Póráz kellene az utazási irodákra

A külföldi tulajdonban lévő magyarországi utazásszervezők között még nem volt akkora csőd, mint amekkorának a Karya Tour minapi bedőlése számít. Csaknem 500 honfitársunk hazakerülését kellett megoldani, illetve további 1500 ember nyaralása hiúsult meg, akik a következő hetekben utaztak volna az irodával. A szakma az eset kapcsán a hatósági ellenőrzés fokozását sürgeti.

2010. 07. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A múlt héten tönkrement, hazánkban is leányvállalattal rendelkező török Karya Tour rengeteg magyar turistát hagyott Törökországban és Egyiptomban. Valamennyien ezen a héten térhetnek haza. S bár sorsukban sok a közös, furcsa módon mégis utóbbiak jártak jobban. Ennek oka, hogy az egyiptomi szállodák számláit a Karya magyar leányvállalata rendezte, míg a török utaknál az anyacég vélhetőleg elszivattyúzta a hazai leánycég által beszedett előlegeket és részvételi díjakat.
A csőd bejelentése után a Karya értékesítési igazgatója elmondta, hogy három év munkája veszett oda három óra alatt, pedig a hazánkból indított charterjáratokon a helyeket 95-100 százalékban már lefoglalták a turisták. Azt az igazgató nem említette, hogy többségében nyomott, önköltség alatti árakon adta el az utakat az általa vezetett iroda. A Karya krachja a lehető legrosszabb időben jött: válság idején, a nyár elején, amikor még meg sem kezdődött az igazi főszezon. Ezért a szakma azonnal elhatárolódott az esettől és összefogott az utasok bizalmának megőrzéséért. Az egymással örök érdekellentétben álló Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége, valamint a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége most közös nyilatkozatot adott ki, amely szerint javaslatot terjesztenek be a kormány felé az utasok jogainak hatékonyabb védelme érdekében, illetve fokozott fellépést sürgetnek az illegális utazásszervezéssel szemben.
Pedig a mindössze két teljes üzleti évet megélt magyarországi Karya története sikersztorinak indult. Már 2006-ban feltérképezték a magyar piacot. Első lépésben magyar irodával szerettek volna közös utazási céget alapítani. Mivel nem találtak számukra megfelelő társaságot, ezért úgy döntöttek, hogy maguk alapítanak utazásszervező céget Budapesten, amit 2007 őszén nyitottak meg a fővárosban, a Teréz körúton. Az iroda közvetlen értékesítést nem végzett, csak közvetítőkön keresztül adta el útjait. Gyorsan alkalmazkodtak a magyar piac viszonyaihoz, a kedvező jutalékoknak köszönhetően hamarosan 500 magyarországi viszonteladóval kötöttek szerződést. Közben a régióban is tovább terjeszkedtek, tavaly Szlovákiában, idén Szlovéniában nyitottak újabb irodákat.
A török iroda csődje kapcsán ismét fellángolt a szakmai vita arról, hogy vajon mennyire jó a hazai szabályozás. Horváth Péter, a QBE Atlasz biztosítócég igazgatója szerint az a legnagyobb probléma, hogy az utazási cégek bedőlésére vonatkozó jogszabályokat már 1996 óta toldozzák-foltozzák folyamatosan az aktuális kormányok, szinte minden egyes társaság csődje után jön egy újabb módosítás. Molnár Gabriella, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének elnöke szerint elsősorban az olcsó, egyenesen a célállomásra utakat szervező irodák ellenőrzésének fokozására volna szükség. A szövetség ebben látja a megoldást, szerintük az utazási cégek által előre letett pénzügyi biztosíték, azaz a kaució mértékének emelésére nincs szükség. Már az éves tervek készítésekor vizsgálni kellene azt, hogy az utazásszervező rendelkezik-e elegendő tőkével a garanciális előírások teljesítéséhez, milyen az utazási iroda pénzügyi fegyelme, eleget tesz-e kötelezettségeinek.
Egy 1972 óta működő, több nagy magyar utazási irodát is fogadó török cég tulajdonosa szerint Törökországban sok tapasztalatlan társaság jelent meg a piacon, amelyeknek nincs elég rálátásuk a tendenciákra, értékesítési politikára. Üstökösként bukkannak fel és gyorsan el is tűnnek. Kecsegtető áraikkal tönkreteszik a piacot, árversenybe kényszerítik a tisztességesen dolgozó utazásszervezőket, majd csődjük után cserbenhagyják az alacsony árakhoz hozzászoktatott utasokat, partnereket. Nem lenne jó, ha ezekből az esetekből általánosítanánk. A tapasztalt irodák olyanok, mint a nagy és terebélyes fa, sok gyökérrel kapaszkodnak a talajba, a gazdasági ingadozások jobban bírják, mint a kezdő vállalkozások. Egy, a Karyával korábban kapcsolatban álló debreceni cég igazgatója lapunknak elmondta, hogy az egyetlen megoldás a hasonló esetekre a Nyugat-Európában már jól bevált úgynevezett inszolvencia biztosítás, vagyis az utasok teljes körű biztosításának bevezetése lenne. Ehhez a fedezetet az utas fizeti, és baj esetén teljes kártalanításban részesül, függetlenül attól, hogy van-e az utazásszervezőnek vagyoni biztosítéka vagy nincs.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.