„Pillanatnyilag érthetetlen”, miért rántotta félre a kormányt

A honvédelmi miniszter csütörtök délután meglátogatta a budapesti Honvédkórházban az Afganisztánban megsérült négy katonát. Hende Csaba egri sajtótájékoztatóján elmondta, hogy valamelyest javult a baleset legsúlyosabb sérültjének az állapota. • Vasárnap „hazatérnek” az Afganisztánban elhunyt katonák

MNO
2011. 05. 19. 19:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A miniszter közlése szerint Scheibli Tamás szakaszvezető, a balesetet szenvedett M-RAP MaxxPro típusú jármű vezetője továbbra is rendkívül súlyos állapotban van. A katona „súlyos agyrázódást szenvedett, bizonyos vérzések vannak az agyában. Folyamatosan figyelik, hogy a koponyaűri nyomás nem éri-e el a kritikus mértéket”. Mint mondta, a Honvédkórházban, az ország egyik legjobb kórházában ápolják, és mindent elkövetnek teljes felgyógyulásáért. Hozzátette, hogy az előző naphoz képest javulás tapasztalható a szakaszvezető állapotában.

Egy másik katona – folytatta – lábszártörést és tüdőzúzódásokat szenvedett, ugyanis a biztonsági övvel együtt a rendkívül kényelmetlen repeszálló mellény olyan mértékben megnyomta a mellkasát, hogy a tüdeje is megsérült. A további két katona állapota megnyugtató, ők csak könnyebb sérüléseket szenvedtek – mondta Hende Csaba.

Az elhunyt Dálnoki András szakaszvezető toronylövész, valamint a járműparancsnok Róth Orsolya őrmester földi maradványait vasárnap szállítják haza, és Kecskeméten fogadják a koporsókat – fűzte hozzá. A baleset körülményeit firtató kérdésre Hende Csaba azt felelte: „pillanatnyilag érthetetlen”, hogy a vezető, aki már kétezer kilométert hajtott az M-RAP MaxxPro típusú járművel, és Németországban, illetve Afganisztánban is kiképzést kapott rá, miért rántotta hirtelen balra a kormányt. Hozzáfűzte, hogy a katonák – elmondásuk szerint – mindannyian be voltak kötve.

Az M-RAP MaxxPro típusú jármű, amelyből 19-et az idén tavasszal bocsátottak az Afganisztánban szolgáló tartományi újjáépítési csoport rendelkezésére az amerikai szövetségesek, a ma létező legbiztonságosabb, aknák elleni védelmet nyújtó jármű. Ezek a járművek magas építésűek, V alakú a padlójuk, hogy az alattuk felrobbanó pokolgépek lökéshullámát elvezesse. A sima padlójú járművet ugyanis feldobja a lökéshullám – magyarázta a miniszter.

Az öt járműből álló magyar katonai konvoj az afganisztáni Mazari-Sarifból Puli-Humriba tartott egy a németek által épített, kitűnő állapotban lévő műúton, vagyis a katonák „feltehetőleg nyomták a gázt, ahogy kell” – mondta, hozzátéve: ilyen útviszonyok között tökéletesen alkalmas ez a jármű arra, hogy nagy sebességgel közlekedjen. A konvoj elé még jóval az első M-RAP előtt kanyarodott ki egy afgán jármű, és a konvoj megkezdte az előzését. A balesetet szenvedett eszköz a harmadik volt a konvojban, és ahogy odaért az afgán jármű mellé, a gépkocsi vezetője balra rántotta a kormányt. Ráhajtott az útpadkára, az megdobta, ezután többször átfordult, a torony pedig leszakadt.

„Nem tudjuk, hogy a járművezető miért kapta félre a kormányt, erre nincs magyarázat, a mögöttük haladók semmi olyan objektív körülményt nem vettek észre, ami miatt ezt a mozdulatot meg kellett tennie” – fogalmazott a miniszter. A baleset körülményeinek helyszíni vizsgálatát a német katonai rendészet végzi, miután német parancsnokság alatt áll a régió. A jövő hétre várják a jelentést – mondta Hende Csaba.

A tartományi újjáépítési csoport gépjárműve az afganisztáni Baglán tartományban kedden borult fel. A járműben hat magyar katona utazott, ketten meghaltak, négyen megsérültek.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.