Kutyaruha Hunnia csipkéből

A Japánban megrendezett idei csipke-világkiállítás egyik látványosságának számított a csipkés esküvői kutyaruha. Az alkotás készítője, Turós Éva lapunknak elmondta, hogy Nyugaton a csipkeverők manapság terítők helyett lámpákat és más használati tárgyakat készítenek csipkéből. A hazai viszonyokról szólva úgy fogalmazott: az elmúlt években éppen azt tették tönkre, amire a világ kíváncsi lenne belőlünk.

Jakubász Tamás
2010. 08. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ön harmadik helyezést szerzett a nemrégiben, Japánban megrendezett csipke-világkiállításon. A szervezők milyen műveket vártak?
– A Nemzetközi Csipkeszövetség kétévente tart pályázattal egybekötött világkiállítást. Idén vert és varrott csipkés menyasszonyi ruhákkal lehetett versenybe szállni. Arra törekedtem, hogy az esküvő valamennyi fontos kellékét elkészítsem csipkéből. Így a menyasszonyi ruha mellett cipővel, férfi bocskaival, kutyaruhával, étkészlettel és tányérokkal pályáztam.
– Honnan jött az ötlet, hogy a menyasszonyi ruhán kívül mást is alkosson?
– Amikor a pályázati kiírást elolvastam, azonnal eldöntöttem, hogy kiskutyáknak szánt ünneplőöltözéket is készítek. Az ölebeket külföldön, különösen Ázsiában óriási kultusz övezi, sok kutyabarát jeles eseményekre díszes ruhát csináltat kedvencének. A csipkés kutyaruhának egyébként nagy sikere volt a kiállításon. A menyaszszonyi ruha és az ebeknek szánt csipkés ünneplő után a vőlegény öltözetét sem hagyhattam el.
– Pontosan milyen csipketípust és milyen motívumokat használt fel?
– Tradicionális magyar motívumokat használtam. A menyaszszonyi ruhára életfát csipkéztem, aminek tetején tulipán található, mindezt apró, a japán cseresznyevirághoz hasonlító virágokkal vettem körül. Munkáimat az úgynevezett Hunnia csipke technikával készítettem el.
– Mit érdemes tudni erről?
– Ezt a technikát Fáy Aladárné kísérletezte ki 1905 táján, méghozzá úgy, hogy a sárközi főkötőhímzést, valamint a kalotaszegi és a somogyi pásztorfaragásokat ültette át csipkére. A motívumok és a módszer elválaszthatatlanul kötődik Magyarországhoz és a magyar hagyományokhoz. Mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy az 1930-as évek nemzetközi versenyein keresztelték el a technikát Hunnia csipkének.
– Ön miképpen akadt rá erre az ízig-vérig magyar módszerre?
– Először – jó pár esztendővel ezelőtt – múzeumokban, szakkönyvekben láttam ilyen csipkéket. Ám pusztán a képekről és az elkészült darabokról még húszéves csipkeverői tapasztalatommal sem tudtam megállapítani, mi módon lehet Hunnia csipkét verni. Később megtudtam, hogy a kétezres évek elején már csak egyetlen asszony, Ónodi Szabó Sándorné ismerte a Hunnia csipke készítésének titkát. Ő egyébként nem más, mint Fáy Aladárné unokája. Felkerestem és megtanultam tőle, miként lehet Hunnia csipkét verni, s ma már társaimmal határon belül és kívül tanítjuk ezt az egyedi, hamisítatlan magyar technikát.
– A csipkézés időigényes…
– A versenyt megelőző kilenc hónapban minden nap nyolc órát csipkéztem. Ha csak az átlagos órabért és a felhasznált anyagok árát vesszük alapul, munkám értéke elérheti a hárommillió forintot.
– Meg is vennék ennyiért?
– Külföldön talán igen. Úgy tudom, hogy a hazai csipkések inkább kedvtelésből vagy pályázatokra készítenek csipkéket. A Mesterségek Ünnepén ugyan eladnak néhány csipkés terítőt, de nagyobb kereslet idehaza eddig nem mutatkozott. Tőlünk nyugatra más a helyzet, igaz, ott a csipkések ékszereket, divatos báli ruhákat díszítenek csipkével, sőt mindennapos használati tárgyakat, például lámpákat készítenek.
– Idehaza miért nem kapni csipkével díszített eszközöket?
– Az okok túlmutatnak a csipkeverésen. A világkiállításra gyertyát, fotóalbumot, edényeket és levélpapírt is készítettem, ám jóformán alig találtam kézműveseket. Az elmúlt időszakban sokan egyszerűen visszaadták az ipart, felhagytak mesterségükkel, és ma már nagyítóval kell keresni a keramikusokat, gyertyaöntőket, ötvösöket, pedig a magyar kézművesség világhírű. A mögöttünk hagyott években éppen azt tették tönkre, amiért a külföld kíváncsi ránk.
– Az állam szerepvállalása hiányzott?
– Hogy politikai vagy gazdasági folyamatok vezettek-e idáig, nem tudom. Abban ugyanakkor biztos vagyok, hogy a hazai kézművesség támogatása elengedhetetlen. Manapság szinte kizárólag olyan ruhák, lakberendezési tárgyak kaphatók, amelyek vagy jellegtelen tömegtermékek, vagy – ami rosszabb – más kultúrák szimbólumait hordozzák. Pedig a magyar népművészet motívumaival is lehetne a kor ízlésének megfelelő tárgyakat készíteni, hozzájárulhatnának ahhoz, hogy megtartsuk identitásunkat és ápoljuk népművészetünket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.