Az állam építhetné az M5-ös pályát

2004. 09. 17. 18:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fel sem merülhetett volna, amennyiben betartják a felek a koncessziós szerződés kitételeit, hogy az AKA Rt. építse tovább az M5-öst Kiskunfélegyházától: nem teljesítette ugyanis a rá vonatkozó feltételeket az említett határidőig, így nemcsak a továbbépítési kötelezettségei, de a jogosultsága is megszűnt. A koncessziós szerződés világosan fogalmaz: amennyiben a koncesszor megszegi az előírást, vagyis a Kiskunfélegyháza-Dél csomópont (114,5 km) és a magyar határ (174,5 km) szakaszainak építését legkésőbb 2003. december 31-ig nem fejezi be, úgy minden további fázis megépítésének a jogát elveszíti, amennyiben azt a minisztérium megállapítja. A minisztérium ezen megállapítását 2003. december 31. után bármikor megteheti – rendelkezik a koncessziós szerződés. Felmentést ad ugyanakkor néhány esetben – az említett határidőn belül – az építkezés megkezdése alól. Ezek közé tartozik a régészeti feltárások elhúzódása, ha a minisztérium hatáskörén kívüli körülmények hátráltatják az építkezést, illetve ha a minisztérium vagy a kormány hátrányosan beavatkozik az autópálya építésébe. Szerepel még egy olyan kitétel, hogy az építkezés határideje 2003. december 31-ig módosítható, ezt azonban egyik fél sem kezdeményezte. Mint ismert, idén márciusban a GKM javaslatára újabb 27 évre szóló koncessziós szerződést írt alá a kormány az AKA-val, ami tartalmazza a továbbépítést és üzemeltetést, ráadásul az AKA útépítő cégei közbeszerzés nélkül jutottak a megrendeléshez. Az M5-ös fenntartásáért és továbbépítéséért fizetett pénzből – az eddig nyilvánosságra került adatok és szakértői vélemények alapján – háromszáz kilométer új autópályát lehetne építeni.
Az M5-ös szerződést vizsgáló parlamenti bizottság a GKM részéről mindeddig Csillag István minisztert, Gaál Gyula államtitkárt, Bíró Fruzsina főosztályvezetőt, valamint Bodnár Zoltánt, a Nemzeti Autópálya Rt. elnök-vezérigazgatóját hallgatta meg. (Ők valamennyien tagjai voltak a miniszter által bemutatott „győztes csapatnak”, amely az M5-ös szerződést tető alá hozta.) A kormányt képviselők álláspontja szerint az AKA továbbépítheti a sztrádát, ugyanis 2003 végén csak a kötelezettségei szűntek meg, jogosultsága nem. Ezt egyébként egy szakvéleményre alapozzák, amit a Nagy-Trócsányi Ügyvédi Iroda készített a minisztérium megbízásából. A hivatalos indoklás szerint az AKA azért nem tudta megépíteni az autópályát, mert a közlekedési minisztérium az Orbán-kormány idején nem volt hajlandó az együttműködésre, az időhúzásra törekedett. Valódi okok azonban – amik a szerződésben a munka megkezdésének elhalasztására adnak lehetőséget – mind a mai napig nem merültek fel. Van még egy nagyon fontos kitétel a szerződésben, amely kimondja: a koncesszornak kell igazolnia, melyek azok a körülmények, amelyek miatt nem tudják megkezdeni az építkezést. Ilyet a mai napig nem tudott felmutatni az AKA.
A tárca 2003. december 31. után megállapíthatta volna, hogy az AKA nem teljesítette a továbbépítési kötelezettségét. A döntést információink szerint megakadályozta, hogy engedtek az AKA külföldi tulajdonosi nyomásának. Az AKA ugyanis kilátásba helyezte: ha nem építheti tovább a sztrádát, bírósághoz fordul. A tárca ezt nem merte felvállalni, s a helyzetet tévesen elemezte. A szerződésre alapozva és a valós körülmények ismeretében kizárt, hogy az AKA-val szemben elmarasztalják az államot, másrészt a tulajdonosok további kelet-közép-európai jelenlétére lenne kedvezőtlen hatással a pereskedés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.