„Pillanatnyilag érthetetlen”, miért rántotta félre a kormányt

A honvédelmi miniszter csütörtök délután meglátogatta a budapesti Honvédkórházban az Afganisztánban megsérült négy katonát. Hende Csaba egri sajtótájékoztatóján elmondta, hogy valamelyest javult a baleset legsúlyosabb sérültjének az állapota. • Vasárnap „hazatérnek” az Afganisztánban elhunyt katonák

MNO
2011. 05. 19. 19:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A miniszter közlése szerint Scheibli Tamás szakaszvezető, a balesetet szenvedett M-RAP MaxxPro típusú jármű vezetője továbbra is rendkívül súlyos állapotban van. A katona „súlyos agyrázódást szenvedett, bizonyos vérzések vannak az agyában. Folyamatosan figyelik, hogy a koponyaűri nyomás nem éri-e el a kritikus mértéket”. Mint mondta, a Honvédkórházban, az ország egyik legjobb kórházában ápolják, és mindent elkövetnek teljes felgyógyulásáért. Hozzátette, hogy az előző naphoz képest javulás tapasztalható a szakaszvezető állapotában.

Egy másik katona – folytatta – lábszártörést és tüdőzúzódásokat szenvedett, ugyanis a biztonsági övvel együtt a rendkívül kényelmetlen repeszálló mellény olyan mértékben megnyomta a mellkasát, hogy a tüdeje is megsérült. A további két katona állapota megnyugtató, ők csak könnyebb sérüléseket szenvedtek – mondta Hende Csaba.

Az elhunyt Dálnoki András szakaszvezető toronylövész, valamint a járműparancsnok Róth Orsolya őrmester földi maradványait vasárnap szállítják haza, és Kecskeméten fogadják a koporsókat – fűzte hozzá. A baleset körülményeit firtató kérdésre Hende Csaba azt felelte: „pillanatnyilag érthetetlen”, hogy a vezető, aki már kétezer kilométert hajtott az M-RAP MaxxPro típusú járművel, és Németországban, illetve Afganisztánban is kiképzést kapott rá, miért rántotta hirtelen balra a kormányt. Hozzáfűzte, hogy a katonák – elmondásuk szerint – mindannyian be voltak kötve.

Az M-RAP MaxxPro típusú jármű, amelyből 19-et az idén tavasszal bocsátottak az Afganisztánban szolgáló tartományi újjáépítési csoport rendelkezésére az amerikai szövetségesek, a ma létező legbiztonságosabb, aknák elleni védelmet nyújtó jármű. Ezek a járművek magas építésűek, V alakú a padlójuk, hogy az alattuk felrobbanó pokolgépek lökéshullámát elvezesse. A sima padlójú járművet ugyanis feldobja a lökéshullám – magyarázta a miniszter.

Az öt járműből álló magyar katonai konvoj az afganisztáni Mazari-Sarifból Puli-Humriba tartott egy a németek által épített, kitűnő állapotban lévő műúton, vagyis a katonák „feltehetőleg nyomták a gázt, ahogy kell” – mondta, hozzátéve: ilyen útviszonyok között tökéletesen alkalmas ez a jármű arra, hogy nagy sebességgel közlekedjen. A konvoj elé még jóval az első M-RAP előtt kanyarodott ki egy afgán jármű, és a konvoj megkezdte az előzését. A balesetet szenvedett eszköz a harmadik volt a konvojban, és ahogy odaért az afgán jármű mellé, a gépkocsi vezetője balra rántotta a kormányt. Ráhajtott az útpadkára, az megdobta, ezután többször átfordult, a torony pedig leszakadt.

„Nem tudjuk, hogy a járművezető miért kapta félre a kormányt, erre nincs magyarázat, a mögöttük haladók semmi olyan objektív körülményt nem vettek észre, ami miatt ezt a mozdulatot meg kellett tennie” – fogalmazott a miniszter. A baleset körülményeinek helyszíni vizsgálatát a német katonai rendészet végzi, miután német parancsnokság alatt áll a régió. A jövő hétre várják a jelentést – mondta Hende Csaba.

A tartományi újjáépítési csoport gépjárműve az afganisztáni Baglán tartományban kedden borult fel. A járműben hat magyar katona utazott, ketten meghaltak, négyen megsérültek.

(MTI)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.