Egekben a balatoni mederdíjak

Már a négy évvel ezelőtti bevezetésekor is sokallták az önkormányzatok, a kikötőtulajdonosok és a horgászegyesületek a balatoni és a Velencei-tavi mederhasználati díjakat, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő közelmúltban hozott döntése viszont a kikötőhelyek bérlőit is sújtja. A kétezer kikötői férőhely fölött rendelkező Balatoni Hajózási Zrt. vezetősége elkerülhetetlennek tartja, hogy az egekbe szökött mederhasználati díj egy részét áthárítsa a hajósokra.

2011. 09. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kedvezőtlenül érinti majd az idegenforgalmat, ha megtorpan a Balatonnál a kikötőépítési lendület, ugyanis jelenleg a tó kikötői férőhelyeinek a száma az optimálisnak a húsz százalékát sem éri el – reagált a vagyonkezelői döntésre Wossala György, a Magyar Vitorlásszövetség társelnöke. Szerinte vannak még tartalékok, ezért sem szabad drágítani a kishajósokat is érintő mederhasználatot. Nem tud arról, hogy más országokban is lenne a kishajósokra hárított mederhasználati díj – fűzte hozzá.
– Hazánkban 2007-ben kezdtek emelkedni a mederhasználati tarifák, a drágulás mértéke 2010-től már drasztikussá vált: egyes esetekben a korábbinak tíz-harmincszorosa, ma már szinte megfizethetetlenek a tarifák – emlékeztetett az előzményekre Gál Lajos gyenesdiási polgármester, a Balatoni Civil Szervezetek Szövetségének elnöke. Ő és polgármester társai is méltányos díjmérséklést szorgalmaznak, akárcsak a változásokat leginkább megszenvedő Balatoni Hajózási Zrt.
Horváth Gyula, a társaság vezérigazgatója a Balatoni Fejlesztési Tanácshoz és a térség országgyűlési képviselőihez fordult, és azt mondta: ez az utolsó kísérletük. „Ha ez sem vezet eredményre, akkor kénytelenek leszünk a díjemelés költségének egy részét áthárítani a kikötőbérlőkre. De jó, ha annak felét meg tudjuk velük fizettetni” – vélekedett a cégvezető.
Vízfelületen lévő építmények és hajóállomások területén elhelyezett vitorláskikötők esetében négyzetméterenként 30-ról 289 forintra, a komplex csónakkikötőkben pedig 144 forintra emelkedett a mederhasználati díj. A döntéshozó nemzeti fejlesztési tárca és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő azt várja a mederhasználati díj emelésétől, hogy az „a korábbinál hatékonyabb területhasználatra sarkall”. (A mederdíj megfizetése alól továbbra is mentesül a vízirendészeti, a vízimentő-szolgálat és az állami feladatot ellátó tűzoltóság.) A jövőben már harminc helyett hatvan évre köthető mederhasználati szerződés, de a tarifák évenkénti megállapítását az inflációs ráta is befolyásolja.
– Nem tudja aláírni egyelőre a Balatoni Hajózási Zrt. a megemelt, számára évenként több tíz millió forint többletkiadást jelentő, 2015-ig folyamatosan emelkedő mederhasználati díjról szóló szerződést – nyilatkozta lapunknak Balázs Árpád siófoki polgármester, a Balatoni Szövetség alelnöke. Elmondta, ez veszélyezteti a balatoni kikötőhálózat fejlesztését, különösen a déli parton, ahol – mint ismert – a vízmozgás miatt kétmólós vitorláskikötőket kell építeni.
A vitorláshajó-tulajdonosok még nem tudják, de már vélhetőleg gyanítják, hogy mi vár rájuk. Sokuk már évek óta háborog a rohanó tempóban emelkedő kikötői díjak miatt. Egy 15 és 20 négyzetméter alapterületű vitorlás hajó éves kikötőbérleti díja ugyanis 123 ezer, a kisebbeké 90 ezer forint, az elektromos csatlakozás az alapdíj 30 százalékával, a kikötői illemhely és zuhanyozó használata 55, az ivóvíz-vételezés pedig 20 százalékkal növeli az alapdíjat. A kikötőbe való bejutáshoz szükséges mágneskártya 29 ezer forint, és ugyanennyibe kerül az autó parkolóhelye is. A hajó téli tárolásáért 55 ezer és 255 ezer forint közötti összeget kell fizetni, a daruhasználatért kishajó esetében 57 ezer, nagyobbnál 103 ezer forintot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.