Van ésszerű megoldás, csak élni kell vele

Róna Péter
2010. 05. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pár évvel ezelőtt tetemes számú szakértő, élükön a Magyar Nemzeti Bank (MNB) jelenlegi és egyik korábbi elnökével a devizahitelek cáfolhatatlan előnyei mellet törtek lándzsát, mondván, azzal mindenki jól jár. A háztartások azért, mert az sokkal olcsóbb mint a forinthitel, a nemzetgazdaság azért, mert a megtakarítások hiányában csak valutakölcsönökkel lehet finanszírozni a felmerülő igényeket, de velejáró kockázat nincs is, hiszen hamarosan mi is bevezetjük az eurót. (Az, hogy a japán jen vagy a svájci frank árfolyamkockázata hogyan semmisül meg az euró esetleges bevezetésével, valamiféle jelentéktelen mellékkérdésnek számított a szakértők felmérésében.) Miután kiderült, hogy a devizahitelekben rejlő kockázatok a vártnál jóval nagyobbak, és az euró bevezetésére még valószínűleg sokáig kell várni (ha van mire, azaz, ha az euró talpon marad), a szakértők a devizahitelek forintra váltása ellen kezdtek érvelni. Szerintük most azért kell a valutahiteleket továbbra is valutában tartani akár 13-15 évig – így érvelt az MNB elnöke, Simor András –, mert az átváltás sokba kerülne, és beláthatatlan kockázatokkal járna. Ahelyett azonban, hogy arról vitatkoznánk, hogy mégis menynyi lehetne az a „sok”, és melyek lennének azok a „beláthatatlan” kockázatok, amelyektől az átváltás ellenzői tartanak, az alábbiakban előterjesztünk egy átváltásiterv-vázlatot, ijesztgetés helyett lehetőséget adva az érdemi vitára.
1. Egy állami tulajdonban levő pénzintézet forintkötvényeket bocsát ki, amelyekkel megveszi a bankoktól a lakossági devizában megkötött jelzáloghiteleket. A kötvények futamideje megfelel az átvett jelzáloghitelek átlagos futamidejének, törlesztése követi a jelzáloghitelek átlagos törlesztését, de természetesen nem függ a jelzáloghitelek törlesztésétől. A jelzáloghitelek kockázata a pénzintézeté, amiért cserébe a pénzintézetek egy állami tulajdonban levő bank kockázatát kapják.
2. Az állami pénzintézet diszkontáron veszi meg a jelzáloghiteleket, amely mértéke tükrözi a jelzáloghitelek és a kötvény közötti kockázat különbségének jelenértékét. A számítás része az árfolyamkockázat értékelése, amely természetesen a devizában lekötött jelzáloghitelek minőségében jelentkezik. Itt szükséges egy reális forint/svájci frank és forint/euró árfolyam beállítása, hiszen a szerkezet a bankokat ettől – a hitel minőségét fenyegető – kockázattól a fentiek alapján megszabadulnának, majd szükséges a beállított árfolyam alapján a portfólió újraértékelése. Ha a reális forint/svájci frank árfolyam 200 forint/svájci frank a jelenlegivel szemben, a portfólió minősége gyengébb és a diszkont nagyobb. A jelzálog-portfólió aktuális minőségének ismerete nélkül ezt az értéket nem lehet számszerűsíteni, a beállított árfolyam pedig elemzés és tárgyalás tárgya. A bankok a művelet eredményeként felszabadult céltartalékot felhasználhatnák a diszkont miatt keletkezett veszteség fedezésére.
3. A pénzintézet kötvényeinek likviditását többféle eszközzel lehetne biztosítani. Egyrészt a kötvényeket jegyezni lehetne a tőzsdén, másrészt alkalmazni lehetne a jegybanktörvény 4. paragrafusában megfogalmazott, a bankrendszer likviditását szorgalmazó műveletekben.
4. A kötvény egy állami tulajdonban lévő pénzintézet hitelének és a futamidőnek megfelelő kamatot fizetne.
5. Az átvett devizahiteleket az átvétellel egy időben forintra konvertálná az átadó bank. Ezt megelőzően az adóst a bank tájékoztatná, megadva neki a lehetőséget arra, hogy ne vegyen részt a műveletben, maradjon a banknál az eredeti feltételekkel.
6. Az adósok a fentiekben leírt diszkont, a szükséges céltartalékképzés után fennmaradt összeg haszonélvezői lennének, azaz törlesztésük a diszkont alapján lenne kiszámítva. (Ha pl. a diszkont 20 százalék és a szükséges céltartalék 8 százalék, tartozásuk 12 százalékkal csökkenne, törlesztésük ennek a csökkentett összegnek megfelelően lenne kiszámítva.) Az adósok a kötvények kamatánál valamivel magasabb kamatot fizetnének, amely fedezné a pénzintézet adminisztratív költségeit. Egyoldalú szerződésmódosításra a továbbiakban nem lenne szükség, az adós pontosan tudná a havi törlesztés összegét.
7. A bankok forrásoldalának lebontásáról nehéz részleteket mondani azok ismerete nélkül. Sajnos a bankok által nyilvánosságra hozott adatok erre nem elégségesek. De nyilvánvaló, hogy a devizaforrások hirtelen felszámolása veszélybe hozhatná a forint árfolyamát, illetve a bankok jelentős árfolyamkockázattal szembesülnének. Ezért egy pontos ütemterv kidolgozása és a terv végrehajtásában az MNB szerepvállalása nélkülözhetetlen.
Persze elképzelhető, hogy a részletek teljes ismeretében a fentiekben leírtak módosításra szorulnak, sőt az is, hogy azok ismeretében tárgytalanná válnak. Az is elképzelhető, hogy az átváltás ellen nyilatkozók álláspontját – beleértve az MNB elnökét – részletes tanulmányok támasztják alá. Az sem kétséges, hogy a részletek kidolgozáshoz komoly tárgyalások kellenek. Az ördög itt is a részletekben rejlik, és sok a részlet. De a fenti vázlat éppen az ördögök búvóhelyének feltárását hivatott szolgálni, hogy aztán a felmerülő tényleges problémákat kezelni lehessen.
A tét azonban óriási. Az európai gazdaság várható további gyengélkedése mellett a szükséges fiskális fegyelem fokozottabb monetáris rugalmasság hiányában összeroppanthatja a magyar nemzetgazdaságot. A monetáris politika mozgásterét pedig elsősorban – ha nem is kizárólag – az irdatlan méretű devizahitel-állomány határozza meg. Ha monetáris politika nem tud lazítani – márpedig a devizahitel-állomány árnyékában csak akadozva tud –, és nincs nyugat-európai konjunktúra, még a legelszántabb kormány sem lesz képes a költségvetés borulását megakadályozni. Mindenki érdeke tehát, az importőröké, az exportőröké, a háztartásoké, de a bankoké is a teher enyhítése. Ha léteznek a kérdéskört elemző szakmai dolgozatok az MNB vagy a bankok fiókjaiban, mindenki érdekét szolgálná azok nyilvánossá tétele. De tekintettel a gond jelentőségére, sommás kijelentések helyett részletes, lelkiismeretes, alapos munkára van szükség. A megoldásra való törekvés általánosított elutasítása nem szolgálja se a bankok, sem a Magyar Nemzeti Bank hitelességét.
A fentiekben vázolt megoldás nem kerülne semmibe sem az államnak, sem a háztartásoknak, de még a bankoknak sem, ha a jelenlegi szemfényvesztés helyett a gazdasági valóság szerint számolnak. Tudniuk kell, hogy a jelenlegi szerkezetbe kódolt árfolyamkockázat előbb-utóbb hitelkockázattá válik, és a fentiekben leírt elképzelés nem tesz mást, mint ennek a kockázatnak a tőkésített értékét beleépíti a diszkontba. Igaz, hogy az egyoldalú szerződésmódosítás idáig lehetővé tette ennek az adósokra való átruházását. De ez közönséges – társadalmilag elfogadhatatlan és a világon egyedülálló – lopás, aminek a leendő kormány remélhetőleg nagyon gyorsan véget vet.

A szerző közgazdász, egyetemi tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.