Másodszori nekifutásra sem lesz Magyar Nagydíj, mert a sávolyi pálya építése megfeneklett, a vb-t rendező Dorna a Team Toth és a Balatonring Team nevezését is elutasította a Moto2-be. Így Tóth Imre és Németh Balázs egyformán hoppon maradt – legfeljebb egy-két futamon állhatnak rajthoz szabadkártyával –, de a biztos indulónak beharangozott Sebestyén Péter és csapata, a Loncin Racing Team nevét sem találjuk a 125 kcm-es kategória mezőnyében. Talmácsi Gábor pedig egy zaklatott és vesszőfutásokkal teli esztendő után csöppen bele a 250 kcm-es géposztályt felváltó Moto2-be. A 125 kcm-ben három éve világbajnok, tavaly viszont a csapatával szakító, s a három 250 kcm-es futama után ugyan a MotoGP-be került, ám ott rendre a mezőny végén kullogó versenyzőnknek sajnos a Moto2-es tesztjei sem sikerültek jól, legalábbis az időeredmények ezt sejtetik. Mindezek tükrében nem állíthatjuk, hogy hurráhangulatban várjuk az idei szezont.
Másrészt persze Talmácsi rutinjában bízhatunk, s ha azt vesszük alapul, hogy állítása szerint a teszteken nem a minél jobb köridőkre hajtott, hanem a technikai problémák kijavítása volt a fő célja, ebből az évadból még akár valami szép is kisülhet számára a Fimmco Speedup színeiben.
A Moto2 legfontosabb ismérvei, hogy itt mindenki egységesen 600 kcm-es, négyütemű Honda motorokkal és Dunlop gumikkal megy. A motorok fejlesztését erősen korlátozzák – a befecskendezésen például lehet változtatni –, négy biztonsági plomba hivatott megakadályozni a munkálatokat, a csapatok a vázat építik meg, továbbá megválaszthatják a rugózó elemeket, a benzintankot és az ülést. A szériakategóriát alapvetően azért vezették be, hogy megszüntessék az Aprilia egyeduralmát, és csökkentsék a csapatok költségeit. Az olasz gyár ugyanis eddig akkora összeget kért egy általa konstruált, kétségkívül versenyképes motorért, amennyit nem szégyellt, és bizony nem volt szégyenlős. A világbajnoki címre pályázóknak egy RSA 250-esért egymillió eurónál többet kellett fizetniük. Jelen esetben ugyanakkor a Honda-blokkok bérlése és karbantartása csupán kilencvenezer euróba kerül, a vázak átlagára pedig százezer, de a legdrágább sem haladja meg a százötvenezret.
Nem kell nagyon meglepődni azon, hogy az Aprilia tetszését nem nyerte el a Moto2 bevezetése, az olaszok már november végén jelezték duzzogva, gyári csapat szintjén nem kérnek a kategóriából, mert a hírnevükhöz méltatlannak találják, hogy a Honda erőforrásaival kelljen ellátniuk a gépeiket…
Mivel az új géposztályban jóval nagyobb az esélyegyenlőség, mint korábban bármikor volt, a tapasztalat rengeteget számít, s ennek Talmácsi Gábor nincs híján. A negyven pilóta között 29 évesen ott van az öt legrutinosabb között, s világbajnok, amit még Julian Simon, Mike di Meglio és Thomas Lüthi mondhat el magáról. A spanyol tavaly, a francia 2008-ban, a svájci 2005-ben nyerte meg a 125 kcm-es kategóriát. Lüthi azóta három szezont lehúzott a 250 kcm-ben, és tavaly már Di Meglio is ott próbálkozott. 2009-ben a hetedik, illetve a nyolcadik helyen zártak az összesítésben, s most csapattársak lesznek a Mapfre Asparnál. Meg kell említeni a spanyol Toni Eliast (Gresini Racing Moto2), aki az utóbbi öt évben a MotoGP-ben szerepelt, s tavaly hetedik volt, éppen az olasz Alex de Angelis (RSM Team Scot) előtt, aki ugyancsak leszállt a Moto2-be. A mezőnyből a tesztelések alapján talán Simon lehet a leginkább bizakodó, s bár Elias is rendre az első három között végzett, másfél hete csúnyán megjárta Jerezben. Miközben előzni próbált, bukott, s úgy összetörte magát, hogy a kezét és a bokáját is műteni kellett…
A bulvárhírek közé is bekerülhetne, hogy a világhírű spanyol színész, Antonio Banderas saját istállóval szállt be a Moto2-be. A hollywoodi sztár és lelkes motoros hétfőn mutatta be a tulajdonában lévő csapatot, a Jack and Jones by A. Banderast. Versenyzőnek honfitársát, az eddig a 125 kcm-ben szerepelt Joan Olivét, valamint az amerikai Kenny Noyest szerződtette. „Mindig is rajongója voltam a motorversenyzésnek, és ahogy lehetőségem nyílt egy saját istálló létrehozására, egy pillanatig sem tétováztam” – fogalmazott „Zorro”.
Természetesen az érdeklődés középpontjában van a maga műfajában még nagyobb sztár, a kilencszeres világbajnok Valentino Rossi is. A 31 éves olaszt a MotoGP-ben hétszer koronázták meg, s ha az idén is megvédené a címét a királykategóriában, utolérné az örökranglistán nyolc elsőségével élen álló legendás honfitársát, Giacomo Agostinit. „Ebben a szezonban nagyon nagy csatákra számítok, sok erős ellenfelem lesz, és remélem, hogy izgalmas versenyekkel szolgálunk majd a rajongóknak” – nyilatkozta Rossi meglehetősen visszafogottan; de afelől ne legyenek kétségeink, hogy a pályán sokkal rámenősebb lesz.
Katartól Valenciáig. A 2010-es világbajnokság programja: április 11.: Katari Nagydíj, Losail – éjszakai futam; április 25.: Japán Nagydíj, Motegi; május 2.: Spanyol Nagydíj, Jerez; május 23.: Francia Nagydíj, Le Mans; június 6.: Olasz Nagydíj, Mugello; június 20.: Brit Nagydíj, Silverstone; június 26.: Holland Nagydíj, Assen; július 4.: Katalán Nagydíj, Barcelona; július 18.: Német Nagydíj, Sachsenring; július 25.: Amerikai Nagydíj, Laguna Seca – csak MotoGP; augusztus 15.: Cseh Nagydíj, Brno; augusztus 29.: Indianapolisi Nagydíj, Indianapolis; szeptember 5.: San Marinó-i Nagydíj, Misano; szeptember 19.: Aragon Nagydíj, Aragon (Spanyolország); október 10.: Malajziai Nagydíj, Szepang; október 17.: Ausztrál Nagydíj, Phillip Island; október 31.: Portugál Nagydíj, Estoril; november 7.: Valenciai Nagydíj, Valencia.
Orbán Viktor: Nem pihenünk, zajlik a kormányülés, hajrá, Dominik! - Képek