Súlyos tömegbalesetet okozott egy szlovák rendszámú teherautó tegnap hajnalban az M15-ös autóúton Hegyeshalom közelében. A befőttesüveg-tetőket szállító nyerges vontató eddig ismeretlen okból az oldalával súrolt egy szemből érkező, burgonyával megrakott, lengyel pótkocsis teherautót. A szlovák jármű még három-négyszáz méteren keresztül sodródott, felszakadt ponyvája alól potyogtak a fémtetők, majd a szemközti sávba áttérve frontálisan ütközött a Hajdúszoboszlóról hazafelé tartó, idős cseh turistákat szállító autóbusszal – tájékoztatta lapunkat Kocsis Tünde, a Győr-Moson-Sopron Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője. Az ütközés után a szlovák kamion a szalagkorlátnak csapódott, motortere kigyulladt, a lángok a fülkére is átterjedtek. Vezetője a helyszínen életét vesztette, és meghalt az autóbusz elöl ülő váltósofőrje is.
A baleset helyszínére elsőként egy magyar házaspár érkezett, ők riasztották a rendőrséget, poroltóval próbálták elfojtani a tüzet, és menteni kezdték a sérülteket az autóbuszból, több arra autózó csatlakozott hozzájuk. Az ütközésben az autóbusz szinte valamennyi ülése kiszakadt, a buszvezetőt és a két elhunytat a tűzoltók – huszonketten érkeztek a balesethez – vágták ki a roncsok közül.
A helyszínre Győrből, Mosonmagyaróvárról, Kapuvárról, Pannonhalmáról, Tétről, Komáromból és Kisbérről küldtek mentőket, akik osztályozták és ellátták a túlélőket. Sok volt a sérült, ezért a katasztrófavédelem a Kisalföld Volántól kért autóbuszt, azzal szállították őket a tatabányai kórházba – közölte lapunkkal Bogdány Balázs, a katasztrófavédelem Győr-Moson-Sopron megyei ügyeletének vezetője. Huszonhárman kerültek a Szent Borbála Kórházba, tizenhárman könnyű, tízen súlyos, főként csonttöréses sérülésekkel – közölte a távirati irodával Fain András, az intézmény orvos igazgatója. Nyolc embert ugyanekkor a mosonmagyaróvári Karolina-kórházba vittek a mentők, közöttük négyet súlyos sérülésekkel, egyiküket – akinek a medencecsontja tört el – Győrbe szállították tovább – nyilatkozta Vermes Tamás kórházigazgató.
A legsúlyosabb eseteket a győri Petz Aladár Megyei Oktató Kórházban ápolják. Tamás László János főigazgató főorvos lapunknak elmondta: húszan kerültek hozzájuk, nyolcan súlyos, egy ember életveszélyes állapotban, főként comb, medence lábszár és térd környéki, illetve egyikük arckoponya-sérülésekkel. Többeket délutánig már megműtöttek, de volt, aki még a sorára várt, és van olyan is, akit csak ma operálnak. A legsúlyosabb, életveszélyes sérült állapotát sorozatos műtétekkel stabilizálták. Az igazgató beszámolója szerint a baleset hírére behívták kollégáikat, a műtők teljes kapacitással működtek, a traumatológusok folyamatosan dolgoztak.
A kirándulást szervező cseh utazási iroda pótbuszt küldött a könnyebben sérültekért. A jármű kora délután Tatabányáról, majd Győrből és Mosonmagyaróvárról gyűjtötte össze azokat, akiknek az állapota megengedte, hogy utazzanak, a társaságnak körülbelül a fele indult haza – tájékoztatta lapunkat a Cseh Köztársaság budapesti nagykövetségének munkatársa. Ladislav Lukacs konzul eközben meglátogatta a sérülteket, segített személyes ügyeik intézésében, a vele lévő tolmács pedig közreműködött a rendőrségi meghallgatásokban is.
A baleset helyszínén a szétszóródott csomagokat rendőrök gyűjtötték össze, majd vitték a lébényi autópálya-rendőrségre. A tűzoltók több száz méteres körzetben gépi, de többnyire kézi erővel takarították el a tragédia nyomait, délután négy órára mindkét sávban helyreállt a közlekedés. A rendőrség halálos tömegszerencsétlenséget okozó, gondatlanságból elkövetett közúti baleset miatt szakértők bevonásával nyomoz.
Az utóbbi évek egyik legsúlyosabb buszbalesete 2002 júliusában Balatonszentgyörgynél történt, amikor a holládi körforgalomban az útpadkának hajtott és felborult egy lengyel turistabusz, akkor húsz ember meghalt. Egy évvel később, 2003 májusában Balatonszabadi-Sóstónál egy német autóbusz a fénysorompó tiltó jelzése ellenére a sínekre hajtott, s összeütközött egy gyorsvonattal, akkor 33-an vesztették életüket – emlékeztetett a távirati iroda.
Újabb szigorítást vezettek be a palackok visszaváltásánál