Vörös üresség Kínában

Hiába vezeti az országot a Kínai Kommunista Párt 1949 óta, az ideológiai harcok ideje lejárt. Ezért is furcsa, miként készülnek Kínában a párt alapításának 90. évfordulójára, pedig ma már az üzlet irányít mindent.

2011. 06. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Látványos gálaműsor köszönti majd a születésnapot július elsején, a táncosok már javában készülnek. A kínai vezetés emellett kiad egy sor könyvet, amelyekben Mao Ce-tung (Mao Zedong) és Teng Hsziao-ping (Deng Xiaobin) gondolatain elmélkedhet az érdeklődő. Valóban érdeklődik-e bárki is Kínában a nagy kormányos eszméi iránt? A mindennapok szintjén biztosra vehető, hogy nem, Mao a mai Kínában egy nagy kép a Tiltott Város falán, bizonyos falusiak számára szerencsét hozó talizmán az arcképe, de a nagy ugrás vagy a kulturális forradalom már nem része a közgondolkodásnak.
Egy másik forradalom azonban igen, és ez is kulturális. A Kínai Kommunista Párt ugyanis egy egész estés filmet is készít az évfordulóra, híres színészekkel, nagy költségvetéssel. A kínai tévék mostanában igen aktívan készülnek az eseményre, ezt jelzi, hogy központi utasításra eltűntek a kínálatból a bűnügyi történetek. A párt születése című alkotást néhány nappal ezelőtt mutatták be Kínában, a költségek egy részét pedig nem állami forrásokból, hanem külföldi befektetők zsebéből állták. Az egyik befektető pedig az amerikai autógyártó óriás, a General Motors volt. A cég választása nem véletlen, hiszen a felnövekvő kínai luxusautó-piacon az ő kocsijaikat is el akarják helyezni, ahogy ezt az Audi, a Mercedes vagy a BMW már rég megtette. A GM támogatása azt jelenti, hogy a film sztárjait Kínában egy Cadillac SLS modellel fogják körbefurikázni, így szerezve népszerűséget az amerikai autónak.
A problémát az okozza, hogy persze az üzlet az üzlet, de a GM 33 százalékát az Egyesült Államok kormánya tartja a kezében, mióta 2009-ben állami segítségre volt szüksége a talpon maradáshoz. Ez azt jelenti, hogy közvetve az amerikai adófizetők pénzéből költenek egy olyan filmre, amely a kommunista múltat idealizálja, elfedi az 1917. októberi forradalom hazugságait és brutalitását, a kulturális forradalom eszement vérengzését. Igen ám, de a GM manapság Ázsiában több autót ad el, mint odahaza, így ha a GM szigorúan a saját érdekeit nézi, akkor valóban jobban jár, ha egy kommunista propagandafilm mellé áll, ám ideológiailag igencsak furcsa a párosítás. A Washington Times cikkírója meg is jegyzi: „Mi lehet a GM következő lépése? Katonai járműveket ad el a kínaiaknak, hogy eltiporják saját népüket?”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.