A belgiumi multik hazai piacukat védik

Belgium hiper- és szupermarketjeiben a végtelennek tűnő sörpolcok között válogató vevő szinte csak belga söröket lát gazdag választékban: a külföldi sör ritka, mint a fehér holló. Noha a multinacionális kereskedőláncok kérdésünkre tagadták, hogy a belga termék védelme tudatos, a hazai piac védelmét szolgáló kereskedelempolitika eredménye lenne, a tapasztalatok azt jelzik: az ottani és az oda települt multik nem mennek szembe Belgium alapvető nemzetgazdasági érdekeivel.

2010. 12. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A belgiumi hipermarketekben a hazai sörökből óriási kínálat fogadja a vevőket: a külföldön is népszerű Leffe-től – amelynek 6,6 százalékos karácsonyi változatát évente csak ebben a szezonban árusítják – egészen a „legközönségesebb” fajtákig, mint a Jupiler vagy a Maas. A polcok legvégén található ugyan néhány külföldi sörfajta – például a mexikói Dos Equis, a tequilával ízesített Desperados vagy néhány skót sör –, ám azok mind drágábbak, mint a belga sörök legtöbbje.
A Belgiummal határos Németország söreiből azonban semmit nem találunk. Holott a Brüsszelben élő külföldiek közül is sokan vennének azon ország söreiből, ahol a főzdék ma is követik a híres Reinheitsgebot, az 1516-ban megalkotott bajor sörfőzési törvény előírását, amely szerint a sörhöz csak vizet, árpát és komlót szabad használni. Nem így Belgium mintegy 125 sörfőzdéje közül jó néhány, ahol adalékanyagot is kevernek a sörhöz. Árban is kedvezőbb a német sör, nem beszélve az ízéről és a tisztaságáról. Tény viszont: Belgiumban a balliberális sajtó nem bélyegzi az itt működő belga vagy külföldi multikat „provinciálisnak”, nem támadja őket „protekcionizmus miatt”, amiért „kirekesztik” a német söripar termékeit a belga polcokról.
Lapunk az egységes uniós piac szívében tapasztalt korlátozott sörkínálat okát tudakolta az ország három nagy áruházláncától. A belga tulajdonú, nyolc országban jelenlévő Delhaize kommunikációs igazgatóságán kérdésünkre, hogy miért tartanak szinte kizárólag belga vagy olyan külföldi sört, amely drága, azt a választ kaptuk, a fogyasztók ezt keresik. Lapunkat ugyanakkor megnyugtatták, hogy hatalmas választék van belga sörökből.
A világ legnagyobb hipermarketlánca, a francia tulajdonú Carrefour belga központjában a kommunikációs igazgatóság munkatársa hasonló választ adott. Jelesül: „Azt a választékot nyújtjuk, amit a fogyasztóink keresnek.” Majd így folytatta: „Megnézzük, mi a kínálat a belga piacon – ahol ez óriási – és ez az első számú prioritásunk.” Amikor felvetettük, hogy lapunk olvasói netán feltehetik a kérdést, hogy nem kellene-e a Magyarországon működő szupermarketeknek is hasonló politikát folytatniuk árukínálatukban, a nyilatkozó munkatárs visszahívást ígért, hogy ellenőrizze, van-e olyan Carrefour Belgiumban, ahol kapható német sör. Mintegy tíz perccel később meg is tudtuk tőle, hogy a Malmedy városban lévő üzletükben árusítanak német sört. Arra a kérdésünkre, hogy ez nem azért van-e, mert az egykor porosz városka lakossága egyszerűen átmenne a német oldalra sört venni, a Carrefour embere nevetve tagadta lapunk felvetését.
Végül a Cora lánc kommunikációs részlegénél tettük fel kérdésünket, ahol a szóvivő hosszas gondolkodás után szintén elnevette magát, és azt felelte: „nagyon sok belga sört adunk el”, majd hozzátette, „hatalmas logisztikai központunk van Charleroi-ban, és az határozza meg, hogy milyen sört szállít boltjainkba”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.