét majszolta és a jelen lévő Sümegi művésznőt megalázó módon vizsgáztatni kívánta a szereptudásáról és a szöveg magyar jelentéséről, azt sugallta, hogy kár minden szóért, a döntés már megszületett és a premiert más fogja énekelni – olvasható a panaszban.

FELHÍVÁS AZ ERKELÉRT. Nyílt levélben követeli A rózsalovag egyik karmestere, Dénes István, hogy újra kinyissák az Erkel Színházat. – Nyilvánvaló, hogy egy renoválás, állagmegóvás, felújítás előbb-utóbb elkerülhetetlen, de az a kár, amelyet a közönség előtt jelenleg bezárt színház (próbálni ugyan lehet benne!?) az emberek lelkében okoz, több ezer családot, fiatalt fosztva meg a megfizethető kultúrtápláléktól, sokkal jóvátehetetlenebb, mint az a néhány millió, amelybe egy ideiglenes felújítás kerülne – fogalmaz a dirigens.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.