Jobb év vár a légitársaságokra?

Hírösszefoglaló
2010. 06. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Világszinten már nyereséges lehet az idén a légi közlekedés, miközben az európai légitársaságok 2010-ben is veszteségeket szenvedhetnek el – közölte a Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) hétfőn megjelent előrejelzésében. A Reuters hírügynökség nyomán a Magyar Távirati Iroda által közzétett elemzésben az IATA azt prognosztizálja, hogy az ágazat szereplőinek összesített nyeresége 2,5 milliárd dollár lehet 2010-ben. Legutóbbi, márciusi prognózisában még 2,8 milliárd dolláros veszteséget valószínűsített a szervezet. Giovanni Bisignani, az IATA vezetője szerint a világgazdaság a korábban vártnál gyorsabban kapaszkodik ki a válságból, s a légi forgalom már viszsza is tért a krízis előtti szintre. Az ágazat így 2007 óta először ismét nyereséges lehet.
A világ nagy térségei közül Európa az egyetlen, ahol veszteséggel zárhatnak a légitársaságok, főként a gazdaság gyengesége miatt. A kontinens vállalatait az izlandi vulkánkitörés miatt elrendelt korlátozások is sújtották, a nyári szezon sikerét pedig a sztrájkok veszélye fenyegeti – mondta az IATA vezetője a berlini ILA nemzetközi légi közlekedési szakmai vásáron. A személyszállításban 7,1, a teherszállításban 14 százalékos bővülést vár világszinten az IATA. A profit az ázsiai–csendes-óceáni térségben működő társaságoknál lehet a legnagyobb, összesen 2,2 milliárd dollár, míg az észak-amerikai légitársaságok 1,9 milliárd nyereséget érhetnek el. Afrikában 2002 óta először zárhat nyereséggel – 100 millió dollár összesített profittal – az ágazat.
A légi közlekedés nyereségességét veszélyeztető tényezők közül első helyen a túlkapacitást említette az Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség vezetője. Az idén 1340 új gépet szállítanak le a gyártók a légitársaságoknak, és ebből csak 500 darabot rendeltek a flották frissítésére, az elöregedett repülők cseréjére – mondta Bisignani, aki szerint az ágazat szereplőinek a jövedelmezőség javítására kellene törekedniük, és nem a piaci részesedés növelésére.
A második fő kockázati tényezőt „a realitásoktól elszakadt” alkalmazotti állomány béremelési követelései jelentik. Veszélyeztetik az ágazat talpra állását a partnerek – a repülőtereket működtető cégek és a légiirányító hatóságok – szolgáltatásainak drágulása, az esetleges adóemelések és a kőolaj árának ingadozása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.