Az embertelen fanatizmus

Dózsa László színművész Sarkadi Imre Az elveszett paradicsom című drámájának sikeres megrendezése után Németh László Bodnárnéját vitte színre az Újpest Színházban. A darabot egy korlátozott nyilvánosságú nyári díszbemutató után vasárnap este látta először a nagyközönség.

2010. 09. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Németh László 1932 tavaszán, a Gyász című regény befejezését követően írta meg a Bodnárnét. A zárt, falusi környezetbe plántált, bibliai ihletésű sorstragédia címszereplője egy nagyformátumú nőalak (Kútvölgyi Erzsébet), akit megszállott jobbító szándéka választ el az átlagos többségtől. A cselekmény mozgatórugója egy gyűlölködő falusi testvérpár. Az idősebb fiú, János (Tóth Roland) megmarad paraszti sorban; öccse, Bodnár Péter (Beszterczey Attila) tanult mérnökként emelkedik a kabátos emberek közé, aki az intézővel (Zsolnai András), az orvossal (Nyári István), falusi dzsentrikkel cseresznyézhet egy tálból. Mindez az emberfölötti erővel megáldott-megvert anya, Bodnárné akaratából történik, aki tanult kisebb fiának fanatikus imádójaként megnyomorítja, már-már félállatként kezeli a tanulatlan idősebbet. A néző először Ézsau és Jákob ószövetségi konfliktusának újabb kori adaptációjára gyanakszik, ám a mű átfordul Káin és Ábel rémdrámájába. A szörnyetegként kezelt fivér valódi emberi szörnnyé válik: lemészárolja öccsét. Ekkor teljesedik ki az anya tragédiája, aki a saját bűnének érzi a történteket, egyúttal fölébred benne az elnyomott szeretet az idősebb fiú iránt. Kétségbeesett zsenialitással próbálja a gyilkosságot öngyilkosságnak álcázni, hasztalanul. Elkésett a megbánással, a tragédia ódiuma az ő fejére hull.
A kiváló rendezés meghatározó tényezője, hogy Dózsa László az írói szándék maradéktalan megvalósítására törekszik, óvakodik mind a falusi létformát túlexponáló naturalizmustól, mind a nagyon finoman elejtett társadalmi példázati sugallat – az orosz típusú szocializmustól érzett félelem – túlhangsúlyozásától. Enyhén stilizált díszletek és egy középpontba helyezett balta varázsolják a nézőt az eredeti helyszínre. A gyilkosság „függöny mögött” játszódik, hatásos hang- és zenei effektusok bízzák a megjelenítést a néző képzeletére.
A vastapsot kiváltó előadás sikerének másik tényezője a remek színészválasztás. A főszereplő, Kútvölgyi Erzsébet és a kiváló gárda (a már említettek mellett Magyar Tímea, Tébi Márta, Cseke Katinka, Harsányi Gábor, Agárdi László, Lippai László, Harmath Albert, Bata Á. János) megértették Bodnárné tragédiáján keresztül az író üzenetét: az embertelenné vált fanatizmus a legnemesebb törekvéseket is önnön ellentétébe fordítja.
(Németh László: Bodnárné, Újpest Színház, rendezte Dózsa László.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.