Megérkezés a Boldog szigetre

P. Szabó Ernő
2010. 05. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szinte napra pontosan négy éve annak, hogy Kovács Tamás Vilmos hosszú útra indult a Ráday utcából, az Erlin Galériából. El-vágyakozás volt a címe az akkori tárlatnak, és most a szomszédban lévő Art 9 Galériában mutatják meg művei, hogy milyen is az a bizonyos sokat keresett, most megtalált Boldog sziget. Az elindulás művei után most a megérkezés képeit látjuk, pontosabban a megérkezés előtti állapotot, hiszen a sziget immár itt van, kézközelben, sőt a hősök egy-egy kompozíción fizikailag már birtokba is vették azt, lábukat lógázva ülnek a parti köveken, más műveken a vízbe gázolva közelítenek hozzá, de az, hogy valóban képesek-e birtokukba venni a szigetet, egyelőre kérdéses marad. Ez a kérdés fogalmazódik meg azon a nagyméretű kompozíción, amelyen, mintha csak a kiállítóterem falán át vágott ablakon keresztül, a szereplők átlépnek egy másik valóságba.
Képesek vagyunk-e a feladatra? S egyáltalán, lehetséges-e végrehajtani egy olyan feladatot, amelynek része az is, hogy mindenünket, ami van, magunk mögött hagyjuk, ne maradjon semmi odaátról, se kép, se hangulat, csak a létünket vigyük át? Egyáltalán, mit jelent a sziget az ember számára: csodálatos ajándékot, vagy lehetőséget arra, hogy megérezve ő alakítsa, formálja olyanná, amilyen ő maga? E kérdésre hiába várunk határozott választ. Stevenson hősei kincset kerestek a szigeten, Defoe Robinsonja az onnan való szabadulást, Verne Rejtelmes szigete a kalandok világa volt, Sindo Kaneto Kopár szigete a szenvedésé. De igen összetett módon interpretálják a szigetélményt azok a művek is, amelyekre, mint inspiráló forrásokra Kovács Tamás Vilmos hivatkozik, s amelyek maguk is szoros kapcsolatban vannak egymással. Watteau Zarándoklat Cythera szigetére című festményét, a rokokó művészet gyöngyszemét egy színdarab, Dancourt A három unokatestvér című műve inspirálta, amelyben a fiatalok elindulnak a szigetre, a Venus-templom fölkeresésére, s persze elsősorban azért, hogy utazás közben mindenki megtalálja a maga párját. Debussyre nagy hatással volt ez a kép, de még inkább azok az élmények, amelyeket második feleségével mézeshetei alatt szerzett Jersey szigetén, így született meg az Ile jojeux, A boldog sziget. Márai pedig? Az ő szigetén tragikus események zajlanak, gyilkosság történik, bűnt követnek el, és talán meg is bűnhődnek érte. De az is lehet, hogy nem ez a fontos kérdés, hanem az, hogy a bűn vagy a jóság alkalmas-e egyáltalán a világ megváltására.
Erre Kovács Tamás Vilmos képei sem adhatnak választ. Azt azonban bizonyossá teszik, hogy bár látszólag a szemünk előtt van, karnyújtásnyira, a víz fölött, valójában önmagunkban kell keresnünk a Boldog szigetet. Mivel pedig a boldogság a szó bibliai értelmében tisztaságot, a szó legszebb értelmében vett lelki szegénységet jelent, valóban feledni kell a múltat, a fájdalmat, hangulatot, emlékeket és talán még testi nyavalyáinkat, egzisztenciális gondjainkat, mindennapi kenyerünket és hazugságainkat is. De miért ne hinnénk, hogy sikerül, ha nem is könnyen? Néznek vissza ránk a képekről Kovács Tamás Vilmos hősei. Csak meg kell tennünk az első lépést a hűvös, sós vízben a sziget felé.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.