Ellenjegyezte tegnap a KIKSZ Közlekedésfejlesztési Zrt. a 2-es és a 4-es metró szerelvényeinek gyártásáról és leszállításáról szóló Alstom-szerződés módosítását – értesült a Magyar Nemzet. Így a Tarlós István főpolgármester és Patrick Kron, az Alstom-csoport elnök-vezérigazgatója által július 21-én aláírt szerződésmódosítás hatályba lépett.
A megállapodást múlt héten a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) is jóváhagyta, de az ő ellenjegyzésükre csupán a költségek uniós elszámolhatósága miatt volt szükség. Az NFÜ ezután küldte meg a dokumentumokat az uniós társfinanszírozású beruházások összehangolásáért és ellenőrzéséért felelős közreműködő szervezetnek, a KIKSZ-nek.
Ismeretes, az eredeti szerződést még 2006. május 30-án írta alá Aba Botond, a BKV akkori vezérigazgatója és Demszky Gábor volt SZDSZ-es főpolgármester az Alstommal. A megállapodás 264 millió euróról szólt, amelynek felét, mintegy 30 milliárd forintot a főváros előlegként már akkor átutalta a francia cégnek. Az első szerelvény 2009 januárjában érkezett meg hazánkba, azonban a tesztelések során kiderült, hogy a jármű fékrendszere nem felel meg a magyar szabványoknak, és más súlyos biztonsági hiányosságokat is találtak. Ezért a Nemzeti Közlekedési Hatóság tavaly októberben elutasította a végleges típusengedély kiadását. A BKV két nappal később felmondta a szerződést, majd le akarta hívni a bankgaranciát. Az Alstom pert indított, amelyben a másodfokú bíróság a BKV-nak adott igazat, így a teljes összeget visszakapta a magyar vállalat. Az ügyben egyébként hűtlen kezelés gyanújával a rendőrség ismeretlen elkövető ellen nyomoz.
Az új városvezetés által módosított szerződés alapján az Alstomnak a 2-es vonalra szánt járművek típusengedélyét a megállapodás hatálybalépésétől (tehát tegnaptól) számított 300 napon belül meg kell szereznie, az első szerelvényt pedig 330, az utolsót 548 napon belül kell átadnia a BKV-nak. A
4-es metrónál a típusengedély megszerzésének határideje 548 nap, az első szerelvényt itt 600, az utolsót 750 napon belül kell szállítania francia cégnek.
Kikerült a szerződésből a típusengedély meg nem szerzésének vis maior kategóriába sorolása. A 65 milliárdos szerződés előlege a korábbi 50-ről 10 százalékra csökken, az Alstom hibájából történő esetleges késedelmes teljesítés miatt fizetendő tízszázalékos kötbért megduplázták, a kártérítést pedig húsz százalékról harmincra emelték.
Tarlós István akkor úgy nyilatkozott: az a legfontosabb, hogy a 4-es metró uniós támogatása megmaradjon, és 2014-ben elindulhasson a metró, ami nemcsak a város, de az ország érdeke is. A városvezető a ciklus eddigi legnagyobb eredményének nevezte az új megállapodást.
Mutatjuk a fővárosi Fidesz legújabb javaslatait