Drámák, klisék és víziók

Szinte már megszokhattuk: a Titanic filmfesztivál rakománya között számos olyan filmre lehet bukkanni, amelyet ugyan itthon nem forgalmaznak, ám mégis jó volna, ha minél többen látnák. Történelmi ismeretek, elgondolkodtatás, játékosság: az élmények sokfélék lehetnek. A nagy számok törvényszerűsége miatt természetesen akadnak bosszantó művek is.

Tölgyesi Gábor
2010. 04. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Történelmi filmek vagy animációk – a sokféle dilemmahelyzet közül ez az egyik az Uránia, az Örökmozgó, a Toldi és a Kino mozi között ingázóknak. Igyekezniük kell, még mielőtt a kedves dán animációs mese, Az alma és a kukac elgurul hazánkból. Valószínű, hogy Jean-Francois Delaruss dokuja, a 14-18 – A világégés sem kerül a magyar mozikba, pedig a sokak által a nagyszülők elbeszélése alapján is ismert történet, az első világháború magyar családok drámája is.
A dán Mads Brügger a Sundance fesztiválon nagydíjat kapott A vörös kápolnáért – két dán állampolgárságú koreai komikus kalandja Észak-Koreában, avagy miért nem szeretjük Rákosit és Kádárt. A történelmi érdeklődést leköti még A nép ellenségei (Pol Pot), Közeli ellenségek (algériai háború), A bűn serege (francia ellenállás), és a kínai rendező, Csuan Lu Élet és halál városa című filmje is, amely versenyben van a Titanic fődíjáért.
Egy másik versenymű, a finn Jukka-Pekka Valkeapaa filmje, a Látogató viszont csalódás. A művet, balladaként, Tarkovszkij nevével hirdették meg, ehhez képest a vásznon művészfilmes kliséket láthattunk, valódi rendezői vízió nélkül. A néma kisfiú és a bicegő édesanya története inkább a vizuális hatásokat kereste, ám a sokat látott szemeknek hiába.
A tigris éve jegyében sok kínai alkotás is a Titanic fedélzetére került. Történelem és mese – e kettő fémjelzi He Ping látványos kiállítású, kosztümös filmjét. A kínai rendező a világtörténelem leghosszabban fennálló birodalma, a Kínai Császárság születésének idejére teszi történetét, Kr. előtt 221-re, amikor a Csin-dinasztia véres harcok árán egyesítette a kínai fejedelemségeket. A rendező kevesebb harcot mutat, több érzelmet: főhőse két szökevény katona a Csin-seregből, akik egy ellenséges, csak nők lakta városban kötnek ki. A film sodrása ott akadozik, amikor erőlteti a burleszket, egyébként szép, humánus mű. Ám hamis felhanggal a végén: a Csin győzelmét ugyanis azzal zárja, az egység megteremtésével hosszú béke köszöntött az országra, pedig az csupán két évtizedig tartott. Ugyanis Csin Si Huang-ti fejedelem halálával lázadások törtek ki, és egy parasztfelkelés vezetője alapíthatta meg a következő dinasztiát, a Hant.
Bahman Ghobadi gerillamódszerekkel forgatott filmje, a Perzsa macskák igaz történeten alapul: az iráni főváros peremén négyszáz embert tartóztattak le, mert részt vettek egy illegális popkoncerten. A főszereplő indie-zenekar, a Take It Easy Hospital szövegei hiába egyeznek az iszlámmal és a morállal, nem kapnak engedélyt a cenzúra- bizottságtól, ezért egyetlen vágyuk, hogy Londonban léphessenek fel.
Az ártalmatlan, nyolcvanas éveket idéző zenék, a magyar fiatalokhoz hasonló, sikerről álmodozó ifjak, érdekes képek Teheránról, amelyek inkább közelebb viszik a nézőt az országhoz, mintha egy hivatalos propagandafilmet kellene látnia egy földi paradicsomról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.