Gyalázat

2011. 05. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Huszonegy év kellett ahhoz térségünkben, hogy egy szlovákiai nem kormányzati szervezet több nyugat- és kelet-európai országban – köztük Magyarországon – azonos csomagolású termékeken minőség-összehasonlító tesztet végezzen el. Az eredmény nyilván csak a szakembereket lepte meg: a vegyelemzett Jacobs Krönung és a Tchibo kávé, a Nescafé Gold, a Coca-Cola és más termékek minősége „sajnálatosan nagy különbségeket mutatott”, és megdöbbentő különbségek mutatkoztak az árakban is. Nem nehéz kitalálni: a különbség „ostora” minden esetben rajtunk csattant, míg az Ausztriában és Németországban vásárolt termékek között „szinte semmilyen különbség nem volt”, nyilatkoztak a pozsonyiak. Vagyis nem populista képzelgések vezetik a Hegyeshalmon túlra ennivalót vagy mosóport bevásárolni átránduló magyarokat, vagy azokat a feketekereskedőket, akik kisbusszal még Nagyszebenből is felkerekednek, hogy hazaérve haszonnal adják el az Ausztriában vásárolt kávét, kólát és mosóport. Ez a – mint ahogyan a szlovák szervezet udvariasan fogalmazott – „termékminőségben is kétsebességes Európa” gyalázat és elfogadhatatlan. A profitmotívum nem bocsánat arra, hogy silányabb módon készítik el ugyanazokat a termékeket számunkra, például azt, hogy a Coca-Colát kristálycukor helyett folyékony glükózzal édesítik Magyarországon, Bulgáriában, Romániában és Szlovákiában. Mindez undort kelt tisztességes emberekben, szemben a neoliberálisokkal, akik – s ez borítékolható – automatikusan a diszkrimináló multik mellé állnak a diszkrimináltakkal és becsapottakkal szemben.
Szabó Ibolyát, a Coca-Cola Europe egyik vezető kommunikációs menedzserét egy osztrák lap szerint a pozsonyi elemzés eredménye „meglepte”. Hogyne.
Mélységesen felháborító, hogy azt az Európai Uniót, amely az uborka közmondásos görbületétől a kutyaútlevélig mindent szabályoz, ez a valóban arcátlan és megengedhetetlen gyakorlat hidegen hagyja. John Dalli, a fogyasztók egészségéért és védelméért felelős biztos lapunknak azt mondta, hogy a vállalatok joga eldönteni termékeik összetételét. Ráadásul csak magyarból 22 képviselő ül az Európai Parlamentben. Érthetetlen, hogy sem nekik, sem a többi közép- vagy kelet-európai képviselő egyikének sem jutott és jut eszébe, hogy ezen a helyzeten megpróbáljon változtatni. Mintha érdeket érvényesíteni csak a régi tagállamok tudnának.
A közelmúltban Kardeván Endre, a Vidékfejlesztési Minisztérium élelmiszerlánc-felügyeletért és agrárigazgatásért felelős államtitkára lapunknak elmondta, hogy a Németországban a húsokban mért dioxinszennyezettség miatt a húsimportra elrendelt vizsgálatot vissza kellett vonni a hazai hatóságnak, mert „már az Európai Bizottság is támadni kezdett minket. Németország az első pillanattól kezdve tiltakozott a külön ellenőrzés miatt…”
S máris az ügyeletes botránykőnél tartunk. A brit Tesco berkeiből kikerült belső, kétségbeesett hangú levelezés nyomán most épp az derült ki, hogy egerek lepték el boltjainak élelmiszerpultjait, ami különösen veszélyes a fogyasztókra. Az eset kirobbanása után a Tesco vérforralóan cinikus magyarázatot adott, a hatóságot felügyelő minisztérium pedig sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Tesco minden áruházát megvizsgálja. Mára született meg az eredmény, s a vállalat megint csak pár milliós büntetéssel ússza meg a dolgot, ami persze nem elégséges az ilyen kereskedői magatartás elrettentéséhez. A hatóság szűkszavú közleményében mintegy elfedi akciójuk „sikerét”, s a nyilvánosságra került információkat nevezi meg okként, hogy a Tesco felkészült az ellenőrzésre. Csakhogy ezt a bejelentést meg sem kellett volna várnia, ügyeleti rendszerén keresztül enélkül is azonmód intézkedhetett volna.
A baj az, hogy mindezekre magyarázatot adni mi sem tudunk, és nem is akarunk. Itt tenni és lépni kell. Holnap reggel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.