Június elsejétől már nem kötelezhetik vásárlóikat az autógyártók arra, hogy járműveiket kizárólag a jóváhagyott szervizállomás-hálózaton belül javíttassák – jelentette be tegnap Joaquín Almunia versenyügyi biztos, aki szerint a friss versenypolitikai szabályozás nyomán csökkennek a javítási és karbantartási költségek. Az új szabályok értelmében az autógyárak nem kötelezhetik az autósokat arra, hogy kizárólag márkaszervizben végeztessék el járműveik felülvizsgálatát és javítását. A gyártók ugyanakkor megkövetelhetik, hogy a garancia által érintett javításokat – amelyeknek költségeit viselik – e szervizekben hajtsák végre.
Évek óta ebbe az irányba halad a szabályozás, nincs lényeges változás a korábbi gyakorlathoz képest – értékelte az Európai Bizottság döntését tegnap lapunknak Erdélyi Péter. A Magyar Gépjárműimportőrök Szövetségének elnöke szerint az autósok a garancia ideje alatt általában a márkaszervizeket látogatják, azután azonban gyakran továbbállnak, és a szürke- vagy fekete-szerelőműhelyeket választják.
Ez utóbbi tényt megerősítette Ormos István, a tucatnyi autómárkát forgalmazó Autóváros vezérigazgatója is. Tapasztalatai szerint a garanciális időből kifutott járművek tulajdonosai gyakorlatilag hátat fordítanak a műhelyeknek. A márkaszervizekben 3-5 éves autónál idősebb szinte meg sem fordul. Ormos István szerint ugyanakkor alapos vizsgálatra számíthat az a tulajdonos, aki garanciális időben független szervizben javíttatja az autóját, majd garanciális hibával a márkaszervizhez fordul. Szerinte ebben az esetben a javíttatónak kell bizonyítania, hogy szakszerűen végezték el a járműve karbantartását. Ellenkező esetben nem számíthat rá, hogy garanciális igényét érvényesíteni tudja – tette hozzá. A bizonyítás nem csak azt jelenti, hogy számlával kell igazolni a javíttatást. Ha például kiderül, hogy nem megfelelő minőségű motorolajat töltöttek a kocsiba, ami ezért meghibásodott, akkor az ügyfélnek kell állnia a javítás költségét – hangsúlyozta Ormos István.
– Nincs akadálya annak, hogy a garanciális gépjármű tulajdonosa nálunk javíttasson, de tisztában kell lennie a következményekkel – mondta el lapunk kérdésére Lakatos Attila, a fővárosi Théta Autójavító szervizvezetője. A márkafüggetlenek be is pecsételnek a szervizkönyvbe, ha a tulajdonos igényli, de ezért nem vállalnak garanciát. A szakember szerint a jobb független műhelyek a felmerült hibák nyolcvan százalékával megbirkóznak, a fennmaradó hibák esetében pedig a tulajdonost a márkaszervizbe irányítják.
Menczer Tamás: Ez még soha nem jutott eszembe! Avagy Magyar Péter ámokfutásának két hete, 1. rész.