Both Balázs látomásos verstárlatáról

OLVASÓ

2010. 06. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Both Balázs második kötetét jelentette meg a napokban a Magyar Napló. Első könyve, az Árnyéktalan pillanat jellemzője a feszes, szabályos, hagyományos versformák mögött feszülő gondolatiság. Az új könyv, a Látogatód jön verseinek jelentős része áthangolódás a képzőművészet sajátos eszközeire. A líra nyelvén mondja el a kötet első, Magritte tárlat című ciklusában, hogyan hat rá a XX. századi belga szürrealista festő valóság és képzelet határán egyensúlyozó látomásossága. Both Balázs is valósághű elemekből építi fel vízióit, úgy írja le a szuggesztív képeket, hogy továbbgondolja, saját belső világához lényegíti a festmény mágneses kisugárzását. A Fekete mágia című, 1934-es képének bennszülött lányai, a háborgó, örvénylő tenger és a szirtfalon álló fátyolba burkolt nőalak a világegyetem sötét titkaira fogékony, zaklatott XXI. századi emberről is szól, aki visszavágyik ama tegnapi világba, ahol még a pokolvíziók is emberibbek, mint a sci-fi-látomások legújabb korában.
Az elmúlás és az újjászületés szorongásainak elhatalmasodását vagy a félelem legyőzését minden költő megfogalmazza a saját világában. Both Balázs A fény birodalma című Magritte-kompozícióból kiindulva mondja ki: „minden halálban a saját / halálomat látom”.
A Keresztapa reggelije című második ciklus címe Csók István képére utal. Ez a blokk is verstárlat, kiemelkedő magyar képzőművészek képei ihlették. E kötetrész hangneme még változatosabb, a címadó Csók István idilli képére vetül rá a költő saját drámai emléke az ötvenes évekből. Mednyánszky Szerbiában című képe az első világégés kilátástalanságából juttat el bennünket mindenfajta emberölés értelmetlenségének megértéséig. Ezt a gondolatot viszi tovább a harmadik, Mártírok ciklus, amelyben az Auschwitz poklát megjárt Székely Magda, a recski haláltábor vízióit a Szökés című filmben megörökítő Gyarmathy Lívia képei élednek újjá versben. A fiatal, 1976-ban született költő számára történelmi látomás a Rabtemető című költemény öt portréja a Vácott, Márianosztrán, Recsken elhunyt földművesről, a diákról, a nagykövetről, az arisztokratáról és a költőről. Mindannyian a túlvilágból emlékeznek vissza földi létükre. A legfigyelemreméltóbb a művész intelme, amely a krisztusi humanizmus fölényét fejezi ki minden kor diktátora iránt: „Vigyázz, a világ nem felejt / Verseim láncára vetlek, zsarnok”. E sor hiteles, negatív párja a Nihil című vers, amely a sátánt idézi meg. Both víziójában a sátán az üresség, a filozófiai tartalmaktól megfosztott, kisbetűs semmi. A költő víziói eredeti költői mikrokozmoszba sűrítik a makrokozmosz törvényeit.
(Both Balázs: Látogatód jön, Magyar Napló, Budapest, 2010)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.