Nem lesz kötelező a márkaszervizelés

Új versenypolitikai szabályozásról döntött tegnap az Európai Unió, amely lépésről lépésre liberalizálja az autók garanciális javítására vonatkozó szabályokat. Jövő keddtől olajcserére, kisebb javításokra független szervizbe is vihetik autójukat a tulajdonosok, ám a garancia elvesztése továbbra is fenyegeti őket.

2010. 06. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Június elsejétől már nem kötelezhetik vásárlóikat az autógyártók arra, hogy járműveiket kizárólag a jóváhagyott szervizállomás-hálózaton belül javíttassák – jelentette be tegnap Joaquín Almunia versenyügyi biztos, aki szerint a friss versenypolitikai szabályozás nyomán csökkennek a javítási és karbantartási költségek. Az új szabályok értelmében az autógyárak nem kötelezhetik az autósokat arra, hogy kizárólag márkaszervizben végeztessék el járműveik felülvizsgálatát és javítását. A gyártók ugyanakkor megkövetelhetik, hogy a garancia által érintett javításokat – amelyeknek költségeit viselik – e szervizekben hajtsák végre.
Évek óta ebbe az irányba halad a szabályozás, nincs lényeges változás a korábbi gyakorlathoz képest – értékelte az Európai Bizottság döntését tegnap lapunknak Erdélyi Péter. A Magyar Gépjárműimportőrök Szövetségének elnöke szerint az autósok a garancia ideje alatt általában a márkaszervizeket látogatják, azután azonban gyakran továbbállnak, és a szürke- vagy fekete-szerelőműhelyeket választják.
Ez utóbbi tényt megerősítette Ormos István, a tucatnyi autómárkát forgalmazó Autóváros vezérigazgatója is. Tapasztalatai szerint a garanciális időből kifutott járművek tulajdonosai gyakorlatilag hátat fordítanak a műhelyeknek. A márkaszervizekben 3-5 éves autónál idősebb szinte meg sem fordul. Ormos István szerint ugyanakkor alapos vizsgálatra számíthat az a tulajdonos, aki garanciális időben független szervizben javíttatja az autóját, majd garanciális hibával a márkaszervizhez fordul. Szerinte ebben az esetben a javíttatónak kell bizonyítania, hogy szakszerűen végezték el a járműve karbantartását. Ellenkező esetben nem számíthat rá, hogy garanciális igényét érvényesíteni tudja – tette hozzá. A bizonyítás nem csak azt jelenti, hogy számlával kell igazolni a javíttatást. Ha például kiderül, hogy nem megfelelő minőségű motorolajat töltöttek a kocsiba, ami ezért meghibásodott, akkor az ügyfélnek kell állnia a javítás költségét – hangsúlyozta Ormos István.
– Nincs akadálya annak, hogy a garanciális gépjármű tulajdonosa nálunk javíttasson, de tisztában kell lennie a következményekkel – mondta el lapunk kérdésére Lakatos Attila, a fővárosi Théta Autójavító szervizvezetője. A márkafüggetlenek be is pecsételnek a szervizkönyvbe, ha a tulajdonos igényli, de ezért nem vállalnak garanciát. A szakember szerint a jobb független műhelyek a felmerült hibák nyolcvan százalékával megbirkóznak, a fennmaradó hibák esetében pedig a tulajdonost a márkaszervizbe irányítják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.