A VDSZSZ tovább sztrájkol

A VDSZSZ nem függeszti fel a sztrájkot, azt határozatlan ideig fenntartja – jelentette ki Gaskó István, a szervezet elnöke hétfői sajtótájékoztatóján. A szakszervezeti vezető elmondta: az álláspontok egy kérdésben sem közeledtek, mert a MÁV egy „tyúklépésnyit sem hajlandó előrelépni”, holott a VDSZSZ kompromisszumkész hozzáállást tanúsít.• Nincs alku, nincs megegyezés – Folytatódik a sztrájk + Képriport

MNO
2008. 02. 04. 17:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elnök visszautasította azt az állítást, miszerint a VDSZSZ politikai megfontolásokból tartja fenn a sztrájkot. Szerinte éppen a MÁV alkutól elzárkózó magatartása enged következtetni politikai indíttatásra, hiszen a vasúttársaság az elégséges szolgáltatásokkal kapcsolatos ajánlatot is elutasítja, és ez okolható a kialakult káoszért.

Gaskó István utalt arra, hogy a VDSZSZ naponta 350-400 vonatot elfogadna elégséges szolgáltatásként, márpedig ez a forgalom az 1995-ös sztrájknál megfelelt a MÁV akkori vezetésének, ráadásul akkor a jelenleginél kétszer nagyobb utasforgalom mellett szültetett ilyen döntés. Politikai megfontolással már csak azért sem lehet a VDSZSZ-t megvádolni, mert 1999 és 2000-ben a mai ellenzék volt kormányon, és a szervezet ugyanilyen sztrájkot szervezett – jegyezte meg az elnök.

Hozzátette: „a vasúttársaság tegye próbára a szakszervezetet, és adja meg követeléseit, meglátják hogy a sztrájk nem fog a márciusi népszavazásig tartani”.

Gaskó István etikátlannak nevezte a MÁV vezetését és Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter állítását, ami szerint 30 milliárd forintot tenne ki a VDSZSZ bérkövetelése. A 35 ezer munkavállalónak fejenként járó 250 ezer forint 8,750 milliárd forintot tesz ki – jelezte. Az elnök hangoztatta: hamis állítás az is, hogy ezt a MÁV azért ne tudná kifizetni, mert nincs benne az üzleti tervében. Nem hogy üzleti terve nincs egyik MÁV-cégnek sem, de működési engedélyük sincsen – mutatott rá.

Hozzátette: a vasúttársaság törvénysértésekkel vádolja a VDSZSZ-t, miközben saját működése is jogszabályt sért. Gaskó István érvelése szerint nem okozna gondot a 8,750 milliárd forint kifizetése, hiszen a MÁV Cargo privatizációjából a tervezett 80 milliárd forint helyett 102 milliárd forint folyt be.

Az elnök szakmai megbeszéléseken hallottakat idézve azt mondta, hogy a társaság már 50 milliárd forintos bevétellel is megelégedett volna. Érdekes, hogy azok sajnálják a privatizációs bevételek egy részének szétosztását a kisemberek között, akik a rendszerváltáskor saját maguk privatizációból gazdagodtak meg – fogalmazott Gaskó István, aki úgy vélte, hogy a MÁV az alkotmányt sérti meg akkor, amikor a "Nincs alku!" jelszót hirdetve tárgyal a szakszervezettel. Ezzel a vasúttársaság a társadalmi párbeszédet utasítja vissza – mondta az elnök.

Kijelentette: nem ért egyet azzal, hogy meggyengült volna a sztrájk, adatai szerint a MÁV Startnál a dolgozók 90 százaléka szüntette be a munkát. A szakszervezet követelései kapcsán elmondta, hogy az új leányvállalatokhoz kihelyezett munkavállalók számára a 10 százalékos előzetes kompenzáció egyáltalán nem túlzó, ezt a MÁV Cargo esetében 2006 júliusában a munkavállalók az azóta is érvényesnek tekinthető megállapodás szerint megkapták. Ehhez képest most a MÁV a személyszállításra létrejött társasága, a MÁV-Start 7 ezer, a MÁV Gépészet Zrt. 3 ezer, és a MÁV Trakció 5 ezer dolgozójától a társaság megtagadja ugyanezt – közölte Gaskó István.

A szakszervezet úgy érvel, hogy a kihelyezett üzletágaknál szinte törvényszerű a kereseti viszonyok romlása, felmérésük szerint egyes öt éve kihelyezett üzletágaknál ma 25 százalékos bérkülönbség van a MÁV-dolgozókéhoz hasonlítva.

Délután sem jutottak előbbre

Eredménytelenül zárult a hétfőn 16 órakor kezdődött egyeztetés a MÁV-Start Zrt. és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) között a szakszervezet bérköveteléséről, illetve a sztrájk alatt nyújtandó még elégséges szolgáltatásról.

Az egyeztetést követően Halasi Zoltán, a VDSZSZ MÁV-Start társasági vezető ügyvivője elmondta: a munkáltató nem hajlandó egyik kérdésben sem előrehaladni, a MÁV-Start fenntartja azt a jelszót, hogy nincs alku.

Most összeül a sztrájkbizottság, és dönt a további lépésekről – tette hozzá. Halasi Zoltán kiemelte, hogy a munkáltató merev álláspontját tapasztalva nem lát esélyt a megállapodásra. Közölte, hogy a sztrájkalapban lévő összeg akár több hónapos munkabeszüntetés esetén is kitart.

MÁV: Nincs alku!

Balogh-Fazekas Anita, a MÁV-Start Zrt. szóvivője megerősítette: nem közeledtek az álláspontok, a VDSZSZ továbbra is dolgozónként egyszeri nettó 250 ezer forint forintot és a 6,9 százalékos bérfejlesztésen felül 10 százalékot követel. A társaságnak egy átlagos munkanapon valamivel több mint bruttó 100 millió forint bevétele származik jegyeladásokból, így a MÁV-Start naponta ilyen nagyságrendű összegtől esik el. A múlt pénteken hajnali 3 órától 12-ig tartó sztrájk miatt eddig mintegy 5 millió forintot igényeltek vissza az utasok.

A sztrájk idejére munkabér nem jár a sztrájkoló dolgozónak, így a MÁV-Start Zrt. kiadásai ennyivel csökkennek. A sztrájk pontos mérlegét azonban csak annak végeztével lehet megvonni – mondta a szóvivő.

(mti)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.