A posta keresi azt a megoldást, amely egyaránt megfelel az adatvédelmi előírásoknak, valamint a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvény rendelkezéseinek, ugyanakkor az ügyfeleknek kényelmessé teszi a csekkek befizetését. A megoldás keresésében a Magyar Posta a jogalkotó segítségét is kéri. Addig is az ügyfeleknek hétfőtől nem kell azokra a csekkekre ráírniuk személyi igazolványuk számát, amelyeken az 1000 eurónak megfelelő forintösszegnél kevesebb pénzt akarnak átutalni. A Magyar Posta az új szabályozás tartalmáról és megjelenésének időpontjáról tájékoztatni fogja az ügyfeleket.
Tomecskó Tamás emlékeztetett arra, hogy az 1000 euró feletti befizetéseknél annyival bonyolultabb lesz a postai befizetési eljárás, hogy a sárga csekkre az igazolványszámot ugyan nem kell ráírni, ám a befizetők a postai alkalmazottaknak bemutatott személyi okmányokkal – személyi igazolvánnyal, útlevéllel vagy járművezetői jogosítvánnyal – kell igazolniuk a befizetés jogosultságát.
Az április elsején bevezetett intézkedés alól kivételt az jelentett, ha államigazgatási szervnek küldték a csekket, vagy olyan szolgáltatónak, amely már azonosította az ügyfelét, mert ilyenkor a csekken már szerepel azonosító kód – tette hozzá Tomecskó Tamás. Hozzátette: a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása elleni küzdelem részeként az Európai Unió rendeletet alkotott a pénzforgalmi tranzakciókhoz, például csekkbefizetéshez kapcsolódó befizetői adatok kezeléséről.
A rendelet alkalmazását megkönnyítő magyar törvény 2007. november 28-án jelent meg, és 2007. december 15-én lépett hatályba, ám mivel a Magyar Postának idő kellett arra, hogy a forgalomban lévő több millió sárga csekk kifusson, és az újakat legyártsák, 2008. április 1-jéig átmeneti időszakot engedélyezett a jogszabály annak alkalmazására. A Magyar Posta évente több mint 280 millió csekket vesz át, az ezeken befizetett összeg meghaladja a 3000 milliárd forintot.
(MTI)