Amerikai világ Kubában

A világ legrégibb autóparkjával rendelkező Kuba egyik reformintézkedése egyelőre nehéz helyzetbe hozta az oldtimer autók tulajdonosait. Bővítették a személyszállító kisiparosok körét, és az újak már veszélyt jelentenek az eddig egyeduralkodó amerikai „cirkálók” tulajdonosaira.

2011. 09. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagyon sok 1920 és 1950 között készült amerikai kocsit lehet látni a forgalomban a kubai utcákon. Összesen 75 ezer 1960 előtt idekerült ilyen autót tartanak nyilván, amelyeket almendrones néven emlegetnek. Sőt a szigetországé a dicsőség, hogy Latin-Amerikában 1919-re már Kuba importálta a legtöbb gépkocsit. A Kubába került első jármű francia gyártmányú volt, és az új autók gyorsan ellepték a főváros, Havanna utcáit, s 1951-ben már 143 ezer amerikai típusú kocsiról tudtak. Napjainkra a fele maradt meg, és egyszerre mintegy tízezer közlekedik belőlük. A forradalom előtt még nemzetközi versenyeket is rendeztek a Malecónon, Havanna híresen széles tengerparti sétányán. Itt rabolták el 1958-ban a Július 26. Mozgalom tagjai az argentin autóversenyzőt, Juan Manuel Fangiót, hogy felhívják magukra a nemzetközi sajtó figyelmét.
Az idő múlásával a külföldi turisták által megbecsült és ma is keresett látványosságok lettek a sokáig lenézett, de kénytelenségből megtartott autómatuzsálemekből. Még a tömegközlekedésben is segítettek, mert rendszerint felvették azokat, akik nem fértek föl a mindig zsúfolt buszokra. A kubai autószerelők nagyon ügyesen helyrepofozták őket a hiánygazdálkodás ellenére. Lerobbant mosógépek és hűtőszekrények alkatrészei is beléjük kerültek. Az egyik taxis elárulta, hogy nem ritka az olyan tulajdonos, aki 4000–7000 dollárt költött a felújításra. Maradjon az ő titkuk, honnan szerezték hozzá a pénzt. Raúl Castro kormányzata már hozzájárult, hogy könnyebben beszerezzék az alkatrészeket.
De az új rendelkezések miatt most nagyon szívják a fogukat az almendrones tulajdonosai, mert a magánvállalkozási modell bővítése részeként az újabb típusok is megkapták a taxizási engedélyt. Így már jelentős hátrányba kerültek a többi – Lada, Moszkvics, Nissan, Toyota, Citroën és Renault – típus sofőrjeihez képest. Az új modellek sokkal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, és jobb a műszaki állapotuk is, de az oldtimerek tulajdonosai biztosra veszik, hogy állják majd velük a versenyt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.