Rekviem hajóépítőkért

Hanthy Kinga
2010. 06. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vízi emberek lényegüket tekintve egyformák. Lehetnek írók, hajógépészek vagy ladikos horgászok, ha a közös szerelemről beszélnek, megértik egymást. Aki parton születik, akinek a gyermekszobája vízre néz, az menthetetlenül beleszeret – nálunk tenger híján a folyóba, például a Tiszába. Ahol pedig nagyobb folyó van, ott vízi közlekedés is van, mindenféle igény szerinti. Pálfi Sándor és Tóth Béla Szegedi hajók a Tiszán, Dunán, Dráván, Száván… című könyvükben arra vállalkoztak, hogy megírják a magyar hajózástörténet egy szeletét, amelybe azonban belefoglalták a hazai hajózás atyáinak emléke mellett a mai gondokat és bajokat is.
Furcsa könyv ez, nehéz eldönteni, hogy irodalmi mű, monográfia, helytörténeti írás vagy riport, mert mindenből van benne, főleg a Tóth Béla által jegyzett részben. Már csak azért is, mert a szerző József Attila-díjas, a sok politikai vihart megélt Tiszatájban kezdett publikálni. Tanult szakmája szerint asztalos, vagyis ismeri az anyag lelkét, nem mellesleg pedig a Tisza-vidék szerelmese, s mint íróember nem szeretné, ha veszendőbe mennének a tiszai, főként a szegedi hajóépítő atyák emléke mellett azok a szavak, amelyek a hajós- és hajóépítő-mesterség múlásával lassan kikopnak nemhogy a köz-, de a szaknyelvből is. Kezdődik ez a történet a sószállítással, a dereglyékkel, folytatódik törökkel, azután a reformkori fellángolással, amelyet Széchenyi gőzhajója gerjesztett, s befejeződik a Mahart elmúlásával. Megszólalnak hajókovácsok és -kapitányok, felidéződnek a ma utcanévként tisztelt szegedi nagyvállalkozók, akik éppúgy szerelmesei lettek a víznek és a hajózásnak, mint a kis ladikos horgászok.
A Pálfi Sándor által jegyzett rész már kevéssé szép-, inkább szakirodalom: a Mahart hajójavító és kotrótelepének története 1896-től 1988-ig. A bukásig. „A hajósok, hajójavítók, akik kenyerüket elvesztették, kényszernyugdíjba vonultak vagy munkanélkülivé váltak, sok helyen az egész család. Még ma is könnyes szemmel emlékeznek vissza a számukra oly szép elmúlt esztendőkre” – írja Pálfi, aki a tápéi üzemben tűzi kovácsként kezdte 1955-ben, és a sólyatéri részleg vezetőjeként ment nyugdíjba. Ezért kellett tehát neki megírnia ezt a történetet. Nem csak a maga emlékére.
(Pálfi Sándor–Tóth Béla: Szegedi hajók a Tiszán, Dunán, Dráván, Száván… Bába Kiadó, Szeged, 2010. Ármegjelölés nélkül)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.