Észak-Korea teljes politikai elitje az idén Szinuidzsu városában, az ország északnyugati határvárosában ünnepelte május elsejét. A Daily NK című szakportál beszámolója szerint a „különleges gazdasági övezetben” – amely semmiben nem különbözik a többi várostól – Kim Dzsong Il természetesen nem jelent meg, s valószínűleg nem is volt a városban, hiszen nem foganatosítottak maximális biztonsági intézkedéseket a helyi erők a munka ünnepének éjszakáján. Hajnalban viszont a kínai–koreai határon a két ország fegyveres alakulatai kiürítették a területet, majd megjelent Kim Dzsong Il személyi luxusvonata, és keresztülrobogott a Kínai–koreai barátság hídon. A Kedves Vezető a daliani Kuopinkuan szállóba érkezett a dél-koreai szerkesztésű szaklap szerint, ahol április 30. óta egyetlen vendég sem tartózkodik, és amelyet a kínai kormány a kommunista párt vezetői és külföldi magas rangú tisztviselők számára tart fenn. Az észak-koreai mindennapokra jellemző, hogy mindez inkább találgatás, hiszen hivatalos információ csak akkor lesz, ha Kim Dzsong Il visszatér Kínából. A kilépési pont sem teljesen biztos, hiszen az északkeleti Észak-Hamgjung tartomány vasútállomásain 24 órás készültséget rendeltek el április elején, amelyet tegnap feloldottak anélkül, hogy bármilyen fontos vonat elhaladt volna.
Kim Dzsong Il apjától, az ország örökös elnökétől, Kim Ir Szentől örökölte személyiségjegyeinek nagy részét, valamint a hatalmát, a cukorbetegségét és a repüléstől való rettegést is. A mostani vonat 17 kocsiból áll, a kevés megbízható információ szerint két mozdony húzza, páncélozott, van rajta moziszoba, ráadásul a Kedves Vezető kedvéért naponta szállítanak a konyhára élő homárokat.
Ha a Kedves Vezető valóban elindult a hosszú útra, azt valószínűleg azért tette, mert támogatást akar kérni Pekingtől a hatoldalú – eddig eredménytelen – tárgyalásokra való visszatéréséhez. Szót ejthet esetleg a dél-koreai Cseonan cirkáló elsüllyedésében játszott észak-koreai szerepről, valamint az is elképzelhető, hogy az utódlásáról is beszélni fog. Peking nem valószínű, hogy akar segíteni Kimnek, mert a Cseonan-incidens akár ENSZ BT-határozattal is járhat. Azt viszont nem érdemes elfelejteni, hogy Kim Dzsong Il egy japán kutató szerint már 2003-ban meghalt, így ha azon a vonaton ül is valaki, az biztosan nem a Kedves Vezető.
Orbán Viktor: Három év alatt közel 40 százalékos minimálbér-emelés