Hagyomány és újítás

A Budapesti Tavaszi Fesztivál programjában fellépő, csaknem négy évszázados múltra visszatekintő Dán Királyi Balett első ízben látogatott Magyarországra. A skandináv társulat programjában romantikus fehér balett, szimfonikus balett és egy kortárs darab is szerepelt. Bár egyik előadás sem adott többet a kelleténél, mégis tanulságos volt látni a dán társulatot.

Makrai Sonja
2010. 04. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Auguste Bournonville, aki apját, Antoine-t követőn újjászervezte a dán balettoktatást, csaknem ötven koreográfiát készített az 1700-as évek elején megalakult koppenhágai társulatnak, köztük Filippo Taglioni A szilfid című balettjének saját változatát 1836-ban, amelyet a skandináv társulat mind a mai napig repertoárján tart. A dán udvari társulat a hagyományos, nemzeti balettek és a bournonville-i hagyaték őrzésére esküdött fel, amilyen hűen például a Magyar Nemzeti Balett is ápolja Seregi László munkáit (mi ugye ilyen balettősökkel nemigen büszkélkedhetünk).
A szilfid Taglioni-féle eredeti változata a balettirodalom egyik mérföldköve, amely az úgynevezett spicctánc előfutárának is tekinthető. A Skóciában játszódó történet igazi romantikus mese, amelyben egy esküvőjére készülő vőlegénynek megjelenik egy szilfid, egy tündér, aki miatt meghiúsul a frigy. Maga a történet és a koreográfiai részek is kissé avíttnak tűnhetnek a mai embernek, a gesztusok, az arcjátékok lehet, hogy elnagyoltak, de a társulat precízen, kimunkált könnyedséggel táncolja el A szilfid csaknem száznyolcvan éves történetét. Külön meg kell említeni a férfi táncosokat, akik kimagasló ugrás- és forgástechnikáról tettek tanúbizonyságot. Egyedül a gonosz boszorkát megformáló Mette Bodtcher alakítása zavarta meg az előadás mívesen megformált bájos-romantikus összképét. Interpretációjában a gonosz boszorka inkább gaz csábítóként, lezüllött utcalányként jelent meg, kibillentve ezzel a nézőt misztikus utazásából.
Az est második részében George Balanchine neoklasszikus darabját, Bizet C-dúr szimfóniájára komponált balettjét adta elő a dán társulat. Balanchine 1947-es kompozíciója a Dán Királyi Balett előadásában sajnos szürkén egyhangúra sikeredett. Ebben a részben több hibát is vétettek a táncosok, bár szépen korrigáltak. A balanchine-i mozgásnyelv szoborszerűsége, íveltsége, a szimfonikus balettek ritmikája mintha kiveszett volna a dán társulat interpretációjából. A szereplők közötti összhang egyedül a sodró lendületű negyedik tételben vált érezhetővé.
A következő estén a Dán Királyi Balett fiatal generációja a Művészetek Palotájában mutatta be a társulat egyik táncosának, Louise Midjordnak egyfelvonásos Othello-feldolgozását. A darab nem mélyül el a történetben, nem aknázza ki a Shakespeare-karakterek nyújtotta lehetőségeket, de talán nem is nagy baj, hisz Midjord a történetet egy mai, militáns, felszínes világba helyezte el. Egyedül Othello és Desdemona kapcsolata az, ahol szeretetre, bensőségességre lehet bukkanni. Az Othello a hagyományőrző társulat darabjaihoz képest merész vállalkozás: a klasszikus alapokból építkező modern mozgásszekvenciák néha hiphopelemekkel egészülnek ki. A zenei montázs is széles skálán mozog, világzene, elektronikus blokkok, zörejhangok váltják egymást. A táncosok közül magasan kiemelkedett a Desdemonát alakító Amalie Adrian, aki nemcsak technikája miatt dicsérendő, hanem a szerelmes asszony figuráját is érzékenyen-fájón keltette életre.
Az Othello nem tökéletes előadás, táncilag sok kidolgozatlan rész van benne, koncepcióját tekintve is néhol botladozik, de mindezek ellenére Louise Midjord koreográfiája egy üdvözítendő kezdeményezés példája. A Dán Királyi Balett, amely a dán nemzeti kultúra tánctörténelmének hű őrzője, teret enged kortárs kezdeményezéseknek is, engedi kísérletezni táncosait. Ez például a Magyar Nemzeti Balettről vajmi kevéssé mondható el. A magyarok a Balanchine-estet is modern blokkban hirdették meg, a fiatal koreográfusok estje az idén pedig el is maradt.
A Dán Királyi Balett talán még csak most kezd ébredezni Csipkerózsika-álmából, de úgy tűnik, mindent megtesz azért, hogy becsatlakozzon a kortárs táncművészet szférájába.
(Dán Királyi Balett: A Szilfid / C-dúr szimfónia. Magyar Állami Operaház, március 19. Othello. Művészetek Palotája, március 20.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.