Meghalt a színházépítő

2010. 04. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindig a nehezebb, a rögösebb utat választotta Schwajda György, a magyar színházművészet legendás alakja, aki gyors lefolyású, gyógyíthatatlan szívbetegségben hunyt el tegnap a kaposvári kórházban. Hatvanhetedik születésnapja után alig egy hónappal mondta fel a kiemelkedő drámaíró, rendező, dramaturg, színházigazgató szíve a szolgálatot.
Tudatosan választotta először a főiskola helyett az élet sűrűjét. Újságkihordóként, segédmunkásként szerzett életre szóló tapasztalatokat. Ezek építőkövéül szolgáltak groteszk és abszurd darabjainak, amelyek borotvaélen egyensúlyoznak képzelet és valóság között. A Bohóc című groteszkjével huszonhárom évesen tehetségkutató pályázatot nyert, de csak négy évvel a siker után kezdte el a főiskolát, dramaturg szakon. Előbb Szegeden, majd Miskolcon volt dramaturg. 1985-ben kapott lehetőséget színházigazgatóként, először Szolnokon, aztán a Művész Színház vezetőjeként, majd újra a Szolnoki Szigligeti Színházban. 1999-ben nevezték ki a Nemzeti Színház Részvénytársaság kormánybiztosának, a teátrum megépülése után 2002 májusáig igazgatta az új Nemzeti Színházat. A „fináléban”, 2008 januárjától haláláig irányította a Kaposvári Csiky Gergely Színház társulatát.
Schwajda Györgyről mindenki tudta, soha nem lenne képes arra, hogy bármit is csak fél szívvel végezzen. A legtöbbet természetesen a saját művei mondják el róla. Darabjai közül az egyik legdöbbenetesebb élményt a Ballada a 301-es parcella bolondjáról című vérfagyasztó dráma szerezte a közönségnek. Drámai ballada ez egy emberről, aki iszonyatos titkokat őriz a lelke mélyén. Talán áldozata volt a világtörténelem egyik legszörnyűbb, 1947–56-ig tartó keményebb, gyilkos vagy a nyolcvanas évek közepéig elhúzódó lágyabb szakaszának, amely már nem az életünket, „csak” az életünk értelmét vette el. De az is lehet, hogy a hóhérok közé tartozott. Ez a sokértelműség tette a kommunista, illetve a kezdődő posztkommunista világ hiteles metaforájává a parcellában bolyongó bolondot, aki úgy leplezte le az őt körülvevő mikro- és makrokozmoszt, hogy a saját titkát mégsem árulta el. Színpadi rendezései közül emlékezetes volt az általa átdolgozott Szeget szeggel című Shakespeare-vígjáték, vagy például Brontë Üvöltő szelek című lélektani drámájának színrevitele. Nagy sikert aratott Arany János tragikomikusan szomorú kiseposza, A nagyidai cigányok rendezésével. Schwajda íróként, rendezőként, dramaturgként is groteszk, ironikus felhangot ajándékozott a legnagyobb tragédiáknak is. Ugyanakkor a legmulatságosabb vígjátékokba is becsempészett szomorkás, melankolikus színeket. Életművének rendkívülisége és sokszínűsége, az általa teremtett értékek vitathatatlansága tompíthatja talán a nagyszerű művész és színigazgató elvesztésének elevenen égő fájdalmát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.