Vissza a jövőbe

2010. 07. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Új idők köszöntenek az iskolásokra a szeptemberi becsengetéssel. Pontosabban újra régi, szép idők jönnek el. Azok az idők, amikor a hazai oktatásban még elismerték a jó teljesítményt, szankcionálták az iskolakerülést, és egy bizonyos fokú tudásszint eléréséhez kötötték az előrelépést. Nyolc évvel ezelőtt aztán jött Magyar Bálint, a liberálisok lapátkezű üdvöskéje, aki alaposan felkavarta az állóvizet az oktatásban. A végeláthatatlan és beláthatatlan reformok embere a modernizálás jegyében nekilátott az oktatási hagyományok likvidálásának. Azt mondta, újításai majd Európa tetejére repítenek minket. Egyik első intézkedéseként megtiltotta a buktatást az alsó tagozatban. Azzal érvelt, hogy az elégtelen osztályzat súlyosan káros a gyerek személyiségére. Hamarosan betiltotta az osztályozást is, elvégre a gyerekek közötti legkisebb különbségtétel is lelki sérüléseket okozhat.
A következmények ismertek. A buktatás tilalma miatt a kisdiákok egy része úgy evickélt el ötödik osztályig, hogy sem írni, sem olvasni nem tanult meg rendesen, lemaradása pedig négy év alatt akkorára duzzadt, amit később már képtelen volt behozni. A nemzetközi felmérések szerint egyre lesújtóbb a magyar gyerekek tudásszintje, az európai mezőny utolsó harmadában kullogunk. A „laza iskola” képét ugyan megteremtettük, ám a félresikerült modell következtében nemcsak a gyerekek átlagos teljesítménye romlott, de még csak az iskola népszerűségét sem sikerült növelni. Hiába a főként a romák felzárkóztatása céljából erőltetett, milliárdokat felemésztő integrált oktatási program, a leszakadt rétegek gyerekeinek jelentős része továbbra sem jár óvodába vagy iskolába.
Az új kormány nem sokat teketóriázott: azonnal hozzákezdett a romok újjáépítéséhez. A változtatások már az új tanévben életbe lépnek. Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár javaslatára a második évtől kezdve újra meg lehet buktatni azokat a gyerekeket, akik nem sajátították el megfelelően az éves tananyagot. Visszaállítják az osztályozást is, így a szülők az internetről öszszeollózott, értelmetlen sablonmondatokat tartalmazó szöveges értékelés helyett végre valós képet kaphatnak gyermekük teljesítményéről.
A buktatás és az osztályozás elsősorban a gyermek érdekeit szolgálja. Az osztályismétléssel a rosszul teljesítő gyerek esélyt kap a felzárkózásra. Lehetősége nyílik arra, hogy lemaradása ne legyen életre szóló. Az osztályozás a felnőttkori versenyhelyzetekre készít fel kíméletesen, nem mellesleg ösztönöz a jobb teljesítményre.
Iskolába járáshoz kötik a jövőben a családi pótlékot is. Ha egy gyermek igazolatlan hiányzása eléri az ötven órát, a jegyző elrendeli a védelembe vételét, és hat hónapra felfüggeszti a családi pótlék kifizetését. Az új törvény nem a gyereket, hanem családot bünteti a pénzmegvonással, hiszen az iskolakerülés fő felelősei az esetek döntő többségében a szülők. A család fél éven keresztül egyetlen fillért sem kap a támogatásból, a gyerek azonban természetbeni juttatás formájában hozzájut a szükséges dolgokhoz. Az iskolai erőszak ellen is fellépnek: az új tanévtől akár 10 év börtönnel is sújthatják a tanárverőket.
Magyar Bálint mindenható és mindent tudó államférfinak szerette volna láttatni magát, ám reformköntösbe csomagolt ámokfutása szinte mindent romba döntött. Az új kormány felismerte, hogy egyedül a hagyományos módszerek visszaállítása emelheti fel újra a magyar oktatást. Jó lenne, ha végre mindenki belátná: egy jobb jövő megteremtéséhez szükség van a múlt tapasztalataira is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.