Az iskolai agresszió csak következménye annak, hogy a gyerekek nem tudják feldolgozni a családi és társadalmi feszültségeket. Ezért nem az erőszakot mutató tükröt kell összetörni, hanem például újra gyermekvédelmi felelősöket kellene alkalmazni az iskolákban – hangzott el azon a háttérbeszélgetésen, amelyen a közelmúltban ismertté vált iskolai atrocitások lehetséges okait elemezték a szakemberek. A gyerekek erőszakos viselkedése csak tünet, nincs olyan 16 éves gyerek, aki egyik pillanatról a másikra válik agresszívvá – hívták fel a figyelmet a napokban Lamperth Mónika szakminiszter kezdeményezésére tartott háttérbeszélgetésen a szaktárca szociálpolitikai intézetének szakemberei. A gyerekek érzékelik a családi és társadalmi feszültségeket, változásokat, ám segítség nélkül maguk nem tudják feldolgozni és értelmezni azokat.
A gyerekek fejlődését az elfogadó nevelői bánásmód nagyban segítené
A magatartási problémák mindegyike válasz a gyerekeket érő kedvezőtlen és feldolgozatlan hatásokra – mutatott rá az erőszak egyik lehetséges gyökerére Szilvási Léna, a Szociálpolitikai és Munkaügyi Intézet (SZMI) szakmai vezetője. A szakember szerint a gyerekek fejlődését az elfogadó nevelői bánásmód nagyban segítené, de ez a mai Magyarországon sem a családokban, sem az iskolákban, sem pedig az egész társadalomban nem jellemző. Nehézséget jelent az is, hogy a fiatalok nem tudják magukat kifejezni, mert erre nem tanították meg őket, ráadásul rossz viselkedési mintákat lesnek el a környezetükből – fűzte hozzá.
Bauer: Az agresszív gyerekek szülei jellemzően munkanélküliek
Bauer Béla ifjúságkutató, az SZMI főosztályvezetője ezzel összefüggésben úgy vélte, a diákok és a tanárok közötti kommunikációt akadályozza, hogy a fiatalok egy része olyan családi háttérből érkezik, ahol az aktív szókincs 300 és 500 szó között mozog. Elmondta, adataik szerint az agresszív gyerekek szülei jellemzően munkanélküliek, így a munkahelyi szocializáció elmaradása is komoly családi hátrány. Arra is felhívta a figyelmet, hogy az agresszió nemcsak fizikai, hanem verbális, tehát „szóbeli” is lehet. Ez utóbbi a magasan képzett szülők gyerekeire jellemző, és hasonló károkat okozhat még az „elit” iskolákban is, mint a testi erőszak. Herczog Mária szociológus is úgy véli, hogy az agresszió az elit iskolákban is megjelenik, legfeljebb más formákat ölt.
Eloltották a hatalmas soroksári tüzet
