Kezdődik a szezon és az új időszámítás

A Forma–1 után némi késéssel a gyorsaságimotoros-vb-n is beindul a 2010-es szezon, s a mezőny, akárcsak tavaly, ezúttal is a villanyfényes Katari Nagydíjjal kezd. Mégis jelentős a változás, mert a 250 kcm-es kategória megszűnt, helyette debütál a Moto2, s Talmácsi Gábor is itt próbál szerencsét a tavalyi, sikeresnek nehezen értékelhető MotoGP-s kalandja után.

2010. 04. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Másodszori nekifutásra sem lesz Magyar Nagydíj, mert a sávolyi pálya építése megfeneklett, a vb-t rendező Dorna a Team Toth és a Balatonring Team nevezését is elutasította a Moto2-be. Így Tóth Imre és Németh Balázs egyformán hoppon maradt – legfeljebb egy-két futamon állhatnak rajthoz szabadkártyával –, de a biztos indulónak beharangozott Sebestyén Péter és csapata, a Loncin Racing Team nevét sem találjuk a 125 kcm-es kategória mezőnyében. Talmácsi Gábor pedig egy zaklatott és vesszőfutásokkal teli esztendő után csöppen bele a 250 kcm-es géposztályt felváltó Moto2-be. A 125 kcm-ben három éve világbajnok, tavaly viszont a csapatával szakító, s a három 250 kcm-es futama után ugyan a MotoGP-be került, ám ott rendre a mezőny végén kullogó versenyzőnknek sajnos a Moto2-es tesztjei sem sikerültek jól, legalábbis az időeredmények ezt sejtetik. Mindezek tükrében nem állíthatjuk, hogy hurráhangulatban várjuk az idei szezont.
Másrészt persze Talmácsi rutinjában bízhatunk, s ha azt vesszük alapul, hogy állítása szerint a teszteken nem a minél jobb köridőkre hajtott, hanem a technikai problémák kijavítása volt a fő célja, ebből az évadból még akár valami szép is kisülhet számára a Fimmco Speedup színeiben.
A Moto2 legfontosabb ismérvei, hogy itt mindenki egységesen 600 kcm-es, négyütemű Honda motorokkal és Dunlop gumikkal megy. A motorok fejlesztését erősen korlátozzák – a befecskendezésen például lehet változtatni –, négy biztonsági plomba hivatott megakadályozni a munkálatokat, a csapatok a vázat építik meg, továbbá megválaszthatják a rugózó elemeket, a benzintankot és az ülést. A szériakategóriát alapvetően azért vezették be, hogy megszüntessék az Aprilia egyeduralmát, és csökkentsék a csapatok költségeit. Az olasz gyár ugyanis eddig akkora összeget kért egy általa konstruált, kétségkívül versenyképes motorért, amennyit nem szégyellt, és bizony nem volt szégyenlős. A világbajnoki címre pályázóknak egy RSA 250-esért egymillió eurónál többet kellett fizetniük. Jelen esetben ugyanakkor a Honda-blokkok bérlése és karbantartása csupán kilencvenezer euróba kerül, a vázak átlagára pedig százezer, de a legdrágább sem haladja meg a százötvenezret.
Nem kell nagyon meglepődni azon, hogy az Aprilia tetszését nem nyerte el a Moto2 bevezetése, az olaszok már november végén jelezték duzzogva, gyári csapat szintjén nem kérnek a kategóriából, mert a hírnevükhöz méltatlannak találják, hogy a Honda erőforrásaival kelljen ellátniuk a gépeiket…
Mivel az új géposztályban jóval nagyobb az esélyegyenlőség, mint korábban bármikor volt, a tapasztalat rengeteget számít, s ennek Talmácsi Gábor nincs híján. A negyven pilóta között 29 évesen ott van az öt legrutinosabb között, s világbajnok, amit még Julian Simon, Mike di Meglio és Thomas Lüthi mondhat el magáról. A spanyol tavaly, a francia 2008-ban, a svájci 2005-ben nyerte meg a 125 kcm-es kategóriát. Lüthi azóta három szezont lehúzott a 250 kcm-ben, és tavaly már Di Meglio is ott próbálkozott. 2009-ben a hetedik, illetve a nyolcadik helyen zártak az összesítésben, s most csapattársak lesznek a Mapfre Asparnál. Meg kell említeni a spanyol Toni Eliast (Gresini Racing Moto2), aki az utóbbi öt évben a MotoGP-ben szerepelt, s tavaly hetedik volt, éppen az olasz Alex de Angelis (RSM Team Scot) előtt, aki ugyancsak leszállt a Moto2-be. A mezőnyből a tesztelések alapján talán Simon lehet a leginkább bizakodó, s bár Elias is rendre az első három között végzett, másfél hete csúnyán megjárta Jerezben. Miközben előzni próbált, bukott, s úgy összetörte magát, hogy a kezét és a bokáját is műteni kellett…
A bulvárhírek közé is bekerülhetne, hogy a világhírű spanyol színész, Antonio Banderas saját istállóval szállt be a Moto2-be. A hollywoodi sztár és lelkes motoros hétfőn mutatta be a tulajdonában lévő csapatot, a Jack and Jones by A. Banderast. Versenyzőnek honfitársát, az eddig a 125 kcm-ben szerepelt Joan Olivét, valamint az amerikai Kenny Noyest szerződtette. „Mindig is rajongója voltam a motorversenyzésnek, és ahogy lehetőségem nyílt egy saját istálló létrehozására, egy pillanatig sem tétováztam” – fogalmazott „Zorro”.
Természetesen az érdeklődés középpontjában van a maga műfajában még nagyobb sztár, a kilencszeres világbajnok Valentino Rossi is. A 31 éves olaszt a MotoGP-ben hétszer koronázták meg, s ha az idén is megvédené a címét a királykategóriában, utolérné az örökranglistán nyolc elsőségével élen álló legendás honfitársát, Giacomo Agostinit. „Ebben a szezonban nagyon nagy csatákra számítok, sok erős ellenfelem lesz, és remélem, hogy izgalmas versenyekkel szolgálunk majd a rajongóknak” – nyilatkozta Rossi meglehetősen visszafogottan; de afelől ne legyenek kétségeink, hogy a pályán sokkal rámenősebb lesz.

Katartól Valenciáig. A 2010-es világbajnokság programja: április 11.: Katari Nagydíj, Losail – éjszakai futam; április 25.: Japán Nagydíj, Motegi; május 2.: Spanyol Nagydíj, Jerez; május 23.: Francia Nagydíj, Le Mans; június 6.: Olasz Nagydíj, Mugello; június 20.: Brit Nagydíj, Silverstone; június 26.: Holland Nagydíj, Assen; július 4.: Katalán Nagydíj, Barcelona; július 18.: Német Nagydíj, Sachsenring; július 25.: Amerikai Nagydíj, Laguna Seca – csak MotoGP; augusztus 15.: Cseh Nagydíj, Brno; augusztus 29.: Indianapolisi Nagydíj, Indianapolis; szeptember 5.: San Marinó-i Nagydíj, Misano; szeptember 19.: Aragon Nagydíj, Aragon (Spanyolország); október 10.: Malajziai Nagydíj, Szepang; október 17.: Ausztrál Nagydíj, Phillip Island; október 31.: Portugál Nagydíj, Estoril; november 7.: Valenciai Nagydíj, Valencia.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.