Alstom-szerződés: futhatnak a kocsik

Pont került a metrókocsiügy végére, miután tegnap az uniós beruházások ellenőrzéséért felelős KIKSZ Zrt. ellenjegyezte a módosított Alstom-szerződést. Az első francia szerelvények így már jövőre szállíthatják az utasokat a 2-es vonalon.

2011. 08. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ellenjegyezte tegnap a KIKSZ Közlekedésfejlesztési Zrt. a 2-es és a 4-es metró szerelvényeinek gyártásáról és leszállításáról szóló Alstom-szerződés módosítását – értesült a Magyar Nemzet. Így a Tarlós István főpolgármester és Patrick Kron, az Alstom-csoport elnök-vezérigazgatója által július 21-én aláírt szerződésmódosítás hatályba lépett.
A megállapodást múlt héten a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) is jóváhagyta, de az ő ellenjegyzésükre csupán a költségek uniós elszámolhatósága miatt volt szükség. Az NFÜ ezután küldte meg a dokumentumokat az uniós társfinanszírozású beruházások összehangolásáért és ellenőrzéséért felelős közreműködő szervezetnek, a KIKSZ-nek.
Ismeretes, az eredeti szerződést még 2006. május 30-án írta alá Aba Botond, a BKV akkori vezérigazgatója és Demszky Gábor volt SZDSZ-es főpolgármester az Alstommal. A megállapodás 264 millió euróról szólt, amelynek felét, mintegy 30 milliárd forintot a főváros előlegként már akkor átutalta a francia cégnek. Az első szerelvény 2009 januárjában érkezett meg hazánkba, azonban a tesztelések során kiderült, hogy a jármű fékrendszere nem felel meg a magyar szabványoknak, és más súlyos biztonsági hiányosságokat is találtak. Ezért a Nemzeti Közlekedési Hatóság tavaly októberben elutasította a végleges típusengedély kiadását. A BKV két nappal később felmondta a szerződést, majd le akarta hívni a bankgaranciát. Az Alstom pert indított, amelyben a másodfokú bíróság a BKV-nak adott igazat, így a teljes összeget visszakapta a magyar vállalat. Az ügyben egyébként hűtlen kezelés gyanújával a rendőrség ismeretlen elkövető ellen nyomoz.
Az új városvezetés által módosított szerződés alapján az Alstomnak a 2-es vonalra szánt járművek típusengedélyét a megállapodás hatálybalépésétől (tehát tegnaptól) számított 300 napon belül meg kell szereznie, az első szerelvényt pedig 330, az utolsót 548 napon belül kell átadnia a BKV-nak. A
4-es metrónál a típusengedély megszerzésének határideje 548 nap, az első szerelvényt itt 600, az utolsót 750 napon belül kell szállítania francia cégnek.
Kikerült a szerződésből a típusengedély meg nem szerzésének vis maior kategóriába sorolása. A 65 milliárdos szerződés előlege a korábbi 50-ről 10 százalékra csökken, az Alstom hibájából történő esetleges késedelmes teljesítés miatt fizetendő tízszázalékos kötbért megduplázták, a kártérítést pedig húsz százalékról harmincra emelték.
Tarlós István akkor úgy nyilatkozott: az a legfontosabb, hogy a 4-es metró uniós támogatása megmaradjon, és 2014-ben elindulhasson a metró, ami nemcsak a város, de az ország érdeke is. A városvezető a ciklus eddigi legnagyobb eredményének nevezte az új megállapodást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.