Nójé bárkája

K Ö N Y V E S H Á Z

Major Anita
2010. 04. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hörcsögös természetű parasztpap? A legvénebb káplán? Széles Bánátnak vándorlegénye? Emberkerülő Diogenész? Az utolsó magyar sámán? Ki volt a bővérű, borissza, „dugott bálakba” járó, kukoricafosztókban leányokat-asszonyokat daloltató, több mint kilencven esztendeje mégis magányosan meghalt Kálmány Lajos, akit Móra Ferenc a legnagyobb magyar folkloristának nevezett?
A szegedi Felsővárosban született 1852-ben, teológiai tanulmányok után az Arad melletti Pécskán látott neki a szájhagyomány gyűjtésének, és 1877-ben ki is adta saját költségén Koszorúk az Alföld vadvirágaiból című első könyvét; a következő évben pedig már a környék balladáit, meséit, dalait, játékait, rigmusait, hiedelmeit jegyezte le – tudhatjuk meg a pécskai Kálmány Lajos Közművelődési Egyesület gondozásában megjelent kötet szerkesztőjének leleményes utószavából. Péter László, a József Attila Tudományegyetem nyugalmazott professzora majd hat évtizede foglalkozik a tudós pap munkásságával: igyekszik megmenteni a méltatlan feledéstől azt a kutatót, akit még a néprajzos szakma sem ismer kellően. Pedig annyi balladát rögzített, rávilágítva a székely mellett a dél-alföldi népballada-költészet gazdagságára, hogy azóta is csak Kallós Zoltán múlta felül; először közölt népi imádságokat; a népi egyéniség kutatásának úttörőjeként felismerte az egyén szerepét a változatképzésben. Amellett, hogy Péter László írásai Kálmányról 2008-tól egy kötetben olvashatók, fontos lépés a gyűjtő hagyatékának közkinccsé tétele: íme, Magyar hitvilág címmel válogatott mitológiai, folklorisztikai tanulmányai a dolgozatok időrendjében.
Mily szerencse, hogy az összeférhetetlen természetű embernek Csanádapácától Törökbecsén át Németelemérig 13 helységben kellett szolgálnia segédlelkészként, hogy végül 1898-ban Csanádpalotán plébánossá nevezzék ki! Hisz e települések környékén másfajta szolgálatot is tett: különösen Pécska, Szeged, Szőreg, Egyházaskér és Szaján szájhagyományának megörökítését köszönhetjük neki. Fontosnak tartotta az 1879-es árvíz előtti Szeged folklórkincsének megmentését.
Temesköz nyelvjárása, Az átok a szerelemben, Nagyboldogasszony ünnepei, Gyermekijesztők és -rablók nyelvhagyományainkban – néhány cím kedvcsinálónak összegyűjtött munkáiból. Végül álljon itt egy szokatlan vízözönmonda néhány sora a magyarszentmártoni nép ajkáról, annak szemléltetésére, hogy hiába biztatta Benedek Elek őt is a vaskos népi kifejezések, fantázia megnyirbálására, a makacs Kálmány – helyesen – a betű szerinti hűséget követte: „Azután kigúnyóták Nójét, oszt beleszartak a bárkába. […] Akkor Isten olyan fekélyt eresztött a népre, amibül mög nem gyógyulhattak sömmi módon addig az idejig, még végre egy ilyen beteg a Nójé bárkájába lévő csúnyaságba belekeverte magát: beleesött, ami jáltal azonnal möggyógyút. Azután az embörök a bárkát végképpen kitisztították, me orvosságnak elhorták. Azután csakugyan elkövetközött az Istennek ígért büntetése, a vízözön.”
(Kálmány Lajos: Magyar hitvilág – Válogatott tanulmányok. Szerk.: Péter László. Szeged–Pécska, 2009. Ármegjelölés nélkül)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.