Egy zseni rajzművészete

Húsz éve nem rendeztek olyan jelentős kiállítást Michelangelo alkotásaiból, mint a bécsi Albertinában. A múzeum nagy mesterek, többek között Rembrandt, Rubens, Schiele, Picasso, Van Gogh rajzművészetét bemutató sorozatában a művész hatszáz rajza közül több mint száz került a közönség elé.

P. Szabó Ernő
2010. 12. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kentridge öt témája. Az egyik legnagyobb kortárs művész, a dél-afrikai William Kentridge alkotásait is megtekinthetik az Albertinában a Michelangelo-tárlat látogatói. A William Kentridge: Öt téma című tárlat, amelynek anyagát a San Francisco Museum of Modern Art és a Norton Museum of Art állította össze a Koret Alapítvány nagyvonalú támogatásával, az életmű legkülönbözőbb szeleteit tekinti át, filmek és könyvek, rajzok és szobrok egyaránt szerepelnek a válogatásban. Kentridge animációs művei révén vált világhírűvé: önmagukat építő és romboló figuráival a globalizált társadalom alapvető ellentmondásait mutatja be.


Egy művész, száz rajz, hetven év – manapság, amikor egyesek szerint mindennél fontosabb egy jó reklámszöveg, akár így is fogalmazhatnák a szlogen első részét, hogy a másodikban már hangozzék is el a visszakérdezés: de micsoda száz rajz, micsoda hetven év és főként micsoda művész?
Ebből a szempontból szerencse (egyébként nagyon nagy kár), hogy nem Budapesten, hanem Bécsben, nevezetesen a világ egyik legnagyobb rajzgyűjteményének helyet adó Albertinában rendezték meg a Michelangelo – Egy zseni rajzai című kiállítást, amely egyébként legalább annyi látogatót érdemelne, mint a Kunstforum Bank Austria vasárnap bezárt Frida Kahlo-bemutatója, amelyet háromszázezren láttak. A Kunstforum ezzel rekordot döntött saját kiállításainak történetében, ami nagy szó, hiszen korábban éppen az a Klaus Albert Schröder igazgatta, aki az utóbbi években az Albertinát a leglátogatottabb bécsi múzeummá tette.
Közben persze nemzetközi szakmai hírnevét is tovább erősítette, aminek nem kis szerepe van abban, hogy most a világ legnagyobb gyűjteményeiből kölcsönzött rajzokkal egészíthette ki saját anyagát, s méreteiben akkora tárlatot rendezhetett a reneszánsz egyik legnagyobb mestere műveiből, amilyenre az utóbbi húsz évben nem volt példa a világon. Valóban hetven évet fog át az összeállítás, hiszen az első rajz, egy firenzei Giotto-freskó másolata, a tizenöt éves művésztanonctól származik, az utolsó, a kereszten függő Krisztust ábrázoló vázlatokon pedig halála évében, 1564-ben is dolgozott a nyolcvankilenc éves mester. A kiállítás azonban nem is méretei miatt igazán jelentős, hanem azért, mert egyrészt megmutatja, hogy a rajzon keresztül a festő, a szobrász, az építész Michelangelo munkássága egyaránt megidézhető, másrészt rávilágít, hogy Michelangelo volt az első, akinél a rajz önálló, a festménnyel, a szoborral egyenértékű műalkotásként jelenik meg.
Nem véletlenül becsülték, gyűjtötték ceruzával, tollal, krétával, rajzónnal készült műveit kortársai: mindent el tud mondani segítségükkel az emberi testről és azon keresztül a drámáról, amelyet megél. A művészi idea a maga teljességében jelenik meg bennük, nem kellett kompromisszumot kötnie, mint oly sokszor monumentális művei létrehozásakor.
Egy életmű rajzokban. Szerepelnek vázlatok a cascinai csatát ábrázoló, meg nem valósult falképhez, a Sixtus-kápolna mennyezetéhez, majd az oltárfal Utolsó ítéletéhez, II. Gyula síremlékéhez, a Medici-kápolnához. Látunk előkészítő rajzokat a barátok, elsősorban Sebastiano del Piombo műveihez, ajándék műveket Tommaso de’ Cavalieri, az ifjú nemesúr számára, aki szépségével és intellektusával megbabonázta a nála negyven évvel idősebb férfit. Szerepelnek a kiállításon olyan rajzok is, amelyek a Léda és a hattyú című képhez készültek. A rajzot témája miatt elkészülte után száz évvel megsemmisítették, s ma csak kópiákban létezik.
A kiállítás egyes műcsoportjai nemcsak kronológiai-tematikai sorrendben fogják át az életművet, de lépésről lépésre közelebb viszik a nézőt annak a személyes drámának a megismeréséhez is, amelyet a maga igencsak zaklatott, ellentmondásos korában a művész megélt.
Mi sem beszél erről a drámáról jobban, mint az a rajz, amelyet Daniele da Volterra készített a hetvenéves Michelangelo arcáról. Keserűség, fájdalom sugárzik az arcról, befelé fordulás – egyben pedig elszántság, erő. Nyoma sincs annak a torzulásnak, amelyet korábban irigy kollégája, Pietro Torrigiani okozott, amikor egy ökölcsapással összetörte az orrát, s amely egyébként az ugyancsak Volterra által 1564–66-ban, valószínűleg a halotti maszk alapján készült bronzportrén világosan megmutatkozik. Mondani sem kell talán, hogy Volterra a rajzművészet lényegét éppen barátjától-mesterétől, Michelangelótól tanulta meg.
(Michelangelo – Egy zseni rajzai. Bécs, Albertina, 2011. január 9-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.