Hiller egyenlőségről beszél, az iskolákat bezárják

A hagyományok megőrzését és az újítás egységét nevezte jó iránynak a magyar oktatásügy előtt álló kérdések megoldására Hiller István szakminiszter a VII. Nevelésügyi kongresszus hétfői megnyitóján tartott előadásában a fővárosban.

MNO
2008. 08. 25. 12:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tárca vezetője, utalva arra, hogy a világon mindenütt keresik a válaszokat az oktatásügy és nevelés kérdéseire, kiemelte: nincs általános recept, azt nekünk magunknak kell vitákon keresztül kiérlelnünk, kidolgoznunk. A nevelés és oktatás ügye „össztársadalmi tevékenység” – hangoztatta. Válaszút előtt állunk, s a helyes megoldás nemzedékek életét határozza majd meg. A kérdés azonban nem egyszerűsíthető le porosz vagy angolszász oktatási mintára – tette hozzá. Az iskola a társadalom minden problémáját nem tudja megoldani, nem is lehet a feladata, de nélküle nem megy – közölte.

A miniszter szólt arról is, hogy az Új Tudás Program végrehajtása megkezdődött, és jelenleg is zajlik, a szükséges közoktatási törvénymódosításokat elfogadta a parlament, újabbak már nem várhatók. A tárca vezetője kiemelt helyen említette a tehetséggondozást és az iskolafelújítást. Utóbbiak a legközelebbi jövőben megkezdődnek – ígérte, hozzátéve: ezzel párhuzamosan folytatódnak az informatikai fejlesztések is. Jó iskola azonban nincs jó pedagógus nélkül, ezért a következő évi költségvetés már tartalmazza azokat a tételeket, amelyek a pedagóguspálya presztízsének emelését szolgálják – mondta.

Hiller István előadásában a szakképzést a magyar gazdaság legégetőbb kérdésének nevezte, és gyakorlatorientáltabbá tételét szorgalmazta. Kifejtette: a szakmai szervezetekkel, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával együttműködve ez az irány a domináns, és a Térségi Integrált Szakképző Központok létrehozása is ezt a célt szolgálja. Összegzése szerint az első eredmények már láthatóak. A miniszter közölte: csak annak a fiatalnak van esélye, akinek van szakmája, szakképzettsége, diplomája. Más esetben folytatódik, ami eddig volt: „segély segély hátán”.

Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke a gazdaság szempontjából jónak látta Hiller István megközelítését. Azt mondta: az az irány, amelyen a szakképzés halad, jó, ezen az úton kell továbbmenni. A gazdasági versenyképességet hátráltatja, ha nem áll rendelkezésre megfelelő számú és képzettségű munkaerő. Ez nemcsak Magyarországra, hanem egész Európára igaz – mondta. Hangsúlyozta: munkaerőpiac-orientáltabb képzésre van szükség, ugyanakkor Magyarország az első fontos lépést már megtette azzal, hogy felismerte a tudás fontosságát. Elmondta: azt szeretnék, ha 2012-ig a szakképzés a tizedik évfolyamokon is elindítható lenne, a kamarákat bevonnák a felsőoktatásban a természettudományos képzésbe, s növekedhetne szerepük a felnőttképzésben és az iskolarendszeren kívüli oktatásban.

Kiss Péter kancelláriaminiszter az egész életen át tartó tanulás fontosságát emelte ki a tanácskozáson. Kitért ugyanakkor arra is, hogy vannak olyan társadalmi csoportok, akikhez a jelen keretek között automatikusan nem jutnak el az intellektuális javak. Meghatározó és közös felelősség, hogy minél jobb feltételeket biztosítsunk már gyermekkorban, segítve a jobb indulást. Ehhez a korai fejlesztés fokozott támogatására van szükség – hangsúlyozta a miniszter.

Kerpen Gábor, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke a plenáris ülésen elhangzottakra úgy reagált az MTI-nek: a PDSZ már korábban is jelezte, hogy azok az oktatáspolitikai elvek, amelyek az Új Tudás Programban vannak, támogatandók, de az ezt részletező lépések komolyan átgondolandók. Példaként említette, hogy nem lehet a kistelepüléseken az iskolák önállóságának megszüntetésével, bezárásával integrációs oktatást és esélyegyenlőséget megvalósítani. Pedagógusok ezreinek elbocsátásával az oktatás minőségét nemhogy javítani, de fenntartani sem lehet – mondta. Minden pedagógust meg kell becsülni, s nem azt mondani, attól lesz jó a közoktatás, hogy a pedagógusok meghatározott körét támogatják kiemelten.

A tanácskozás szekcióülésekkel folytatódik, a kongresszus csütörtöki zárónapján felszólal Sólyom László államfő.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.