Nincs mese, 30-ig ki kell adni a tavalyi szabadságokat

Az első félév végéig ki kell adni az összes múlt évre járó szabadságot, kollektív szerződés sem rendelkezhet úgy, hogy a munkáltató a második félévben tegyen eleget ennek a kötelezettségének. A nyári szabadságdömping idején, amikor az idei szabadságok nagy részét is ki kell adni, ez komoly szervezési feladatokat jelenthet a munkáltatóknak.

MNO
2008. 06. 08. 8:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Azokon a munkahelyeken ahol nem sikerült kollektív szerződést kötni erről a szakszervezetekkel, már március végéig ki kellett adni a tavalyi évről áthozott szabadságokat. A múlt évben átmeneti szabályként még lehetőség volt arra, hogy március vége helyett szeptember végéig adják ki a munkáltatók az előző évről átütemezett szabadságokat.

Az elsőként a múlt évtől alkalmazott új szabályok az átmeneti rendelkezések nélkül teljesíthetetlen feladatok elé állították volna a munkáltatókat a versenyszférában és a közszférában egyaránt. A korábbi években ugyanis nemcsak a szabadság egynegyed részét lehetett átvinni a következő évre, mint jelenleg, hanem akár az egész szabadságot, ha a munkavállaló nem érvényesítette az egynegyed rész időpontjának kijelölésére való jogosítványát. Az így felhalmozódott szabadságokat a múlt évben nem tudták volna március végéig kiadni a munkáltatók.

A korábbi szabályok az előző évről áthozott szabadságok kiadására sem írtak elő a jelenlegihez hasonló követelményeket. Kollektív szerződés rendelkezése szerint akár a tárgyévet követő év december végéig is kiadhatták az átütemezett szabadságot a munkáltatók, de kollektív szerződés nélkül is az első félév végéig.

A múlt évtől érvényes új szabályok szerint – amelyek a Magyar Közlöny 2007. évi, 39. számában olvashatók – a szabadságok legalább háromnegyed részét a tárgyévben kell kiadni. Legfeljebb egynegyed rész vihető át különösen indokolt esetben.

Az egynegyed rész átütemezésénél a munkáltató kétféle indokra hivatkozhat. Egyrészt a kivételesen fontos gazdasági érdekre, másrészt a működési körét közvetlenül és jelentősen befolyásoló tényezőre.

A kivételesen fontos gazdasági érdekre viszont nem lehet úgy hivatkozni, hogy a rendkívüli feladat különféle más munkaszervezési módokkal is megoldható lett volna. Amennyiben viszont a szabadság teljes kiadása a munkáltató gazdálkodását meghatározóan hátrányosan befolyásolná, lehetséges a szabadság egynegyed részének átütemezése.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.