Óvatos kalózok Afrikában

Nem értek partot, minden bizonnyal mindannyian meghaltak – mondta az orosz haditengerészet egyik tisztje az általuk elfogott, majd állításuk szerint egy mentőcsónakban sorsukra hagyott szomáliai kalózokról. Ez akár igaz is lehet, de sok újságíró azt gyanítja, hogy a katonák az elfogott banditákat egyszerűen lelőtték.

2010. 05. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Laza kapcsolat. A veszélyes vizek ellenőrzését elméletileg az amerikaiak irányítják Bahreinből, ám a különböző nemzetek hadihajói voltaképp nem egyeztetik munkájukat, csak havonta egyszer találkoznak a vezetők. Az amerikaiak mellett a NATO, a Sanghaji Együttműködés Szervezete (Kínával és Oroszországgal, iráni és indiai társultsággal) és az EU is működtet akciócsoportot a területen, emellett egy sor állam védi saját kereskedelmi hajóit. (S. L. S.)


A 2008. őszi ENSZ BT-határozat arra szólította fel az Afrika szarvánál kereskedő államokat, hogy haditengerészetük segítségével számoljanak le a kalózokkal. Hiába azonban a hadihajók megjelenése, a kalózok továbbra is sikeresek, csak talán óvatosabbak. Tavaly január és március között, a csúcsidényben 40 kalóztámadás történt az Adeni-öböl környékén, idén csak 17. Ez azonban nem jelenti azt, hogy sikerült volna győzni a kalózok ellen. Az ENSZ jelentése szerint a kidolgozott üzleti modell gördülékenyen működik, a megszerzett váltságdíj mellett a Világélelmezési Program (WFP) Szomáliába irányuló részének legalább fele a kalózok zsebébe kerül, sőt Eritrea is támogatja őket. A hadihajók az öböl egyébként is hatalmas területét nehezen tudják ellenőrizni, de áprilisban három thaiföldi halászhajót a szomáliai partoktól kétezer kilométerre támadtak meg, egy panamai zászló alatt hajózó teherhajót pedig 320 kilométerre raboltak el az öböl bejáratától. Afrika szarvánál nagyobb esély van a hivatalos védelemre – a csúcsidőszakban a háromezer kilométeres szomáliai partszakaszt 35-40 hadihajó ellenőrzi –, a Hindusztáni-félszigethez közelebb eső vízi utak azonban igencsak veszélyesek. A londoni Chatham House elemzője szerint az Adeni-öböl biztosításához legalább hétszáz hajóra volna szükség, amely természetesen soha nem fog összeállni. Csak összehasonlításként, a világ legnagyobb tengeri hatalmának, az Egyesült Államoknak jelenleg 284 hadihajója áll szolgálatban.
Az is gondot okoz, hogy a katonák nem tudják, mit tegyenek az esetleg elfogott kalózokkal, akik azonnal menedékjogot kérhetnek, így vagy az orosz módszerrel bánnak el velük, vagy elfogott bűnözőket segítenek hozzá letelepedéshez saját országukban. A legfőbb gondot azonban az jelenti, hogy a szomáliai kormány nem segít, minthogy arra sincs ereje, hogy önmagát fenntartsa.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.